MUI_240 Creative pedagogical and psychotherapeutical methods in museums

Faculty of Arts
Spring 2013
Extent and Intensity
2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. BcA. Darina Hlinková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. BcA. Darina Hlinková, Ph.D.
Division of Museology – Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Lucie Valášková
Supplier department: Division of Museology – Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Timetable
Wed 15:50–17:25 K21
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získat povědomí o nejaktuálnějších a nejrozmanitějších trendech z oblasti pedagogiky a psychoterapie, které jsou aplikovány v oblasti tvorby muzejních a galerijních doprovodných programů, tak aby plnohodnotně uspokojily potřeby nejrůznějších klientů – návštěvníků, ať už je kategorizujeme z hlediska věku, mentální vyzrálosti, popř. retardací a nebo dle tělesné a motorické způsobilosti.
Syllabus (in Czech)
  • Terminologie z oblasti pedagogiky a psychologie
  • Metody, techniky, postupy a limity muzejní a galerijní edukace
  • Praktické příklady a rozbory jednotlivých programů
  • Evaluace doprovodného programu – techniky, přístupy
Literature
  • HOOPER-GREENHILL, Eilean. Museums and the interpretation of visual culture. London: Routledge, 2000
  • RUBIN, Judisth Aron. Approaches to art therapy, theory & technique. 1. vyd. Praha : Triton, 2008
  • HROUZEK, Petr. Arteterapie ve speciální pedagogice: účinné faktory vývojové arteterapie - integrativní přístup. 2006
  • TILESTON, Donna Walker. 10 best teaching practices : how brain research and learning styles define teaching competencies. 3rd ed. Thousand Oaks, Calif.: Corwin, 2011, xiv, 134. ISBN 9781412973939. info
  • LHOTOVÁ, Marie. Proměny výtvarné tvorby v arteterapii. 1. vydání. České Budějovice: Scientia, 2010. info
  • LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Translated by Johana Elisová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 279 s. ISBN 9788073677299. info
  • VALENTA, Milan. Rukověť dramaterapie II. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009, 180 s. ISBN 9788024422749. info
  • KANTOR, Jiří, Matěj LIPSKÝ and Jana WEBER. Základy muzikoterapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 295 s. ISBN 9788024728469. URL info
  • PEROUT, Evžen. Arteterapie se zrakově postiženými. Vyd. 1. Praha: Okamžik, 2005, ca 100. ISBN 8090324797. info
  • ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 167 s. ISBN 80-7178-616-0. info
  • Learning in the museum. Edited by George E. Hein. New York: Routledge, 1998, xi, 203 p. ISBN 0415097762. info
Teaching methods
lectures
Assessment methods
essay
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught once in two years.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2013/MUI_240