NI03_04 Historical Development of Dutch

Faculty of Arts
Spring 2006
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Josef Hladký, CSc. (lecturer)
prof. Dr. Cor van Bree (lecturer), Mgr. Alexandra Andreasová, Ph.D. (deputy)
Mgr. Alexandra Andreasová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Hladký, CSc.
Department of German, Scandinavian and Netherland Studies – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Alexandra Andreasová, Ph.D.
Timetable
Tue 15:00–16:35 A32 stara
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Předmět se zabývá současným a historickým vývojem nizozemského jazyka. Vychází se ze současné situace, přičemž je pozornost věnována pojmům jako jsou standardní jazyk a jeho variace, jazyková politika a tendence v současném vývoji. Z historického vývoje se pozornost upřimuje především na proces standardizace jazyka, také boj Flander za národní jazyk patří do této části. Nakonec je poskytnut přehled nejdůležitějších momentů interního vývoje nizozemštiny. In dit college worden de volgende thema's behandeld: 1. Het Nederlands vandaag: de standaardtaal, de taalvariatie, het taalbeleid, de ontwikkeling van het Nederlands in de 20ste eeuw. 2. Het verschil tussen interne en externe taalgeschiedenis, periodisering van het Nederlands, bronnen van het Onl. en Mnl. 3. Het proces van de standaardisatie. 4. De belangrijkste punten uit de interne taalverandering (klankwetten, ontwikkeling van de woordenschat).
Syllabus (in Czech)
  • 1. Nizozemština dnes: standardní jazyk, geografická a sociální variace. Jazyková politika a nizozemština ve světě (bývalé kolonie). 2. Tendence současného vývoje nizozemštiny v Nizozemí a Belgii. 3. Rozdíl mezi interním a externím vývojem jazyka. Periodizace nizozemštiny, prameny starších stadií. 4. Proces standardizace, vznik spisovného jazyka. 5. Nejdůležitější momenty interního vývoje: hláskové posuny, vývoj slovní zásoby. 1. Het Nederlands vandaag: de standaardtaal, de taalvariatie, het taalbeleid, de ontwikkeling van het Nederlands in de 20ste eeuw. 2. Het verschil tussen interne en externe taalgeschiedenis, periodisering van het Nederlands, bronnen van het Onl. en Mnl. 3. Het proces van de standaardisatie. 4. De belangrijkste punten uit de interne taalverandering (klankwetten, ontwikkeling van de woordenschat).
Literature
  • Joop van der Horst/Kees van der Horst, Geschiedenis van het Nederlands in de twintigste eeuw. Den Haag/Antwerpen 1999.
  • Nicoline van der Sijs, Leenwoordenboek.De invloed van andere talen op het Nederlands. Den Haag/Antwerpen 1996.
  • M.C. van den Toorn (e.a., red.), Geschiedenis van de Nederlandse taal. Amsterdam 1997.
  • Cor van Bree, Historische taalkunde. Leuven 1996.
  • LOEY, A. van. Schönfelds Historische grammatica van het Nederlands : klankleer, Vormleer, woordvorming. 8ste druk. Zutphen: W.J. Thieme & Cie, 1970. info
  • De Vries/Willemyns/Burger, Het verhaal van een taal. Negen eeuwen Nederlands. Prometheus Amsterdam 1995.
Assessment methods (in Czech)
Eisen voor het examen: Presentie in de lessen: max. afwezigheid 4 lessen. Huiswerk: zonder huiswerk geen presentie. Schriftelijke test in de examenperiode.
Language of instruction
Dutch
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught once in two years.
The course is also listed under the following terms Autumn 2001, Autumn 2003, Spring 2008, Spring 2010, Spring 2012, Spring 2014, Autumn 2014, Spring 2016, Spring 2018, Spring 2020, Spring 2022, Autumn 2023, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2006/NI03_04