PG32B59 Environmental Education

Faculty of Arts
Spring 2013
Extent and Intensity
1/1. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Timetable
each odd Wednesday 12:30–14:05 N01023
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Course Environmental Educaton provide students basic orientation about life conditions on the Earth, about human influence on eco systems and about cardinal environmetal problems our time. In the field of environmental education students get the overwiev about non/school environmental education system. One excurtion will be realized. During the course students experience activities to get know better theirown attitudes, experiences and habits in pro-environemental behaviour.
Syllabus
  • 1. Ecikigy as a scuebce 2. Humans and its influence on biosphere. 3. Cardinal environmental problems our time 4. Environmental Education system in Czech Republik 5. Environmental Ethics 6. Global Educatiol 7. Curriculum of Environmental education 8. Exkurzion
Literature
  • Ekologie [Berger, 1998] (Variant.) : Ekologie : [učebnice pro gymnázia a střední odborné školy]. info
  • KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie pro základní a střední školy (Variant.) : Základy ekologie : [učebnice pro 9. ročník základní školy a pro střední školy]. info
  • HORKÁ, Hana. Koncepce globální výchovy jako východisko při utváření profesionálních kompetencí budoucích učitelů (The conception of global education as starting point by forming professional competence of future teachers.). In Připravujeme učitele pro 21. století a vstup do Evropy? (Pregraduální a postgraduální příprava). Olomouc: UP v Olomouci, 1998, p. 98-102. ISBN 80-7067-871-2. info
  • HORKÁ, Hana. Pedagogické aspekty koncepce trvale udržitelného rozvoje. Brno, 1998, p. 179-188. ISBN 80-85931-61-3. info
  • HORKÁ, Hana and Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. (Education for 21th century. The conception of global education in the conditions of Czech schools.). Brno: Paido, 1998, 101 pp. ISBN 80-85931-61-3. info
  • MÁCHAL, Aleš and Josef HUSTÁK. Malý ekologický a environmentální slovníček. Illustrated by Galina Slámová. 2. upravené a doplněné vy. Brno: Rezekvítek, 1997, 56 stran. info
  • HORKÁ, Hana. Mimoškolní ekologická výchova. In DÝTRTOVÁ, Radmila and Jitka PÁVKOVÁ. Ekologické vzdělávání a výchova pro vychovatele dětí a mládeže. Ostrava: VŠB Technická Universita, 1997, p. 38-47. ISBN 80-7078-513-6. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie ekologické výchovy. In Ekologické vzdělávání a výchova pro učitele a mistry učňovské mládeže. Ostrava: VŠB Technická Univerzita, 1997, p. 38-47. ISBN 80-7078-514-4. info
  • MÁCHAL, Aleš and Mojmír VLAŠÍN. Desatero domácí ekologie :praktický rádce, jak se nejen doma chovat šetrněji k životnímu prostředí. 2., upr. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 76 s. ISBN 80-902203-2-0. info
  • MÁCHAL, Aleš. Špetka dobromysli :kapitoly z praktické ekologické výchovy. 1. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 153 s. ISBN 80-901668-6-5. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy (Theory and methodology of eccological education). Brno: Paido, 1996, 75 pp. ISBN 80-85931-33-8. info
  • HORKÁ, Hana and Květoslava SANTLEROVÁ. Motýlek : ekologická čítanka : pro děti od 7 do 11 let. Illustrated by Jana Potůčková. Vyd. 1. Brno: Učebnice a knihy Jitka Spiesová, 1995, 50 s. info
  • PIKE, Graham and David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
  • FOUNTAIN, Susan. Místo na slunci : globální výchova pro děti 5-10 let. Translated by Monika Cahová, Illustrated by Miloslav Jágr. 1. vyd. Praha: Tereza, 1994, 111 s. info
  • LIBROVÁ, Hana. Pestří a zelení :(kapitoly o dobrovolné skromnosti). Vyd. 1. Brno: Veronica, 1994, 218 s. ISBN 80-85368-18-8. info
  • DOBRORUKOVÁ, Jana. Člověk a příroda : Ekologie v kostce. 1. vyd. Praha: Albatros, 1993, 32 s. ISBN 80-00-00242-6. info
  • HORKÁ, Hana. Ekologická výchova na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 78 s. ISBN 80-210-0742-71. info
  • Ekologie :poznání v otázkách a odpovědích. 1. vyd. Praha: Velryba, 1993, 151 s. ISBN 80-901322-4-3. info
  • Ekologie, demokracie, trh. Edited by Bedřich Moldan, Illustrated by Vladimír Jiránek. Praha: Nakladatelství Informatorium, 1992, 119 s. ISBN 80-85368-19-6. info
  • LORENZ, Konrad. Takzvané zlo. Translated by Alena Veselovská. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1992, 237 s. ISBN 8020402640. info
  • KORVASOVÁ, Hana and Aleš MÁCHAL. Hrajeme si na přírodu :soubor her s ekologickou tematikou. 2., upr. a dopl. vyd. Praha: Institut dětí a mládeže, 1991, 80 s. ISBN 80-85105-33-0. info
  • LORENZ, Konrad. 8 smrtelných hříchů. Vyd. 1. Praha: Panorama, 1990, 99 s. ISBN 80-7038-212-0. info
Teaching methods
Seminars, disussions, group projects, lectures
Assessment methods
lectures + seminars group project
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2001, Autumn 2002, Spring 2003, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Spring 2006, Autumn 2006, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Autumn 2011, Spring 2012, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2013, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2013/PG32B59