PSA_043 Úvod do psychoanalýzy

Filozofická fakulta
jaro 2008
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. David Kuneš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Telerovský (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem přednáškového cyklu je seznámit studenty se základními psychoanalytickými koncepty a jejich klinickým využitím, a ukázat, že psychoanalýza nekončí dílem jejího zakladatele Sigmunda Freuda, ale dál se po jeho smrti vyvíjela. V první části bude představen přehled psychoanalytických modelů psychického fungování a hlavních směrů vývoje psychoanalýzy. Druhá část bude zaměřena na psychoanalytickou klinickou praxi a půjde v ní o to, seznámit posluchače s variacemi léčebné techniky a přístupu v práci s pacienty jak se vyvíjely v rámci jednotlivých proudů v psychoanalýze.
Osnova
  • A. Úvod 1. Úvod. Definice psychoanalýzy a psychoanalytické psychoterapie. Podmínky vzniku psychoanalýzy. Teorie a praxe psychoanalýzy. Vliv psychoanalýzy na vývoj psychologického myšlení ve 20. století a obecně na západní kulturu 20. století. Budoucnost psychoanalýzy. Současná situace psychoanalýzy a psychoanalytické psychoterapie v Čechách. B. Historie psychoanalýzy – základní pojmy psychoanalytické psychologie 2. Sigmund Freud – život a dílo. Vznik psychoanalýzy. Žáci a následovníci. 3. Vývoj psychoanalýzy za života S. Freuda. Freudovy modely mysli v prepsychoanalytickém, překladatelském a klasickém období. Výklad základních pojmů a jejich vztah ke klinické situaci. a) Afekt trauma model: traumatická teorie neuróz. Studie o hysterii. b) Topografický model: nevědomí, předvědomí, vědomí. Pudová teorie. Výklad snů a práce s přenosem. c) Strukturální model. Ono, Já, Nadjá. Oidipský komplex. Teorie úzkosti. 4. Vývoj psychoanalýzy po smrti S. Freuda. a) Situace psychoanalýzy po druhé světové válce v Evropě, Anglii, Francii, Severní Americe a Jižní Americe. Historie psychoanalýzy v Čechách. b) Školy v psychoanalýze: Ego-psychologický proud. Kleiniánská tradice. Teorie objektních vztahů. Lacanovská verze psychoanalýzy. Self-psychologie. Interpersonální proud. C. Psychoanalýza jako léčebná metoda. Základní charakteristiky a pojmy klinické situace. 5. Historický vývoj psychoanalýzy jako léčebné metody. Proměny psychoanalytické techniky. Vývoj teorie terapeutického procesu. Přístup k technice v hlavních proudech současné psychoanalýzy: hlavní psychoanalytický proud (freudiáni, kleiniáni a nezávislí), interpersonálně-intersubjektivistický proud (self psychologie, vztahová psychoanalýza, postmoderní psychoanalýza), francouzská psychoanalytická tradice. 6. Zahájení psychoanalýzy a základní terapeutický rámec. Úvodní rozhovor. Posouzení vhodnosti pro psychoanalýzu a psychoanalytickou psychoterapii (Otázky diagnostického posuzování. Psychoanalytická psychopatologie. Model úrovní psychické organizovanosti a čtyř stavů mysli v průběhu analytické léčby podle Kinstona a Cohena). Terapeutický kontrakt a domluva praktických podmínek léčby. Pravidlo volné asociace. Ideální model psychoanalytické metody. Klinická regrese. Neutralita. Abstinence. Anonymita 7. Průběh psychoanalýzy. Úvodní, střední a zakončovací fáze. Přechod psychoanalytické psychoterapie v psychoanalýzu. Parametry techniky. Modifikace analytické techniky u neuróz, hraniční patologie, poruch narcistické rovnováhy a psychóz. 8. Hlavní pojmy klinické psychoanalýzy. a) Terapeutický vztah: reálný vztah, pracovní společenství, přenos a protipřenos. Zvláštní formy přenosu (idealizující, zrcadlící, self-objektní). Projektivní identifikace. b) Odpor, negativní terapeutická reakce a agování. c) Interpretace, náhled a propracování. 9. Terapeutické aplikace psychoanalýzy. Psychoanalýza ve skupině. Psychoanalýza v institucionálním uspořádání. 10. Závěry, shrnutí, diskuse.
Literatura
  • FREUD, Sigmund. Sebrané spisy Sigmunda Freuda. Praha: Psychoanalytické nakladatelství. info
  • VAVRDA, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005, 223 s. ISBN 8071066729. info
  • FONAGY, Peter a Mary TARGET. Psychoanalytické teorie : perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Translated by Eva Klimentová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 398 s. ISBN 8071789933. info
  • FONAGY, Peter a Mary TARGET. Psychoanalytické teorie : perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Translated by Eva Klimentová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 398 s. ISBN 8071789933. info
  • Rozumíme sami sobě? :neurotické zpracování konfliktů. Edited by Stavros Mentzos - Miloslav Korbelík. 1. vyd. Praha: Lidové noviny, 2000, 231 s. ISBN 80-7106-366-5. info
  • MITCHELL, Stephen A. a Margaret J. BLACK. Freud a po Freudovi : dějiny moderního psychoanalytického myšlení. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1999, 312 s. ISBN 8072540297. info
  • MITCHELL, Stephen A. a Margaret J. BLACK. Freud a po Freudovi : dějiny moderního psychoanalytického myšlení. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1999, 312 s. ISBN 8072540297. info
  • CASEMENT, Patrick. Hledání a objevování : jak se učit v psychoanalýze od pacienta. Praha: Lidové noviny, 1999, 268 s. ISBN 80-7106-324-X. info
  • ČERNOUŠEK, Michal. Sigmund Freud : dobyvatel nevědomí. 3. vyd. Praha: Paseka, 1998, 181 s. ISBN 8071851485. info
  • THOMÄ, Helmut a Horst KÄCHELE. Psychoanalytická praxe. Translated by Jan Ženatý. Praha: Pallata, 1996, xix, 509 s. ISBN 80-901710-3-6. info
  • RYCROFT, Charles. Kritický slovník psychoanalýzy. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1993, 156 s. ISBN 80-901601-1-5. info
  • THOMÄ, Helmut a Horst KÄCHELE. Psychoanalytická praxe. Edited by Andreas Bilger, Translated by Jan Ženatý. Hradec Králové: Mach, 1993, xxii, 394. ISBN 80-901050-0-9. info
  • KOCOUREK, Jiří. Horizonty psychoanalýzy. 1. vyd. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1992, 133 s. info
Metody hodnocení
Pro absolvování předmětu je nutné absolvovat závěrečnou zkoušku z předmětu.
Informace učitele
Naposledy upravil 20.4.2008 David Kuneš podle pokynů Mgr. Telerovského
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 1.3., 5.4., 17.5. 2008.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010.