AJ12102 Úvod do funkční syntaxe

Filozofická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/2/0. 2 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Tomáš Kačer, Ph.D.
Rozvrh
Út 11:40–13:15 G31
Předpoklady
AJ09999 Postupová zkouška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/35
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz představuje funkční syntax v kontextu ostatních lingvistických směrů. Zkoumá funkci jazykových jednotek v aktu sdělení. Seznamuje studenty s teorií funkční větné perspektivy (FSP) a nastiňuje jiné přístupy k analýze informační struktury jazyka. Semináře se opírají o analýzu textů. Základem hodnocení je test ze syntaktické analýzy, zaměřený na interpretaci z hlediska FSP, a seminární práce - souhrn článku, který představuje některý z přístupů k informační struktuře jazyka.
Osnova
  • Week 1 Approaches to the study of Information Structure The position of functional syntax in linguistic theory Week 2 Syntactic analysis of a sentence Sentence types Text analysis - Exercise 1 Week 3 Basic sentence elements Text analysis - Exercise 2 Week 4 The theory of functional sentence perspective FSP and translation Text analysis - Exercise 3 Week 5 The distribution of communicative dynamism Week 6 Factors of FSP The linear modification factor Week7 The contextual factor Text analysis - Exercise 4 Week 8 The semantic factor Text analysis - Exercise 5 Week 9 Foundation and core of a message Week 10 FSP functions Text analysis - Exercise 6 Week 11 The FSP of questions, negative sentences and commands Text analysis - Exercise 7 Week 12 Course test Week 13 Test analysis Final assignment guidelines
Literatura
  • FIRBAS, Jan. Functional Sentence Perspective in Written and Spoken Communications. Reprint. Cambridge: Cambridge University Press, 1995, 239 s. ISBN 0-521-37308-5. info
  • SGALL, Petr, Eva HAJIČOVÁ a Jarmila PANEVOVÁ. The meaning of the sentence in its semantic and pragmatic aspects. 1. vyd. Prague: Academia, 1986, ix, 353 s. info
  • CHAFE, Wallace L. Discourse, consciousness, and time : the flow and displacement of conscious experience in speaking and writing. Chicago: University of Chicago Press, 1994, xiii, 327. ISBN 0226100545. info
  • QUIRK, Randolph. A comprehensive grammar of the English language. Edited by David Crystal. London: Longman, 1985, x, 1779. ISBN 9780582517349. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
Metody hodnocení
Základem hodnocení je test ze syntaktické analýzy, zaměřený na interpretaci z hlediska FSP, a seminární práce - souhrn článku, který představuje některý z přístupů k informační struktuře jazyka. Final assessment is based on the results of a test in syntactic analysis focusing on the FSP interpretation, and the final course assignment, i.e. a summary of a paper presenting some aspect of the information structure theories in focus.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/elf/course/category.php?id=5
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2006, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.