VIKBB48 Bezbariérové knihovny

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Helena Hubatková Selucká (přednášející)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 15:50–17:25 Zahraniční oddělení
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/35
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: orientovat se v problematice různých druhů postižení; pochopit specifika služeb knihoven pro osoby se specifickými potřebami; použít získané informace pro svůj další studijní a profesní rozvoj; komunikovat s osobami se specifickými potřebami; seznámit se s činností různých organizací, které nabízejí služby pro osoby se specifickými potřebami.
Osnova
  • Handicap vs. postižení
  • Rovný přístup v knihovnách
  • Komunikace a komunikační bariéry v knihovnách
  • Čtenářství a informační potřeby lidí se SP v prostorách knihoven
  • Osoby s mentálním postižením v knihovnách
  • Bezbariérovost knihoven - technická i lidská
  • Etnické menšiny v knihovnách
  • Děti se SP v knihovnách
  • Senioři v knihovnách
Literatura
    doporučená literatura
  • Matoušek, Oldřich a kol.: Sociální služby. ISBN 978-80-7367-310-9.
  • Šnajdarová, Helena: Bezbariérové stavby. ISBN 978-80-7366-084
  • Streit, Vincenc: Služby knihoven zdravotně postiženým uživatelům. ISBN80-7050-455-2
  • Blažek, Bohuslav a Jiřina Olmerová: Světy postižených.
  • Balvín, Jaroslav: Metody výuky romských žáků. ISBN 978-80-86031-73-6
  • Pešlová, Radka: Právní průvodce pečujících 2012
  • VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení : v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 349 stran. ISBN 9788024738291. URL info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. první. Brno: Paido, 2011, 126 s. ISBN 978-80-7315-225-3. info
  • HAMADOVÁ, Petra. Sociální kompetence jako faktor zmírnění znevýhodnění v životě osob s postižením. 2009. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání. 1. vyd. Brno: MSD, 2009, 224 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-210-5103-4. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
Výukové metody
přednáška, exkurze, workshopy
Metody hodnocení
Účast na výuce 75%, zpracování závěrečného projektu, případně praktická příprava a účast na programu pro osoby se SP v knihovně. Kombinovaní studenti: seminární práce v průběhu semestru + zpracování závěrečného projektu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.