DPS003 Theory of Instruction

Faculty of Arts
Spring 2007
Extent and Intensity
0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (lecturer), Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Timetable
each odd Friday 8:20–12:25 C41
Prerequisites (in Czech)
DPS002 Basics of pedagogy
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz poskytuje přehled o základních problémech přípravy, realizace a řízení vyučování. Nejprve budou studenti seznámeni s otázkami a problémy přípravy vyučování: stanovení cílů výuky, výběr učiva, volba vyučovacích metod a didaktických prostředků. Dále se budeme zabývat realizací vyučování, tedy zejména řízením výuky: stanovení pravidel, pozitivní motivace žáků, ne/kázeň, řešení konfliktů. Diskutováno bude i téma hodnocení, a to nejen žáků, ale i učitelů a zejména rozvoj jejich sebekritické reflexe. Předpokládá se aktivní zapojení studentů v seminářích, formulace vlastních názorů na řešení výchovně-vzdělávacích situací.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Didaktika: vymezení, předmět, struktura, obecná a školní, předmětové, různá pojetí 2. Teorie vzdělávání 3. Didaktické cíle: klasifikace, formulace, práce s cíli ve výuce 4. Kurikulum: vymezení, druhy kurikula, kurikulární reforma 5. Učivo: struktura, analýza učiva, učební úlohy 6. Didaktické principy/zásady 7. Fáze výuky, vyučovací hodina 8. Příprava na výuku 9. Didaktické prostředky: tradiční a moderní 10. Metody a formy výuky: základní klasifikace, charakteristiky jednotlivých metod 11. Učitel a žák jako činitelé výuky 12. Hodnocení, klasifikace a zkoušení žáků 13. Poruchy učení
Literature
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 178 s. ISBN 8070679204. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
Assessment methods (in Czech)
Předmět je ukončen závěrečným testem.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: blokově.
Teacher's information
http://www.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=302
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Spring 2004, Autumn 2004, Spring 2005, Autumn 2005, Spring 2006, Autumn 2006, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2007/DPS003