FF:IM103 Media Ecology Art - Course Information
IM103 Media Ecology Art
Faculty of ArtsSpring 2013
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Lenka Dolanová, Ph.D. (lecturer), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (deputy)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Bc. Jitka Leflíková
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts - Timetable
- each even Tuesday 14:10–17:25 N21
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 150 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/150, only registered: 0/150, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/150 - fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Tématem přednášek je vztah tzv. umění nových médií a ekologického myšlení. Budeme se věnovat ekologii v rozšířeném smyslu podle Félixe Guattariho. Guattari v textu Tři ekologie, (1989) navrhuje rozšířit pojem ekologie z environmentální oblasti do oblastí sociální a politické. Nabízí vskutku estetická praxe, ve spojení s vědou a technologií, účinné odpovědi na otázky týkající se životního prostředí? Na jaké historické příklady mohou na přírodní procesy zaměření tvůrci navazovat, a jakými tématy se zabývají a jaké postupy využívají ekologicky zaměření umělci dnes? Budeme se soustředit na umělecké formy, jejichž součástí je dialog, na díla, směřující od estetické k sociální funkci, na problematiku sociálně angažovaného umění s environmentálním zaměřením a možné způsoby jeho hodnocení. Budeme se věnovat také proměňujícímu se vztahu ekologického umění a technologie, genetickému umění, ekologickému uměleckému aktivismu. A snažit se odpovědět na otázku, zdali v posledních letech či desetiletích probíhá environmentální obrat v umění, jak jej lze charakterizovat, a jaký může být jeho význam v širším společenském kontextu.
- Syllabus (in Czech)
- TÉMATA
- 1) Tři ekologie Seznámení s předmětem. Co jsou tři ekologie? Spojení ekologie, umění a nových médií. Co je ekologie mediálního umění? Prolínající se historie ekologií a umění. A co je ekologické umění - nástin možné historie/možných historií. KE ČTENÍ: - Matthew Fuller, Media Ecologies. Materialist Energies in Art and Technoculture - kapitola Introduction: Media Ecologies (s. 1-12) - Félix Guattari, The Three Ecologies (s. 19-45) - Marga J. Bijvoet: Greening of Art (online) (předmluva a části 1-3, ale i další) - Murray Bookchin: The Ecology of Freedom: The Emergence and Dissolution of Hierarchy (úryvek) - Rachel Carson - Silent Spring (úryvek)
- 2) Místo jako základ Vývoj umění ve vztahu ke krajině od 19. století. Nové prostory ekologického umění. Land-art a zemní umění 60. a 70. let ve vztahu k současnému umění (příklady: Z. Ságlová, sympózium na chmelnici v Mutějovicích; Hugo Demartini, R. Smithson, Hans Haacke, Agnes Dennes...). Nová místa umění mimo tradiční prostor galerie. KE ČTENÍ: - Robert Smithson: The Collected Writings - kapitoly A Sedimentation of the Mind: Earth Projects, 1968 (s. 100-113), The Spiral Jetty, 1970 (s. 143-153) , What is A Museum? (1967) (s. 43 - 51) a A Tour of the Monuments of Passaic, New Jersey (1967) (s. 68 - 74) - Robert Smithson, Dialectic of Site and Nonsite, 1972 (In: Situation, s. 36) - Agnes Denes, Art for the Third Millenium - Creating a New World View. Online at: M.J. Bijvoet (ed.), Reflections on Art, Science, and Technology. Jako pdf ke stažení na: http://www.stichting-mai.de/hwg/inhalt.html. - Karel Srp, "toto není happening, ale..." Akce, tělo, české umění šedesátých let (s. 28-53) - Jana Ševčíková - Jiří Ševčík, Zrození města z krajiny aneb simulovaný ráj. Příspěvek k problematice ve vztahu přírody a výtvarné kultury v 19. století (In: Člověk a příroda v novodobé české kultuře) - Pavlína Morganová, Akční umění, 2010 - Martha Rosler, Immigrating, 1975 (In: Situation, s. 152-153) - Arjun Appadurai, The Production of Locality, 1996 (In: Situation, s. 171-174) - různé texty z: http://www.artsandecology.org.uk/ - Gordon Matta-Clark, Statement, 1976 (In: Situation, s. 33) - Craig Owens, Earthwords, 1992 (In: Situation, s. 37) - Michel Foucault, Other Spaces, 1967 (In: Situation, s. 53 - 54) - Hal Foster, The Artist as Ethnographer, 1996 (In: Situation, s. 74 - 77)
- 3) Technologie ekologie Studenti oznámí písemně své téma pro prezentaci a závěrečnou práci (jedná se o jedno a to samé téma), a zapíší se na prezentaci na jeden z následujících seminářů. Process art, konceptuální umění, systémové myšlení vs. ekologie KE ČTENÍ: - Owen F. Smith, Fluxus Praxis: An Exploration of Connections, Creativity, and Community (In: At a Distance, s. 116-138) - Jack Burnham, Systems Esthetics, 1968 (Artforum, Sept., 1968) - v překladu Systémová estetika - Jack Burnham, Notes on art and information processing (pův. Selected quotes from: Software, The Jewish Museum, New York, 1970, s. 10-14). Online, at: M.J. Bijvoet (ed.), Reflections on Art, Science, and Technology, pdf ke stažení na http://www.stichtingmai. de/hwg/inhalt.html. 4) Sociální skulptura a dialogické umění Studentské prezentace (max. 10 lidí). Joseph Beuys a současné podoby „sociální skulptury“. Umění je dialog? Podoby dialogického umění: umění pro změnu. Public art: idea veřejného umění, situace. KE ČTENÍ: - Grant H. Kester, Conversation Pieces. Community + Communication in Modern Art. University of Callifornia Press, 2004. Kapitola Introduction, s. 1-16. - Peter Weibel, Context Art: Towards Social Construction of Art, 1994 (In: Situation, s. 46-52) Miwon Kwon, One Place After Another: Site-Specific Art and Locational Identity, 2002 - Lars Kwakkenbos, The Laboratory of Insurectionary Imagination: Art, Activism and Permaculture - An Interview with Isa Fremeaux and John Jordan. In: Art and Activism in the age of Globalization (s. 299-307) - Hannah Arendt, The Public Realm, 1958 (In: Situation, s. 108 - 109) - Guy Debord, Preliminary Problems in Constructing a Situation, 1958 (In: Situation, s. 110 - 111) - Krzystof Wodiczko, Strategies of Public Address: Which Media: Which Publics?, 1987 (In: Situation, s. 124 - 127) - Phillippe Dutartre, Rozhovory s Beuysem. Votobia, 1999
- 5) Biologie a umění Studentské prezentace (max. 10). Bio-art a podobné formy. Biotechnologie, transgenetické umění. Zvířata, rostliny, tělo, přírodní procesy jako materiál umění. KE ČTENÍ: - Stephen Wilson, Information Arts: Intersections of Art, Science, and Technology. MIT Press / Leonardo Books, 2002 (kapitola 2.4. Ecological Art, s. 128-147) - Stephen Wilson, Information Arts: Intersections of Art, Science, and Technology, MIT Press / Leonardo Books, 2002 (kapitola 3.3 Materials and Natural Phenomena: Nonlinear Dynamic Systems, Water, Weather, Solar Energy, Geology, and Mechanical Motion, s. 234..) - George Gessert, Green Light. Towards an Art of Evolution. Kapitola 1 Divine Plants and Magical Animals (s. 1-10) - Beatriz da Costa, Reaching the Limit. When Art Becomes Science. In: Tactical Biopolitics, s. 365-385 - Claire Pentecost, Outfitting the Laboratory of the Symbolic. Toward a Critical Inventory of Bioart. In: Tactical Biopolitics (s. 107-123) 6) Aktivismus v síti Studentské prezentace (max. 10) Síť jako sociální prostředí - od počátů síťového umění k dnešku, internetový aktivismus. KE ČTENÍ: - David Garcia a Geert Lovink - The ABC of Tactical Media, 1996 (přeložil Dan Hrabina, nepublik.) - Critical Art Ensemble - Nomadic Power and Cultural Resistance, 1994 (přel. Dan Hrabina, nepublik.) - John Perry Barlow - A Declaration of the Independence of Cyberspace, 1996 (přel. Dan Hrabina, nepubl.) - Joanna Drucker, Interactive, Algorithmic, Networked: Aesthetics of New Media Art (In: At a Distance, s. 35 - 59 - Annamarie Chandler, Animating the Social: Mobile Image/Kit Galloway and Sherrie Rabinowitz (In: At a Distance, s. 152 - 174) - Eduardo Kac, Dialogical Telepresence Art and Net Ecology. Online: http://www.ekac.org/dialtelep.html
- 7) Soundscapes: ekologie zvuku Co je to akustická ekologie, koncept Soundscape, akustický aktivismus. KE ČTENÍ: - R. Murray Schafer, Za akustický design. In: Jozef Cseres, Michal Murin (eds.), Od analógového k digitálnemu (s. 27-43) - R. Murray Schafer, The Soundscape. Kapitola Music, the Soundscape and Changing Perceptions (s. 103-119) - Tomáš Řiháček, Zvukové prostředí města a jeho vliv na prožívání (zejm. kapitoly 3. Sluchová percepce v kontextu prostředí, těla a jednání, s. 28-46 a 5. Tradice sonosféry, s. 79-96)
- Teaching methods (in Czech)
- přednáška
- Assessment methods (in Czech)
- POŽADAVKY účast na přednáškách min. 60 % (= 4 x ze 7) 5 - 10ti minutová prezentace na zvolené v rámci přednášky závěrečná esej zpracovávající zvolené téma (6-8 normostran)
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2013/IM103