PSA_036 Developmental Psychology I

Faculty of Arts
Spring 2012
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Petra Léblová (seminar tutor)
Mgr. Iveta Ondroušková (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Arts
Timetable
Fri 10:00–12:25 zrusena M12, Fri 14:10–16:35 zruseno C21
  • Timetable of Seminar Groups:
PSA_036/01: No timetable has been entered into IS. P. Léblová
PSA_036/02: No timetable has been entered into IS. P. Léblová
PSA_036/03: No timetable has been entered into IS. I. Ondroušková
PSA_036/04: No timetable has been entered into IS. I. Ondroušková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of the course students should be able to use the information from the developmental psychology (based on historical personalities, theories, actual topics and paradigmas...) to make reasoned decisions about the basic/applied topics from the prenatal to adolescent age of human life. For continuation see Developmental psychology II.
Syllabus
  • Students will get acquainted with the basic terminology and topics of this field of developmental psychology. It will learn the elements of developmental-psychological approaches to child play, fairy tales and drawing as well as of the main characteristics of the various ontogenetic stages (life periods, phases of development): the prenatal stage, the newborn stage, the infant stage, the early childhood, the pre-school age, the school age, the pubescence, and the adolescence.
Literature
  • Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
  • ŠVANCARA, Josef. Kompendium vývojové psychologie [Švancara, 1986]. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 235 pp. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. ISBN 80-7038-078-0. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 353 s. ISBN 8071848034. info
  • PŘÍHODA, Václav. Ontogeneze lidské psychiky. I, Vývoj člověka do patnácti let [Příhoda, 1977]. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 414 s. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 66 s. ISBN 807184487X. info
  • ŠVANCARA, Josef and Vladimír SMÉKAL. Longitudinální a průřezové metody. [Praha]: [Avicenum], 1971, Strana 21-. info
  • ŠVANCARA, Josef. Diagnostika psychického vývoje. Edited by Josef Švancara. Praha: Avicenum, 1980. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. (Psychogiagnostics of Child and Adolescents). 1st ed. Praha: Portál, 2001, 791 pp. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • ŠVANCARA, Josef. Zkoumání vývoje osobnosti dětí a dospívajících ve (zrušeném) brněnském longitudinálním projektu. (Personality development of children and adolescents in the (interrupted) Brno longitudinal study). In Blatný, M. et al. (eds), Sociální procesy a osobnost. Brno: Psychologický ústav AV ČR a SCAN Tišnov, 2002, p. 117-122. ISBN 80-86620-02-6. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Variabilita a patologie psychického vývoje. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993, 187 s. ISBN 80-7066-797-4. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
  • ŘÍČAN, Pavel and Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1997, 450 s. ISBN 8071695122. info
Teaching methods
Interactive lectures and seminars, which is realized two times a month in two-hours-long lectures/seminares.
Assessment methods
The subject ends by test (credit) which results from study materials, lectures and seminars.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Teacher's information
http://www.phil.muni.cz/~hump/VyvPs/SoubornaZkouska/
The course is also listed under the following terms Autumn 1998, Spring 1999, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016.
  • Enrolment Statistics (Spring 2012, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2012/PSA_036