FF:PG41A73 Instruktorský kurz II. - Informace o předmětu
PG41A73 Instruktorský kurz II.- kurz zážitkové pedagogiky
Filozofická fakultajaro 2009
- Rozsah
- týdenní terénní cvičení. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Předpoklady
- Předmět si zapisují pouze studenti navazujícího magisterského studia Pedagogiky nebo Sociální pedagogiky a poradenství, a zároveň absolventi Instruktorského kurzu I po předchozí konzultaci s vyučujícím. V případě volných míst bude otevřen i dalším případným zájemcům. Primárním předpokladem pro možnost absolvování kurzu je včasné složení stanovené zálohy!
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 2 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/2, pouze zareg.: 0/2, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/2 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, N-HS)
- Pedagogika (program FF, N-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Kurz je zaměřený na nácvik a osvojení základních principů a metod zážitkové pedagogiky. Jeho účastníci se nejprve seznámí s teoretickými východisky a podstatou zážitkové pedagogiky jako metody práce s celou řadou cílových skupin, budou jim vysvětleny fenomény jako sociální klima skupiny, skupinová dynamika a koheze. V dalším průběhu kurzu se následně seznámí s mnoha technikami zážitkové pedagogiky a to prostřednictvím aplikace na sobě samých. Opomenuta nebude významná metodická reflexe zařazovaná na závěr jednotlivých technik. V další části kurzu zrealizují některé techniky sami účastníci (studenti navazujícího magisterského studia) a to v bezpečném prostředí skupiny frekventantů, tedy ještě před tím než je budou moci aplikovat v bezprostřední pedagogické realitě. Za supervize samotných účastníků i lektorů jim bude poskytnuta zpětné vazba o způsobu jejich vedení a dojde k upevnění nabytých dovedností.Intenzivní podíl na plánování a přípravě a samotná realizace týdenního pobytového kurzu v přírodě umožňující studentům nácvik a vedení aktivit zážitkové pedagogiky. Na konci kurzu se budou účastníci schopni podílet na přípravě a vedení aktivit založených na platformě zkušenostního učení v rámci vícedenních kurzů v přírodě. Účastníci kurzu obdrží navíc certifikát akreditovaný MŠMT.
- Osnova
- Kurz bude obsahovat tato témata v těchto konkrétních blocích: Teoretický blok: Zážitková pedagogika jako metoda a forma výchovy, její východiska a principy. Práce se skupinou, klima skupiny, skupinová dynamika a koheze, stadia formování skupiny a způsoby jejího vedení. Příprava akce, práce v týmu, dramaturgie akce, volba technik a jejich typologie. Zážitkový blok: Seznamovací techniky, icebreakers a warm-up techniky, techniky zážitkové pedagogiky v rovině já skrze sebe sama, techniky zážitkové pedagogiky v rovině já skrze druhého, techniky zážitkové pedagogiky v rovině já jako člen skupiny, metodická reflexe v rovině já jako pozorovatel skupinového dění, metodická reflexe v rovině já jako supervizor. Nácvikový blok: Nácviky jednotlivých technik samotnými účastníky kurzu a jejich supervize jak z pozice účastníků samých, tak v rovině supervize lektory kurzu. Struktura kurzu: -úvodní informační setkání -volba tématu kurzu -práce s dramaturgií kurzu -práce s dramaturgií kurzu II. -volba aktivit zkušenostního učení -příprava a realizace setkání s účastníky kurzu -příprava kurzového zázemí -realizace kurzu zážitkové pedagogiky -reflexe a hodnocení kurzu
- Literatura
- BARTON, Bob. Safety, risk and adventure in outdoor activities. 1st pub. London: Paul Chapman publishing, 2007, 189 s. ISBN 9781412920780. info
- BUNTING, Camille J. Interdisciplinary teaching through outdoor education. Champaign: Human Kinetics, 2006, xii, 243. ISBN 0736055029. info
- GILBERTSON, Ken. Outdoor education : methods and strategies. Champaign, IL: Human Kinetics, 2006, ix, 214. ISBN 0736047093. info
- SVATOŠ, Vladimír a Petr LEBEDA. Outdoor trénink : pro manažery a firemní týmy. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 192 s. ISBN 8024703181. URL info
- MARTIN, Andy, Daniel FRANC a Daniela SOBKOVÁ ZOUNKOVÁ. Outdoor and experiential learning : an holistic and creative approach to programme design. London: Gower, 2004, xv, 198. ISBN 056608628X. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Skupinová diskuze, individuální konzultace, projektová práce Požadavky k ukončení: Aktivní účast
- Informace učitele
- http://www.acor.cz
Kurz probíhá formou terénního blokového cvičení mimo Brno (předpokládaná lokalita obec Kutiny u Říkonína) v termínu 14.4. - 19.4. 2009 (změna možná). Finanční spoluúčast studentů bude činit cca 1800,- Kč. Není možné absolvovat pouze část kurzu! - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2009/PG41A73