VIKMA08 Information behavior

Faculty of Arts
Spring 2016
Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D.
Supplier department: Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Prerequisites (in Czech)
SOUHLAS
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Kurz je zaměřený na problematiku informačního chování, především chování při vyhledávání informací. Informačním chováním lze rozumět interakce mezi lidmi, rozličnými formami informace, které se dějí v určitém sociálním kontextu, často v rámci složitých sociotechnických systémů. Cílem kurzu je především pomoci studentům • zorientovat se v problematice studií informačního chování a interdisciplinární povahy jeho výzkumu, • podpořit jejich schopnosti kritické analýzy textů a trendů ve výzkumech informačního chování, • poskytnout základnu pro jejich vlastní výzkum na poli informačního chování.
Syllabus (in Czech)
  • Osnova kurzu: 1. Úvod do informačního chování: teorie a paradigmata, oborový a interdisciplinární přístup 2. Konceptualizace: informace, informační potřeba, modely informačního chování 3. Informační chování z pohledu kognitivní vědy 4. Informační chování z pohledu sociálního konstruktivismu 5. Informační chování a informační ekologie 6. Informační chování ve specifickém kontextu (zdravotní informace, věda a výzkum – humanitní vs. přírodní vědy) 7. HCI vs. HII 8. Informační chování a každodennost (informační společnost, informační chudoba)
Literature
  • Ivana Holzbachová: Filozofické a metodologické problémy vědy
Teaching methods (in Czech)
Kurz kombinuje přednášky a diskuze. Předpokladem k diskuzi na hodině je studium literatury, které je zadáno na každou hodinu. Součástí kurzu jsou i hodiny s hostujícími vyučujícím.
Assessment methods (in Czech)
Hodnocena je průběžná příprava. Studenti navíc pracují na semestrálním projektu, který se skládá ze dvou částí: (1) analýza dostupné literatury na dané téma a (2) návrh vlastního výzkumného projektu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
General note: Předmět je v semestru jaro 2016 vypsán výhradně pro studenty, kteří jej neúspěšně absolvovali v semestru jaro 2015.
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Spring 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022.
  • Enrolment Statistics (Spring 2016, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2016/VIKMA08