KSCB034 Sociální problémy v soudobé Číně

Faculty of Arts
Spring 2013
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Pavel Šindelář, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc.
Center for Chinese Studies – Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Pavel Šindelář, Ph.D.
Supplier department: Center for Chinese Studies – Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Timetable
Thu 9:10–10:45 M24
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 50 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/50, only registered: 0/50, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/50
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními sociálními problémy soudobé čínské společnosti. Na konci kurzu má student základní přehled o současné politické, ekonomické a zejména sociální situaci v Čínské lidové republice; na základě nabytých znalostí dokáže interpretovat kusé a často protichůdné informace, které o Číně předkládají západní média; student si vytvoří povědomí o klíčových problémech dnešní čínské společnosti, o reálném stavu politiky čínského státu, získá přehled o klíčových ekologických, ekonomických a demografických hrozbách, které vývoj posledních desetiletí Číně přináší.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvodní hodina, základní termíny a koncepty
  • 2. Problematika vnitročínské migrace z venkova do měst
  • 3. Ohrožení životního prostředí, energetické zdroje
  • 4. Populační politika a proměna struktury čínské společnosti
  • 5. Vzdělávací systém
  • 6. Zdravotní a důchodový systém
  • 7. Pracovní podmínky, odbory, nezaměstnanost
  • 8. Národností politika
  • 9. Centrální a lokální vláda, správa věcí veřejných, NGO
  • 10. Korupce, propojení ekonomických a politických elit, vlastnictví půdy
  • 11. Cenzura, média a internet
  • 12. Petice, stávky, protesty, nepokoje
Literature
    recommended literature
  • Smil, Vaclav. 2004. China’s Past, China’s Future. New York and London: RoutledgeCurzon.
  • Jensen, Lionel M. - Weston, Timothy B. 2007. China's Transformation. Plymouth: Rowman & Littlefield.
  • Lei, Xie. 2009. Environmental Activism in China (China Policy). New York: Routledge.
  • Cockain, Alex. 2011. Young Chinese in Urban China (Routledge Studies on China in Transition). New York: Routledge.
  • Perry, Elizabeth J. 2007. Grassroots Political Reform in Contemporary China. Harvard Harvard University Press.
  • Barabantseva, Elena . 2010. Overseas Chinese, Ethnic Minorities and Nationalism: De-centering China New York: Routledge.
  • Perry, Elizabeth J. - Mark Selden. 2010. Chinese Society: Change, Conflict and Resistance. New York: Routledge.
  • Sun, Wanning - Guo, Yingjie. 2012. Unequal China: The Political Economy and Cultural Politics of Inequality. New York: Routledge.
  • Potter, Pitman B. 2010. Law, Policy and Practice on China's Periphery. New York: Routledge.
  • Du, Shanshan – Chen, Ya-chen. 2011. Women and Gender in Contemporary Chinese Societies: Beyond Han Patriarchy. Lexington Books.
  • Gries, Peter H. - Stanley Rosen (eds.). 2004. State and Society in 21st-Century China. New York: Routledge.
  • Naughton, Barry. 2007. The Chinese Economy. Transition and Growth. Cambridge: The MIT Press.
  • Sharma, Anand D - Daniel B Wright - Joseph Fewsmith. 2003. The Promise of the Revolution: Stories of Fulfillment and Struggle in China's Hinterland. Plymouth: Rowman & Littlefield.
  • Chan, Chak Kwan - King Lun Ngok - David Phillips. 2008. Social Policy in China: Development and Well-Being. Bristol: Policy Press.
Teaching methods (in Czech)
Kurz je veden formou přednášky a diskusí na hodině nad vybranými texty, problémy a dokumenty. Po studentech je vyžadován aktivní účast na přednášce a v diskusích. Každou hodinu jedna skupina studentů zpracuje a odprezentuje konkrétní případovou studii pro aktuálně probírané téma s využitím zahraniční literatury a čínských médií.
Assessment methods (in Czech)
Požadavkem na ukončení předmětu je vypracování a prezentování seminární práce (poster presentation).
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught once in two years.
The course is also listed under the following terms Spring 2014, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2013, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2013/KSCB034