UZB003 Theory of Instruction

Faculty of Arts
Spring 2006
Extent and Intensity
1/1. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Petra Rychecká (lecturer)
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Timetable
Mon 13:20–14:55 A01, Wed 11:40–13:15 B32, Wed 17:30–19:05 B31, Thu 15:00–16:35 zruseno C21
  • Timetable of Seminar Groups:
UZB003/01: No timetable has been entered into IS. J. Zounek
UZB003/02: No timetable has been entered into IS. L. Hloušková
UZB003/03: No timetable has been entered into IS. K. Ouroda
UZB003/04: No timetable has been entered into IS. K. Trnková
Prerequisites (in Czech)
UZB002 Basic Course in Education && DPS002 Basics of pedagogy
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 120 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/120, only registered: 0/120, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/120
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 47 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Kurz poskytuje přehled o základních problémech přípravy, realizace a řízení vyučování. Nejprve budou studenti seznámeni s otázkami a problémy přípravy vyučování: stanovení cílů výuky, výběr učiva, volba vyučovacích metod a didaktických prostředků. Dále se budeme zabývat realizací vyučování, tedy zejména řízením výuky: stanovení pravidel, pozitivní motivace žáků, ne/kázeň, řešení konfliktů. Diskutováno bude i téma hodnocení, a to nejen žáků, ale i učitelů a zejména rozvoj jejich sebekritické reflexe. Předpokládá se aktivní zapojení studentů v seminářích, formulace vlastních názorů na řešení výchovně-vzdělávacích situací.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Didaktika - její předmět, základní pojmy 2. Přehled didaktických koncepcí a příklady jejich aplikace 3. Cíle výuky - klasifikace cílů, způsoby a zásady formulace cílů 4. Obsah výuky - struktura učiva, pedagogické dokumenty 5. Vyučovací metody a formy - charakteristika, ne/vhodnost použití 6.Příprava na vyučování - stanovení cílů, výběr učiva, volba výukových metod a forem, výběr didaktických pomůcek, "dramaturgie" vyučovací hodiny, časová struktura činností 7.Řízení výuky - pozitivní motivace, stanovení pravidel, vedení, dramaturgie vyučovacích hodin 8.Řešení konfliktů a nekázně - prostředky udržování kázně, modelové příklady řešení konfliktů, autorita učitele 9. Hodnocení studentů - cíle hodnocení, typy hodnocení 10. Seberefexe v práci učitele - profesionální rozvoj učitele, sebekritické myšlení v práci učitele, učitelovo pedagogické myšlení
Literature
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 178 s. ISBN 8070679204. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ and Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-252-1. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1994]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994, 111 s. ISBN 80-210-0210-741. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
Assessment methods (in Czech)
1 hodina přednáška + 1 hodina seminář (předpokládá se aktivní účast studentů) Kurz je zakončen zkouškou, požadavky a formu zadává vyučující.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Spring 2000, Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2006/UZB003