FF:IMJ08 Metodika výuky hudební teorie - Informace o předmětu
IMJ08 Metodika výuky hudebně teoretických disciplín I
Filozofická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/2. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Věra Chmelová (přednášející), PhDr. Petr Macek, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- PhDr. Petr Macek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Hudební věda (program FF, B-HS)
- Hudební věda (program FF, B-OT) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s hudebně-pedagogicky zaměřenou literaturou, specifikovat rozdíly a cíle výuky hudební teorie na ZŠ, SŠ, ZUŠ, konzervatořích a PdF, položit potřebné teoretické základy k pedagogickému působení v oblasti hudebního školství.
- Osnova
- 1. Hudební pedagogika, didaktika a metodika; historický vývoj hudební pedagogiky a hudebně-teoretického myšlení, významní představitelé a jejich dílo.
- 2. Hudební vzdělávání na ZŠ, SŠ, ZUŠ, konzervatořích a PdF - úkoly, cíle a obsah výuky,učební osnovy a učební plány jednotlivých hudebně-teoretických předmětů na jmenovaných typech škol. Vyučovací hodina - její stavba a fáze.
- 3. Vyučovací metody používané ve výuce hudebně-teoretických předmětů, metody opakování učiva a upevňování hudebních dovedností, způsob hodnocení hudebních vědomostí a dovedností žáků.
- 4. Pojem hudebnost, osobnost Vladimíra Helferta, klasifikace a poruchy hudebních schopností, metodický postup při přijímání žáků do ZUŠ.
- 5. Druhy činností v Hv a HN a jejich charakteristika: činnosti vokální, pohybové, poslechové a instrumentální - jejich použití při výuce hudební teorie na ZŠ a ZUŠ. Osobnost C. Orffa a jeho Schulwerk, Česká Orffova škola.
- 6. Osobnost žáka a učitele, autorita učitele a jeho výchovné dovednosti.
- 7. Muzikoterapie a její postavení v hudebně-výchovném procesu.
- 8. Výuka hudebně-teoretických předmětů u žáků se specifickými vývojovými poruchami.
- Literatura
- Slaná, Marcela. Kdo si hraje, ten je zdravý…1. vyd. Brno: Lynx, 2007.
- Vlasáková, A. Klavírní pedagogika. 1. vyd. Praha: AMU, 2003.
- Výukové metody
- seminář
- Metody hodnocení
- Podmínky k zápočtu: min. 70% docházka, seminární práce na zadané téma v rozsahu 3-4 strany, aktivní účast v diskuzích a znalost probrané látky během ústního opakování. V případě nižší docházky ústní přezkoušení a seminární práce v délce odpovídající absenci ve výuce, avšak 30% docházky je minimum - v případě docházky nižší než 30% nebude zápočet udělen (výjimkou jsou studenti s individuálním studijním plánem).
- Informace učitele
- https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2015/H60236
Rozvrh: HF JAMU St 8:30–9:15, učebna č. 004 - Další komentáře
- Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2016/IMJ08