FF:PAN134 Environmentální výchova - Informace o předmětu
PAN134 Environmentální výchova
Filozofická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 12:30–14:05 B2.42
- Předpoklady
- ! PB32PB36 Environmentální výchova
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 7 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/7, pouze zareg.: 0/7, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/7 - Mateřské obory/plány
- Andragogika (program FF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět "Environmentální výchova" poskytne studentům základní přehled o podmínkách života na Zemi, o vlivech člověka na ně a o hlavních ekologických problémech současnosti a jejich vývojových perspektivách. V oblasti ekologické výchovy nabídne studentům základní přehled stavu EV ve školní a mimoskolní sféře.Environmentální výchova jako součást celoživotního vzdělávání. Součástí programu bude i exkurze. V průběhu kurzu budou zařazování sebepoznávací aktivity pro studentů s cílem identifikovat jejich postoje, zkušenosti a návyky v oblasti pro-environmentálního chování a jednání.
- Osnova
- 1. Ekologie jako věda, její vznik, vymezení, obsah a metody 2. Ekosystémy a jejich fungování 3. Člověk a jeho vliv na biosféru 4. Hlavní ekologické problémy současnosti 5. Environmentální výchova v českém vzdělávacím systému a její vývoj 6. Vzdělávací politika v oblasti EV. EV jako součást celoživotního učení. 7. Kurikulum environmentální výchovy 8. Ekologická etika 9. Globální výchova 10. Exkurze
- Literatura
- ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie. 1. vyd. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 132 s. ISBN 978-80-904141-0-5. info
- ČINČERA, Jan. Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro starší školní věk a střední školy. 2013. URL info
- ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
- ČINČERA, Jan a Milan CAHA. Výchova a budoucnost : hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Brno: Paido, 2005, 167 stran. ISBN 8073150999. info
- HORKÁ, Hana. Pedagogické aspekty koncepce trvale udržitelného rozvoje. Brno, 1998, s. 179-188. ISBN 80-85931-61-3. info
- HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-61-3. info
- HORKÁ, Hana. Mimoškolní ekologická výchova. In DÝTRTOVÁ, Radmila a Jitka PÁVKOVÁ. Ekologické vzdělávání a výchova pro vychovatele dětí a mládeže. Ostrava: VŠB Technická Universita, 1997, s. 38-47. ISBN 80-7078-513-6. info
- HORKÁ, Hana. Teorie ekologické výchovy. In Ekologické vzdělávání a výchova pro učitele a mistry učňovské mládeže. Ostrava: VŠB Technická Univerzita, 1997, s. 38-47. ISBN 80-7078-514-4. info
- MÁCHAL, Aleš. Špetka dobromysli :kapitoly z praktické ekologické výchovy. 1. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 153 s. ISBN 80-901668-6-5. info
- HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 80-85931-33-8. info
- PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
- FOUNTAIN, Susan. Místo na slunci : globální výchova pro děti 5-10 let. Translated by Monika Cahová, Illustrated by Miloslav Jágr. 1. vyd. Praha: Tereza, 1994, 111 s. info
- HORKÁ, Hana. Ekologická výchova na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 78 s. ISBN 80-210-0742-71. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, přednáška, skupinové projekty
- Metody hodnocení
- 1 hod přednáška + 1 hod seminář Ukončeno zápočtovou prací.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2016/PAN134