FF:AJ13001 Akademické psaní - Informace o předmětu
AJ13001 Akademické psaní
Filozofická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- Christopher Adam Rance, M.A. (cvičící)
- Garance
- Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- AJ13001/01: Út 14:10–15:45 G21, Ch. Rance
AJ13001/02: Út 9:10–10:45 G22, Ch. Rance
AJ13001/03: Čt 14:10–15:45 G32, Ch. Rance
AJ13001/04: Út 10:50–12:25 G21, Ch. Rance - Předpoklady
- AJ01002 Anglický jazyk II && !NOW( AJ11501 Mluvená angličtina )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 72 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/72, pouze zareg.: 0/72, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/72 - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura (angl.) (program FF, B-FI)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-GK)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-MA)
- Anglický jazyk a literatura (program FF, B-TV)
- Cíle předmětu
- The overall aim of the course is to enable students to write acceptable texts in English to fulfil a range of academic purposes. That is, to enable students to write texts which are clearly-expressed, grammatically correct, correctly punctuated, well-structured and logically coherent. Subsidiary aims of the course are: 1. to raise students' awareness of the semantic and syntactic pitfalls of trying to 'sound academic'; 2. to emphasize the virtues of simplicity, explicitness and directness when attempting to express complex ideas; 3. to encourage students to remember the connections and disparities between speaking and writing - that is, "should I write as I speak, and vice-versa".
- Osnova
- The Writing Process – purpose, plan, draft, redraft, edit; The students experience of writing; Differences between English and Czech academic texts; Establsihing a thesis; The issue of coherence; Paragraph structure-single theme and topic sentence; Punctuation-commas, semicolons and colons; Paragraph Structure - topic sentences and links; Paragraph Coherence – using transitions; Paragraph Coherence – Order of Ideas; Paragraph Unity – Digression; Paragraph ‘smoothing’; Writing essays; Paragraph Unity – Unrelated Information; Parallelism: a) Using parallelism to increase coherence, b) Non-parallel sentence elements; Using Generalisations; Editorial issues - italicization; Dangling Modifiers; Punctuation - question marks, quotation marks, and apostrophes;
- Literatura
- AARON, Jane E. The little, brown essential handbook for writers. 3rd ed. New York: Longman, 1999, viii, 247. ISBN 0-321-04970-5. info
- ALEXANDER, L. G. Sixty Steps to Précis. 9. vyd. London: Longmans, 1965, 135 s. info
- COOPER, Charles R. a Rise B. AXELROD. The St. Martins guide to writing. 2nd ed. New York: St. Martin's Press, 1988, xxvi, 726. ISBN 0-312-00283-1. info
- ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999, 255 stran. ISBN 8085927691. info
- FOWLER, Henry Ramsey. The little, brown handbook. Edited by Jane E. Aaron - Daniel Anderson. 8th ed. New York: Longman, 2000, xxviii, 96. ISBN 0-321-07507-2. info
- LAAKEN, M. van der, R. E. LANKAMP a M. Sharwood SMITH. Writing better English :a multi-purpose model for advanced speakers. 3., herziene druk. Bussum: Uitgeverij Coutinho, 2001, 82 s. ISBN 90-6283-276-8. info
- ŠESTÁK, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Illustrated by Hana Kymrová. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 204 s. ISBN 8020007555. info
- Výukové metody
- lectures, completetion of in-class written exercises, homework assignments, class analysis of written assignments, analysis of model texts
- Metody hodnocení
- To achieve course credit students must submit four written assignments. They must also achieve a high level of attendance. To pass the course they must achieve an average score of 50% or above for each of the four homework assignments. The maximum number of points for each component is as follows: Assignment 1 - 20% Assignment 2 - 35% Assignment 3 - 10% Assignment 4 - 35% ______ TOTAL: 100 pts
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://elf.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=1972
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2016/AJ13001