VIKBA25 Digital Libraries

Faculty of Arts
Spring 2008
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
RNDr. Miroslav Bartošek, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Zdeněk Kadlec, Dr.
Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Iva Dušová
Timetable
Fri 8:20–9:55 J22
Prerequisites (in Czech)
VIK_PoZ Qualifying Examination
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kursu je seznámit studenty knihovnictví s aktuálním stavem výzkumu a praxe v oblasti digitálních knihoven (DL) a seznámit je s nejdůležitejšími technologiemi používanými při vytváření soudobých DL. Probíraná témata pokrývají zejména následující oblasti: vymezení digitálních knihoven, obecný rámec a architektura DL, persistentní identifikátory a globální identifikační schémata pro digitální dokumenty, metadata, interoperabilita, vyhledávání zdrojů, ekonomika a práva duševního vlastnictví v digitálním prostředí, dlouhodobé uchovávání digitální informace.
Syllabus (in Czech)
  • Probíraná témata pokrývají následující oblasti:
  • Úvod do problematiky Digitálních knihoven - DL (vymezení pojmu DL, historie, zdroje informací, základní oblasti ve výzkumu a praxi DL).
  • Digitalizace (základní pojmy z digital imaging, technické a programové prostředky pro digitalizaci, organizace digitalizačního projektu, příklad digitalizované DL).
  • Obecný rámec a architektura DL (Kahn-Wilensky framework, digitální objekt a digitální repozitář, začlenění DL do reálného právního a sociálního prostředí, hierarchická abstrakce intelektuálních děl - IFLA model).
  • Globální jména a identifikátory (klasické knihovnické identifikátory - ISBN, ISSN, ISTC, SICI a BICI; digitální identifikátory - URN, PURL, identifikátory handle, DOI; resoluce identifikátorů, problém persistence).
  • Metadata (porovnání klasických a síťových metadat, Dublin Core, standardy METS a MODS, využití XML a RDF).
  • Interoperabilita (protokol Z39.50, OAI - Open Archives Initiative a protokol pro sklízení metadat, vytváření otevřených a kontextových vazeb mezi informačními zdroji - OpenURL a SFX).
  • Globální vyhledávání informačních zdrojů (porovnání DL a internetovských vyhledávačů, federativní vyhledávání versus metavyhledávání, sémantický web).
  • Ekonomika a práva duševního vlastnictví v digitálním prostředí (ekonomické modely DL, copyright, otevřený přístup a nové iniciativy v oblasti open access, Creative Commons).
  • Dlouhodobé uchovávání digitální informace (rizika při uchovávání digitální informace, základní archivační strategie, archivace Webu).
  • Vybrané programy a projekty DL.
Literature
  • M. Bartošek. Digitální knihovny – teorie a praxe. Národní knihovna; knihovnická revue. Rok 2004, roč. 15, č. 4, s. 233-254. http://knihovna.nkp.cz/NKKR0404/0404233.html
  • M. Bartošek. Technologie digitálních knihoven. Sborník konference INFORUM 2006. http://www.inforum.cz/inforum2006/pdf/Bartosek_Miroslav.pdf
  • J. Pokorný. Digitální knihovny: principy a problémy. AKP 2001. http://knihovny.cvut.cz/akp/clanky/03.pdf
  • J. Pokorný. Digitální knihovny v prostředí sémantického webu. AKP 2005. http://www.akvs.cz/akp-2005/09-pokorny.pdf
  • J. Pokorný. Digitální knihovny: více problémů než očekávání? AKP 2003. http://knihovny.cvut.cz/akp2003/sbornik/06_pokorny.pdf
  • WITTEN, Ian H. and David BAINBRIDGE. How to build a digital library. Amsterdam: Morgan Kaufmann Publishers, 2003, xxxiii, 51. ISBN 1-55860-790-0. info
Assessment methods (in Czech)
Návštěva přednášek je velmi doporučována, protože umožní studentům lépe pochopit princip přednášených technologií a vzájemné souvislosti. Zavěrečné hodnocení: Písemný test; studenti, kteří v testu neuspějí, musí vykonat opravnou ústní zkoušku.
Language of instruction
Czech
Teacher's information
http://ics.muni.cz/mba/dl-ff08
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2008/VIKBA25