FF:AJ13001 Akademické psaní - Informace o předmětu
AJ13001 Akademické psaní
Filozofická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- Nicola Catherine Fořtová, B.A., M.A. (cvičící)
Mgr. David Konečný (cvičící)
Matthew Nicholls, B.Sc. (cvičící)
Mgr. Pavel Reich, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Marcela Sekanina Vavřinová, Ph.D. (cvičící)
James Edward Thomas, M.A. (cvičící) - Garance
- Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- AJ13001/A: St 11:40–13:15 G31, N. Fořtová, P. Reich
AJ13001/B: Čt 15:00–16:35 G22, M. Sekanina Vavřinová, J. Thomas - Předpoklady
- AJ09999 Postupová zkouška && !NOW( AJ11501 Mluvená angličtina )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 54 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/54, pouze zareg.: 0/54, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/54 - Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- The overall aim of the course is to enable students to write acceptable texts in English to fulfil a range of academic purposes. That is, to enable students to write texts which are clearly-expressed, grammatically correct, correctly punctuated, well-structured and logically coherent. Subsidiary aims of the course are: 1. to raise students' awareness of the semantic and syntactic pitfalls of trying to 'sound academic'; 2. to emphasize the virtues of simplicity, explicitness and directness when attempting to express complex ideas; 3. to encourage students to remember the connection between speaking and writing - that is, to ask "Would I say this?" when considering the naturalness of the structures and sentences they choose.
- Osnova
- The Writing Process–purpose, plan, draft, redraft, edit; The students experience of writing; Differences between English and Czech academic texts; The issue of coherence; Paragraph structure-single theme and topic sentence; Punctuation-commas, semicolons and colons; Writing a project statement; Paragraph Structure-topic sentences and links; Paragraph Coherence–using transitions; Paragraph Coherence–Order of Ideas; Paragraph Unity–Digression; Paragraph ‘smoothing’; Writing essays; Paragraph Unity–Unrelated Information; Thesis statements; Parallelism: a) Using parallelism to increase coherence, b) Non-parallel sentence elements; Writing a formal letter of application; Using Generalisations; Editorial issues-italicization; Dangling Modifiers; Punctuation-question marks, quotation marks, and apostrophes;
- Literatura
- AARON, Jane E. The little, brown essential handbook for writers. 3rd ed. New York: Longman, 1999, viii, 247. ISBN 0-321-04970-5. info
- ALEXANDER, L. G. Sixty Steps to Précis. 9. vyd. London: Longmans, 1965, 135 s. info
- COOPER, Charles R. a Rise B. AXELROD. The St. Martins guide to writing. 2nd ed. New York: St. Martin's Press, 1988, xxvi, 726. ISBN 0-312-00283-1. info
- ČMEJRKOVÁ, Světla, František DANEŠ a Jindra SVĚTLÁ. Jak napsat odborný text. Vydání první. Praha: Leda, 1999, 255 stran. ISBN 8085927691. info
- FOWLER, Henry Ramsey. The little, brown handbook. Edited by Jane E. Aaron - Daniel Anderson. 8th ed. New York: Longman, 2000, xxviii, 96. ISBN 0-321-07507-2. info
- LAAKEN, M. van der, R. E. LANKAMP a M. Sharwood SMITH. Writing better English :a multi-purpose model for advanced speakers. 3., herziene druk. Bussum: Uitgeverij Coutinho, 2001, 82 s. ISBN 90-6283-276-8. info
- ŠESTÁK, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Illustrated by Hana Kymrová. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 204 s. ISBN 8020007555. info
- Výukové metody
- lectures, peer correction of assignments, completetion of written exercises in class, homework assignments, whole-class analysis of written assignments, analysis of model texts
- Metody hodnocení
- To complete the course students must submit four written homework assignments and take a final written examination. The final examination takes the form of a timed essay. They must also achieve a high level of attendance. To pass the course they must achieve an average score of 67% (40 pts) for the four homework assignments and the final exam. The maximum number of points for each component is as follows: Homework 1 - Summary.............. 6 pts (10%) Homework 2 - Project Statement.... 9 pts (15%) Homework 3 - Essay 1.............. 15 pts (25%) Homework 4 - Formal Letter........ 12 pts (20%) Final Exam - Essay 2...............18 pts (30%) ______ TOTAL: 60 pts
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://elf.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=1972
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/AJ13001