FF:AJ12102 Úvod do funkční syntaxe - Informace o předmětu
AJ12102 Úvod do funkční syntaxe
Filozofická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek - Rozvrh
- Út 13:20–14:55 G32
- Předpoklady
- AJ09999 Postupová zkouška
Předmět je vyučován v angličtině. Je určen pro studenty, kteří jsou schopni plynule komunikovat v angličtině o odborných tématech. Předpokladem je znalost základů syntaxe (normativní syntaxe) a sémantiky a dobré analytické schopnosti. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-BI)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-FY)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-GE)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-GK)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-CH)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-MA)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Předmět je vyučován v angličtině. Představuje funkční syntax v kontextu ostatních lingvistických směrů. Zkoumá funkci jazykových jednotek v aktu sdělení. Seznamuje studenty s teorií funkční větné perspektivy (FSP) a nastiňuje jiné přístupy k analýze informační struktury jazyka. Hlavní cíle kurzu: 1. Pochopení rozdílu mezi statickým a dynamickým přístupem k syntaxi a sémantice 2. Ovládnutí základů teorie informační struktury jazyka, zejména "Brněnské teorie funkční větné perspecktivy". 3. Získání schopnosti funkční analýzy diskurzu. 4. Pochopení dynamiky jazyka jako komunikačního systému. Semináře se opírají o analýzu textů. Základem hodnocení je test ze syntaktické analýzy, zaměřený na interpretaci z hlediska FSP, a seminární práce - souhrn článku, který představuje některý z přístupů k informační struktuře jazyka.
- Osnova
- Předmět je vyučován v angličtině. 1. týden Různé přístupy k interpretaci informační struktury Postavení funkční syntaxe mezi lingvistickými teoriemi 2. týden Syntaktická analýza věty Typologie vět Textová analýza - cvičení 3. týden Základní větné členy Textová analýza - cvičení 4. týden Teorie funkční větné perspektivy Aplikace teorie FSP v překladu Textová analýza - cvičení 5. týden Rozložení výpovědní dynamičnosti Textová analýza - cvičení 6. týden Činitele FSP Lineární modifikace Textová analýza - cvičení 7. týden Kontext Textová analýza - cvičení 8. týden Sémantika Textová analýza - cvičení 9. týden Východislo a jádro sdělení 10. týden Funkce ve větné perspektivě Textová analýza - cvičení 11. týden Interpretqce otázek, a negativních a rozkazovacích vět Textová analýza - cvičení7 12. týden Test z analýzy FSP 13. týden Rozbor testu Instrukce k vypracování seminární práce
- Literatura
- FIRBAS, Jan. Functional Sentence Perspective in Written and Spoken Communications. Reprint. Cambridge: Cambridge University Press, 1995, 239 s. ISBN 0-521-37308-5. info
- SGALL, Petr, Eva HAJIČOVÁ a Jarmila PANEVOVÁ. The meaning of the sentence in its semantic and pragmatic aspects. 1. vyd. Prague: Academia, 1986, ix, 353 s. info
- CHAFE, Wallace L. Discourse, consciousness, and time : the flow and displacement of conscious experience in speaking and writing. Chicago: University of Chicago Press, 1994, xiii, 327. ISBN 0226100545. info
- QUIRK, Randolph. A comprehensive grammar of the English language. Edited by David Crystal. 1st pub. London: Longman, 1985, x, 1779. ISBN 9780582517349. info
- Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
- Výukové metody
- V kurzu jsou použity následující výukové metody: přednáška, interaktivní cvičení během semináře (syntaktická analýza psaného textu), domácí cvičení (analýza a překlad textu), domácí úkol (četba studijních materiálů).
- Metody hodnocení
- Základem hodnocení je (1) písemná zkoukška ze syntaktické analýzy, zaměřená na interpretaci textu z hlediska FSP, a (2) závěrečná seminární práce - souhrn článku, který představuje některý z přístupů k informační struktuře jazyka.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://elf.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=2489
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2009/AJ12102