PS_BB004 Prezentační dovednosti

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Dagmar Fořtová (přednášející)
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Vodičková (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Irena Komendová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 15:50–17:25 ACPS, Čt 17:30–19:05 ACPS
Předpoklady
SOUHLAS
Pro úspěšné absolvování předmětu je NEZBYTNÁ účast na prvních dvou seminářích, aktivní účast na hodinách a předvedení tří vlastních prezentací. Student musí požádat o souhlas se zápisem viz Informace učitele.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
1. vytvořit strukturu odborné prezentace;
2. prezentovat výsledky vědecké práce na konferencích a odborných seminářích, apod.;
3. reagovat na dotazy a námitky;
4. efektivně využívat prezentační pomůcky a techniku.
Osnova
  • 1. Teoretický úvod - metodika prezentace výsledků vědecké činnosti, stanovení cíle prezentace (práce se studijními materiály, výběr a volba tématu vlastní prezentace)
  • 2. Plánování a navrhování způsobu prezentace, zaměření na cílovou skupinu, analýza potřeb posluchačů (videotrénink – práce s skupinou, reakce na potřeby posluchačů, schopnost přizpůsobení vlastního projevu publiku)
  • 3. Příprava prezentace, zhodnocení podmínek, v nichž bude probíhat (práce se studijními materiály příprava konkrétního vystoupení)
  • 4. Volba cíle a tvorba obsahu prezentace (typy a zdroje informací), struktura prezentace, plánování posloupnosti prezentovaných informací (videotrénink – schopnost udržet jasnou linii prezentace, logicky strukturovat myšlenky, srozumitelně se vyjadřovat)
  • 5. Zásady neverbálního projevu při prezentaci (videotrénink – registrace vlastních neverbálních projevů signály vlastní jistoty/nejistoty, práce s tělem v průběhu prezentace)
  • 6. Zásady verbálního projevu při prezentaci (videotrénink – registrace vlastních verbálních a paraverbálních projevů volba slov, artikulace, práce s hlasem (rychlost, hlasitost, důraz, pomlky, intonace,...))
  • 7. Volba a způsob využívání moderačních a audiovizuálních pomůcek (videotrénink – posouzení efektivity využívání moderačních a audiovizuálních pomůcek, schopnost zdůraznit podstatné informace práce s prezentační technikou, výhody a rizika prezentace s využitím MS PowerPoint)
  • 8. Komplexní využití získaných poznatků v praxi (celkové zhodnocení prezentačních dovedností, porovnání jejich úrovně u jednotlivých studentů na začátku výuky a po absolvování celého programu)
Literatura
  • MEDLÍKOVÁ, Olga. Přesvědčivá prezentace : špičkové rady, tipy a příklady. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 136 s. ISBN 9788024722788. info
  • HIERHOLD, Emil. Rétorika a prezentace. Translated by Iva Michňová. 7., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2008, 380 s. ISBN 9788024724232. info
  • HOSPODÁŘOVÁ, Ivana. Prezentační dovednosti. 2. upr. vyd. Praha: Kernberg Publishing, 2007, 172 s. ISBN 9788090396296. info
  • WIEKE, Thomas. Prezentace : jak překonat obvyklé problémy a působit přesvědčivě. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 112 s. ISBN 8024716828. info
  • MAGERA, Ivo. Prezentace v programu PowerPoint. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2005, 88 s. ISBN 8025107469. info
  • MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 361 s. ISBN 8024706504. info
  • NÖLLKE, Claudia. Umění prezentace : jak přesvědčivě, srozumitelně a působivě prezentovat. Praha: Grada, 2003, 111 s. ISBN 8024790572. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou skupinových prací a diskusí. Hlavními výukovými metodami jsou praktický trénink a videotrénink, zpětná vazba a domácí příprava.
Metody hodnocení
Požadavkem pro ukočení předmětu je aktivní účast na hodinách a předvedení tří vlastních prezentací.
Informace učitele
Student musí požádat o souhlas se zápisem a ve své žádosti uvést dosavadní zkušenosti s prezentováním a svoji představu o tom, co konkrétně by se rád v kurzu naučil anebo zdokonalil. Žádost o souhlas pošlete nejpozději do 15. 2. 2016, vyřizovat je budeme přibližně týden před zahájením výuky. Upozornění: Studenti se vybírají na základě kvality napsané žádosti, pořadí v systému tedy není rozhodující. Poslední úprava provedena dne 30.1.2016. (Dagmar Fořtová).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017.