AJ12102 Úvod do funkční syntaxe

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Rozvrh
Út 13:20–14:55 G32
Předpoklady
AJ09999 Postupová zkouška
Předmět je vyučován v angličtině. Je určen pro studenty, kteří jsou schopni plynule komunikovat v angličtině o odborných tématech. Předpokladem je znalost základů syntaxe (normativní syntaxe) a sémantiky a dobré analytické schopnosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je vyučován v angličtině. Představuje funkční syntax v kontextu ostatních lingvistických směrů. Zkoumá funkci jazykových jednotek v aktu sdělení. Seznamuje studenty s teorií funkční větné perspektivy (FSP) a nastiňuje jiné přístupy k analýze informační struktury jazyka. Hlavní cíle kurzu: 1. Pochopení rozdílu mezi statickým a dynamickým přístupem k syntaxi a sémantice 2. Ovládnutí základů teorie informační struktury jazyka, zejména "Brněnské teorie funkční větné perspecktivy". 3. Získání schopnosti funkční analýzy diskurzu. 4. Pochopení dynamiky jazyka jako komunikačního systému. Semináře se opírají o analýzu textů. Základem hodnocení je test ze syntaktické analýzy, zaměřený na interpretaci z hlediska FSP, a seminární práce - souhrn článku, který představuje některý z přístupů k informační struktuře jazyka.
Osnova
  • Předmět je vyučován v angličtině. 1. týden Různé přístupy k interpretaci informační struktury Postavení funkční syntaxe mezi lingvistickými teoriemi 2. týden Syntaktická analýza věty Typologie vět Textová analýza - cvičení 3. týden Základní větné členy Textová analýza - cvičení 4. týden Teorie funkční větné perspektivy Aplikace teorie FSP v překladu Textová analýza - cvičení 5. týden Rozložení výpovědní dynamičnosti Textová analýza - cvičení 6. týden Činitele FSP Lineární modifikace Textová analýza - cvičení 7. týden Kontext Textová analýza - cvičení 8. týden Sémantika Textová analýza - cvičení 9. týden Východislo a jádro sdělení 10. týden Funkce ve větné perspektivě Textová analýza - cvičení 11. týden Interpretqce otázek, a negativních a rozkazovacích vět Textová analýza - cvičení7 12. týden Test z analýzy FSP 13. týden Rozbor testu Instrukce k vypracování seminární práce
Literatura
  • FIRBAS, Jan. Functional Sentence Perspective in Written and Spoken Communications. Reprint. Cambridge: Cambridge University Press, 1995, 239 s. ISBN 0-521-37308-5. info
  • SGALL, Petr, Eva HAJIČOVÁ a Jarmila PANEVOVÁ. The meaning of the sentence in its semantic and pragmatic aspects. 1. vyd. Prague: Academia, 1986, ix, 353 s. info
  • CHAFE, Wallace L. Discourse, consciousness, and time : the flow and displacement of conscious experience in speaking and writing. Chicago: University of Chicago Press, 1994, xiii, 327. ISBN 0226100545. info
  • QUIRK, Randolph. A comprehensive grammar of the English language. Edited by David Crystal. 1st pub. London: Longman, 1985, x, 1779. ISBN 9780582517349. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
Výukové metody
V kurzu jsou použity následující výukové metody: přednáška, interaktivní cvičení během semináře (syntaktická analýza psaného textu), domácí cvičení (analýza a překlad textu), domácí úkol (četba studijních materiálů).
Metody hodnocení
Základem hodnocení je (1) písemná zkoukška ze syntaktické analýzy, zaměřená na interpretaci textu z hlediska FSP, a (2) závěrečná seminární práce - souhrn článku, který představuje některý z přístupů k informační struktuře jazyka.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://elf.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=2489
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.