UEV_28 Mentoring and Its Role at School

Faculty of Arts
Spring 2016
Extent and Intensity
1/1. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Libor Kyncl (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Jan Špaček
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Bc. Jitka Leflíková
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts
Timetable
each even Thursday 14:10–17:25 N42
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
• popíše principy a možnosti mentoringu ve vzdělávání;
• vysvětlí souvislost mezi kariérním řádem učitele a prací mentora;
• s pomocí balančního kruhu a kompetenčního rámce vyhodnotí kvalitu zvolené činnosti;
• identifikuje jednotlivé fáze GROW modelu a vede s jeho pomocí rozhovor;
• praktikuje při práci ve dvojicích a trojicích aktivní naslouchání;
• zformuluje zadání pro využití práce se škálou;
• argumentuje pro užívání mentoringu ve školství;
• orientuje se v základních pojmech a dovednostech mentora
Syllabus (in Czech)
  • • Předmět zvedne informovanost studentů v oblasti mentoringu a koučování
  • • Předmět je z menší části postaven na výkladu vyučujícího, větší část zabírá skupinová práce a praktický nácvik vybraných mentorských nástrojů.
  • • Představíme si nástroj, který je ve školství využíván k podpoře procesní kvality.
  • • Pod vedením vyučujícího budou studenti=třída realizovat jednotlivé postupy aplikovatelné v mentoringu samostatně, ve dvojicích i ve skupinách. Po nácviku jednotlivých nástrojů vždy následuje reflexe.
  • • My se učíme od ostatních, okolí se učí od nás. Jak na to jdeme a co k tomu potřebujeme?
  • • Úvod do koučování a mentoringu – role mentora
  • • Mentoring a jeho formy v kontextu školství
  • • Jak získáváme znalosti, dovednosti a postoje
  • • Budování a specifika vztahu mentor – mentee
  • • Kompetence mentora
  • • Komunikační strategie
  • • Aktivní naslouchání – nácvik ve dvojicích/trojicích
  • • Co dělá mentor pro mentee, co mentor nedělá
  • • Role mentora, co mentor nedělá
  • • Od nevědomé nekompetentnosti k nevědomé kompetentnosti
  • • Kdo je za co zodpovědný
  • • Nástroje mentora
  • • Formulace cílů
  • • Popis reality
  • • Příležitosti, které se nalezeným řešením naskýtají
  • • Plánování, formulace a realizace dílčích kroků
  • • Identifikace jednotlivých fází GROW modelu
  • • GROW model – nácvik ve dvojicích/trojicích
  • • Expertní a partnerský přístup ve vedení lid
  • • Rozdíly koučování – mentoring
  • • Kvality mentora
  • • Mentorské pasti
  • • Etický kodex mentora
  • • Přínos mentoringu pro mentee, pro mentora, pro organizaci
  • • Práce s hodnotící škálou
  • • Mentoring v učitelství (zkušenosti z praxe)
Literature
  • 1. BRUMOVSKÁ, T. – MÁLKOVÁ, SEIDLOVÁ, G. Mentoring. Výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál, 2010. 152 s. ISBN 978-80-7367-772-5.
  • PETRÁŠOVÁ, Marta Anna, Zdeněk ŠTĚPÁNEK and Ilona PRAUSOVÁ. Mentorink : forma podpory nové generace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 152 s. ISBN 9788026206255. info
  • PÍŠOVÁ, Michaela, Karolina DUSCHINSKÁ, Jana KARGEROVÁ, Alena LAMPERTOVÁ, Eva LUKAVSKÁ, Monika SZIMETHOVÁ and Anna TOMKOVÁ. Mentoring v učitelství (Mentoring in the teaching profession). první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011, 204 pp. ISBN 978-80-7290-518-8. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy (Mentoring as a kind of collegial support and a strategy of a good school). Pedagogika. Praha: UK Pedagogická fakulta, 2010, vol. 55, 3-4, p. 254 - 264. ISSN 0031-3815. info
  • HORSKÁ, Viola. Koučování ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 174 s. ISBN 9788024724508. URL info
  • HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 233 pp. ISBN 978-80-247-1457-8. info
  • PARMA, Petr. Umění koučovat : systemické koučování ve firmě, rodině a škole pro kouče i koučované, studenty, odborníky i veřejnost. 1. vyd. Praha: Alfa Publishing, 2006, 222 s. ISBN 8086851346. info
Assessment methods (in Czech)
Kolokvium spojené s písemnou reflexí
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught once in two years.
The course is also listed under the following terms Spring 2015, Spring 2017, Autumn 2019, Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2016, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2016/UEV_28