PBSNJB46 Neuroscience in Education

Faculty of Arts
Spring 2015
Extent and Intensity
1/1. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Timetable
each odd Tuesday 9:10–12:25 L35
Prerequisites (in Czech)
Dobrá čtenářská znalost angličtiny.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 12 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/12, only registered: 0/12
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními poznatky neurověd, které mají uplatnění v procesech učení a vzdělávání. - Student se seznámí se základními pojmy v oblasti neurověd. - Student bude mít přehled o aplikaci vybraných poznatků z neurověd do oblasti vzdělávání. - Student se seznámí s důležitými výzkumy v oblasti neurověd aplikovaných do vzdělávání.
Syllabus (in Czech)
  • 1. neurovědy, kognitivní vědy a příbuzné obory 2. Základní pojmy neurověd. Aplikace do pedagogiky. 3. Proces učení a paměti z pohledu neurověd 4. Vizuální paměť 5. Naladění, vztahová vazba v procesu výchovy a vzdělávání 6. Vypravěčství a neurověda 7. Vtělená mysl a učení 8. Všímavost (mindfulness) a učení
Literature
  • Solms, Mark; Turnbull, Oliver . Mozek a vnitřní svět -- Úvod do neurovědy subjektivní zkušenosti
  • Hanna, R., & Maiese, M. (2009). Embodied minds in action. (1st pub., xii, 418 s.) Oxford: Oxford University Press.
  • Cozolino, L. (c2013). The social neuroscience of education: optimizing attachment and learning in the classroom. (1st ed., xxvii, 409 s.) New York: W.W. Norton & Company.
  • Rudy, J. (c2008). The neurobiology of learning and memory. (xvii, 380 s.) Sunderland, Mass.: Sinauer Associates, Inc. Publishers.
  • Siegel, D. (2012). The developing mind: how relationships and the brain interact to shape who we are. New York: Guilford Press.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška a semináře, kde studenti rozebírají texty k přednáškám.
Assessment methods (in Czech)
Vypracování referátu na zvolené téma v rozsahu 6 normostran a vedení diskuze o tomto tématu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2016, Spring 2017.
  • Enrolment Statistics (Spring 2015, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2015/PBSNJB46