FF:CJBC04 Lit. for Children II - Course Information
CJBC04 Literature for Children II
Faculty of ArtsSpring 2006
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. Luisa Nováková, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Vlastimil Válek, CSc. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Eva Zachová - Timetable
- Wed 11:40–13:15 C33
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 10 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives
- This lecture is a direct continuation of "Literatura pro děti a mládež I" lecture (option in the second cycle of study). It presents an overview of literature for children and adolescents from the eighteen eighties until present times, the main emphasis being laid on basic genres and authors.
- Syllabus
- (1) Secondary literature concerning the subject. Reading. - The period from the eighteen eighties until World War I: the library "Knižnice pro děti a mládež." Magazines.
- (2-3) Poetry at the turn of the century. Classic authors of literature for children and adolescents, K. V. Rais, J. V. Sládek, J. Kožíšek. Prose from the eighteen eithties util WWI. Fairy tales, the way they were collected and dealt with (the autors of fairy tales).
- (4) Historical prose (A. Jirásek, V. Beneš Třebízský, Z. Winter and others).
- (5-7) An overview of literature for children and adolescents between the World Wars, its most important genres and representatives. Fairy tales written by individual authors (K. Čapek, J. Čapek, J. Lada, J. Mahen, Vl. Vančura and others). V. Nezval.
- (8-9) Literature for children and adolescents from 1939 to 1945. Historical prose, prose concerned with nature, stories, fairy tales. Poetry of this period. Fr. Hrubín.
- (10-14). Literature for children and adolescents from 1945 until present times. The basic tendencies in its development and its most important representatives in both poetry and prose. The main focus is on fairy tales (e.g. the so called nonesense fairy tale), stories, proses with a girl as a hero, adventure prose. A few remarks on exile and "samizdat" literature for the young. The main genres of contemporary literature for the young, the changes and new trends in contemporary literature for children and adolescents.
- Literature
- URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. V Olomouci: Votobia, 2003, 363 s. ISBN 80-7198-548-1. info
- URBANOVÁ, Svatava. Metamorfózy dětské literatury :přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost. Olomouc: Votobia, 1999, 191 s. ISBN 80-7198-379-9. info
- POLÁK, Josef. Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže : (od počátků obrození a předchůdců do vzniku socialistické literatury). Vydání 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 201 stran. URL info
- CHALOUPKA, Otakar, Vladimír NEZKUSIL and Jaroslav VORÁČEK. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Albatros, 1985, 480 s. URL info
- CHALOUPKA, Otakar and Jaroslav VORÁČEK. Kontury české literatury pro děti a mládež : (od začátku 19. století po současnost). 2. vyd. Praha: Albatros, 1984, 539 s. URL info
- HOLEJŠOVSKÁ-GENČIOVÁ, Miroslava. Literatura pro děti a mládež : (ve srovnávacím žánrovém pohledu). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 245 s. URL info
- SIEGLOVÁ, Naděžda and Zdeněk ZAPLETAL. Vývoj teorie a kritiky literatury pro mládež : výbor textů od roku 1945. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1982, 186 s. info
- TENČÍK, František. Četba mládeže v počátcích obrození. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1962, 107 s. URL info
- STEJSKAL, Václav. Moderní česká literatura pro děti. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1962, 347 s. info
- Assessment methods (in Czech)
- Přednáška je zakončena kolokviem. Ke kolokviu se vyžaduje znalost základních vývojových tendencí, tvorby předních spisovatelů pro děti a mládež a nejfrekventovanějších literárních žánrů, opřená o vlastní četbu. Seznam četby posluchači předkládají u kolokvia.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
General note: Přednáška navazuje na přednášku Literatura pro děti a mládež I (CJBC03).
- Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2006/CJBC04