FF:DPS003 Theory of Instruction - Course Information
DPS003 Theory of Instruction
Faculty of ArtsSpring 2007
- Extent and Intensity
- 0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (lecturer), Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (deputy) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková - Timetable
- each odd Friday 8:20–12:25 C41
- Prerequisites (in Czech)
- DPS002 Basics of pedagogy
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Complementory Pedagogical Studies (programme FF, C-CV) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Kurz poskytuje přehled o základních problémech přípravy, realizace a řízení vyučování. Nejprve budou studenti seznámeni s otázkami a problémy přípravy vyučování: stanovení cílů výuky, výběr učiva, volba vyučovacích metod a didaktických prostředků. Dále se budeme zabývat realizací vyučování, tedy zejména řízením výuky: stanovení pravidel, pozitivní motivace žáků, ne/kázeň, řešení konfliktů. Diskutováno bude i téma hodnocení, a to nejen žáků, ale i učitelů a zejména rozvoj jejich sebekritické reflexe. Předpokládá se aktivní zapojení studentů v seminářích, formulace vlastních názorů na řešení výchovně-vzdělávacích situací.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Didaktika: vymezení, předmět, struktura, obecná a školní, předmětové, různá pojetí 2. Teorie vzdělávání 3. Didaktické cíle: klasifikace, formulace, práce s cíli ve výuce 4. Kurikulum: vymezení, druhy kurikula, kurikulární reforma 5. Učivo: struktura, analýza učiva, učební úlohy 6. Didaktické principy/zásady 7. Fáze výuky, vyučovací hodina 8. Příprava na výuku 9. Didaktické prostředky: tradiční a moderní 10. Metody a formy výuky: základní klasifikace, charakteristiky jednotlivých metod 11. Učitel a žák jako činitelé výuky 12. Hodnocení, klasifikace a zkoušení žáků 13. Poruchy učení
- Literature
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
- KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 178 s. ISBN 8070679204. info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
- PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
- Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
- Assessment methods (in Czech)
- Předmět je ukončen závěrečným testem.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: blokově. - Teacher's information
- http://www.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=302
- Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2007/DPS003