IM103 Media Ecology Art

Faculty of Arts
Spring 2011
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Dolanová, Ph.D. (lecturer), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Bc. Jitka Leflíková
Timetable
Thu 12:30–14:05 N21
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 150 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/150, only registered: 0/150, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/150
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Tématem přednášky je vztah tzv. umění nových médií a ekologického myšlení. Ekologii přitom chápeme v původním smyslu slova οἶκος (které v překladu znamená domov, hospodaření, životní vztahy), tedy jako interdisciplinární studium vztahů mezi organismy a jejich interakcí s okolním prostředím. Budeme se věnovat sociální, mentální i environmentální ekologii, neboť (nová) média jsou v zásadě politická či eticko-estetická (F. Guattari). Budem zkoumat umění, reflektující “dynamickou propojenost procesů a objektů, bytí a věcí, vzorců a hmoty” (M. Fuller). “Ekologičtí novomediální umělci” využívají místní materiály a open source technologie, reflektují udržitelné procesy a zpracovávají lokální témata. Počátky ekologického umění sahají nejméně do 60. let 20. století. Od land-artu či zemního umění (R. Smithson, Nancy Holt, Alan Sonfist...), přes hnutí Fluxus, příklad Josepha Beuyse a jeho “sociálních skulptur” a varianty akčního umění v totalitním Československu se dostaneme k současným novomediálním umělcům, kteří využívají přírodních procesů k iniciování technologických procesů. Sonifikují a vizualizují data, věnují se akustické ekologii (R. M. Schafer), využívají zvířata, rostliny nebo vlastní tělo jako materiál, reflektují vývoj biotechnologií. Budeme se zabývat novými místy vzniku umění: těmi jsou “místa odpadu” (Martha Rosler), industriální oblasti měst, ale také venkovská prostředí. Další tvůrci se snaží prostřednictvím umělecké akce zlepšovat mezilidské vztahy a jejich tvorba se tak blíží sociální práci. Jaké jsou možnosti a podoby uměleckého aktivismu, propojujícího umění, média a ekologii?
Syllabus (in Czech)
  • TÉMATA (pořadí se může ještě změnit): 1) úvod (co je umění mediální ekologie, vztahu umění a ekologického myšlení, nástin problematiky) 2) land-art a zemní umění ve vztahu k současnému umění 3) process art, kinetické umění, Fluxus apod. 4) Joseph Beuys a současné podoby “sociální skulptury” 5) akustická ekologie, sound art ve vztahu k prostředí, soundscapes 6) zvířata, rostliny, vlastní tělo jako materiál 7) přírodní procesy jako materiál 8) biotechnologie, bio art, emergentní média, genetické umění, biosocialita (P. Rabinow) apod. 9) umělý život, robotické umění, síť jako sociální prostředí 10) možnosti uměleckého aktivismu, public art, internetový aktivismus.... 11) “místa odpadu”, nová místa umění, adaptace průmyslových zón... 12) exkurze 13) exkurze ???
Teaching methods (in Czech)
POŽADAVKY K ABSOLVOVÁNÍ: - aktivní účast na přenáškách - napsání závěrečné eseje
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Spring 2013.
  • Enrolment Statistics (Spring 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2011/IM103