PSB_528 Aplikace dramatických metod pro práci s dětmi

Filozofická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Tlapáková (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Během tohoto kurzu si studenti osvojí schopnosti, jež budou moci využít při aplikaci dramatických metod v praxi. Tento předmět je z velké části zaměřen na vlastní prožitkovou zkušenost studentů, která je podepřena teoretickým výkladem. Dramatické metody ovlivňují osobnostní rozvoj účastníků, jejich kritické myšlení, komunikační dovednosti, schopnost empatie a emocionálního rozvoje a v neposlední řadě také tvořivost a cit pro estetiku.
Osnova
  • 1. Seznámení se s zážitkovou pedagogikou a její dramatickou formou. 2. Dramatická lekce – metody, techniky, její tvorba a použití v praxi a jejich zařazení v rámci RVP a ŠVP. 3. Divadlo ve vzdělávání – metody, techniky, jeho tvorba a použití v praxi.
Literatura
    povinná literatura
  • MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2.uprav.vyd. Praha: NIPOS, 2007. 200 s. ISBN 978-80-7068-207-4.
  • BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky : Damatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. 1. vyd. Praha : IPOS, 1996. 83 s. ISBN 80-7068-070-9.
    doporučená literatura
  • PAVLOVSKÁ, Marie, REMSOVÁ, Lenka. Jak na divadlo fórum. 1.vyd. Brno: MSD, 2006. 95 s. ISBN 80-86633-56-X
  • UCHYTILOVÁ, Barbora. Divadlo fórum Augusta Boala. In: Tvořivá dramatika. Praha: Artama, 2003, č. 2, s.I.
  • MAJZLANOVÁ, Katarína. Dramatoterapia v liečebnej pedagogike. Bratislava: Iris, 2004. 196 s. ISBN 80-89018-65-3.
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1
Výukové metody
Teoretický výklad a praktická zkušenost
Metody hodnocení
Typ zkoušky - kolokvium (80% aktivní účast na semináři + seminární práce – esej dle zadání vyučujícího předmětu v rozsahu 3 normostran).
Informace učitele
Pro získání zápočtu z kurzu je nutná alespoň 80% aktivní účast (nejsou zde důležité herecké schopnosti, ale nadšení a ochota pro zapojení do dramatických situací) na semináři a vypracování seminární práce k diskutovanému tématu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.