FAV307 Kinematografie střední Evropy: Polsko a NDR

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
6/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Patrycja Astrid Twardowska
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 8:20–10:45 Scala, St 8:20–14:05 U34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 69 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/69, pouze zareg.: 0/69, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/69
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurs se zaměří na vývoj kinematografií Východního Německa (1945–1990) a Polska (od počátků do současnosti). Východoněmecké produkci budeme věnovat třetinu, polské pak dvě třetiny vymezeného času a energie.
V produkci studia DEFA spatříme příklad ideologicky determinované tvorby, do níž se transparentně promítaly fáze „sevření“ a „uvolnění“; tyto filmy v různých dobách sloužily komunistické propagandě, pokoušely se o vyrovnání s minulostí a dialog se společností, případně se snažily poskytovat zábavu. Pozornost věnujeme zlomovým etapám v kulturní politice NDR (důsledky 11. pléna ÚV SED 1965 a zákaz „králičích“ filmů) i žánrovým produktům (indiánky, hudební filmy, sci-fi). Pojednáme o kariéře vybraných režisérů (Kurt Maetzig, Konrad Wolf, Frank Beyer, Lothar Warneke aj.) a budeme studovat zobrazení ženských hrdinek a mladých lidí.
Polská kinematografie se na vrchol svého společenského a uměleckého významu dostala v období tzv. polské školy (1956-1963, Andrzej Munk, Jerzy Kawalerowicz, Wojciech J. Has) a v období filmu morálního neklidu (1976-1981, Krzysztof Zanussi, Krzysztof Kieślowski), přičemž centrální postavou zůstává osobnost Andrzeje Wajdy. Všimneme si také autorů, jejichž kariéra pokračovala v zahraničí (Roman Polański, Jerzy Skolimowski, Andrzej Żuławski).

Hlavní cíle kursu jsou:
porozumět vztahům mezi politikou, ideologií a kinematografií ve dvou zemích „reálného socialismu“;
seznámit se s „kánonem“ nejvýznamnějších východoněmeckých a polských filmů a získat diváckou zkušenost;
rozšířit bázi poznatků pro historickou komparaci v kontextu socialistických zemí.
Osnova
  • Úvod do studia kinematografie NDR, periodizace.
  • První roky studia DEFA, Wolfgang Staudte, Kurt Maetzig.
  • Socialistický realismus, životopisy vůdců dělnické třídy.
  • Politické dokumenty: Annelie a Andrew Thorndikeovi.
  • 11. plénum ÚV SED a „králičí filmy“.
  • Reflexe 2. světové války a antifašistického odboje, Konrad Wolf, Frank Beyer.
  • Filmy kulturního dědictví, Siegfried Kühn.
  • Hudební veselohry, sci-fi, indiánky a filmy pro děti.
  • Filmy o lásce, sexu a genderových rolích, Heiner Carow, Egon Günther, Lothar Warneke.
  • Úvod do studia polské kinematografie.
  • Polský film od počátků do konce druhé světové války.
  • Polský film od války do poloviny padesátých let.
  • Polská filmová škola.
  • Andrzej Wajda I.
  • Andrzej Munk.
  • Wojciech Jerzy Has.
  • Jerzy Kawalerowicz.
  • Šedesátá léta a "třetí film".
  • Oživení 70. let, Andrzej Żuławski, Grzegorz Królikiewicz.
  • Krzysztof Zanussi.
  • Andrzej Wajda II.
  • Kino morálního neklidu.
  • Hnutí Solidarita a kinematografie osmdesátých let.
  • Krzysztof Kieślowski.
  • Polská kinematografie po roce 1989.
  • Současný polský film.
Literatura
    doporučená literatura
  • SKOPAL, Pavel. Filmová kultura severního trojúhelníku : filmy, kina a diváci českých zemí, NDR a Polska 1945-1970. Vyd. 1. Brno: Host, 2014, 308 s. Filmová knihovna ; sv. 3. ISBN 978-80-7294-971-7. info
  • SKOPAL, Pavel. Tři oříšky pro Popelku. Praha: Národní filmový archiv, 2016, 249 s. ISBN 978-80-7004-173-4. info
  • HEIDUSCHKE, Sebastian. East German cinema : DEFA and film history. 1st pub. New York: Palgrave Macmillan, 2013, x, 196. ISBN 9781137322302. info
  • DEFA at the crossroads of East German and international film culture : a companion. Edited by Marc Silberman - Henning Wrage. Berlin: De Gruyter, 2014, viii, 346. ISBN 9783110273458. info
  • DEFA : East German cinema, 1946-1992. Edited by Seán Allan - John Sandford. 1st pub. New York: Berghahn Books, 1999, x, 328. ISBN 1571817530. info
  • PINKERT, Anke. Film and memory in East Germany. Bloomington: Indiana University Press, 2008, x, 275. ISBN 9780253219671. info
  • FEINSTEIN, Joshua. The triumph of the ordinary : depictions of daily life in the East German cinema, 1949-1989. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2002, 331 s. ISBN 0807853852. info
  • SHEN, Qinna. The politics of magic : DEFA fairy-tale films. Detroit: Wayne State University Press, 2015, xv, 311. ISBN 9780814339039. info
  • Film im Sozialismus - die DEFA. Edited by Barbara Eichinger - Frank Stern. 1. Aufl. Wien: Mandelbaum, 2009, 429 s. ISBN 9783854762911. info
  • LUBELSKI, Tadeusz. Historia kina polskiego : twórcy, filmy, konteksty. Wyd. 1. Katowice: Videograf II, 2009, 622 s. ISBN 9788371836664. info
  • The cinema of Andrzej Wajda : the art of irony and defiance. Edited by John Orr - Elżbieta Ostrowska. 1st pub. London: Wallflower Press, 2003, xxii, 205. ISBN 1903364574. info
  • FALKOWSKA, Janina. Andrzej Wajda : history, politics, and nostalgia in Polish cinema. 1st pub. New York: Berghahn Books, 2007, viii, 340. ISBN 1845452259. info
  • KIEŚLOWSKI, Krzysztof. Kieślowski o Kieślowském. Edited by Danusia Stok, Translated by Lenka Kuhar Daňhelová. Vydání první. Praha: Academia, 2013, 237 stran. ISBN 9788020022516. info
  • HALTOF, Marek. Krzysztof Kieślowski a jeho filmy. Vyd. 1. Praha: Casablanca, 2008, 230 s. ISBN 9788090375673. info
  • FORD, Charles a Robert M. HAMMOND. Polish film : a twentieth century history. Edited by Grażyna Kudy. Jefferson: McFarland & Company, 2005, xiv, 354. ISBN 0786413093. info
Výukové metody
Přednášky, filmové projekce.
Metody hodnocení
Zkouška: anotovaná osobní filmografie 27 zhlédnutých filmů (9 z produkce NDR a 18 polských) ke skupinové diskusi.
Informace učitele
Doporučené filmy:

Wolfgang Staudte: Poddaný (Der Untertan, 1951); Konrad Wolf: Sonnensucher (Hledači slunce, 1958); Kurt Maetzig: Das Kaninchen bin ich (Ten králík jsem já , 1965); Konrad Wolf: Goya (1971); Egon Günther: Ten třetí (Der Dritte, 1972); Heiner Carow: Legenda o Pavlovi a Pavle (Die Legende von Paul und Paula, 1973); Frank Beyer: Jakub lhář (Jakob der Lügner, 1974); Lothar Warneke: Jedni druhých břemena neste (Einer trage des anderen Last, 1988); Konrad Wolf: Sólo pro Sunny (Solo Sunny, 1980).

Andrzej Munk: Člověk na kolejích (Człowiek na torze, 1956); Andrzej Munk: Eroica (1957); Andrzej Wajda: Kanály (Kanał, 1957); Andrzej Wajda: Popel a démant (Popiół i diament, 1958); Jerzy Kawalerowicz: Vlak (Pociąg, 1959); Jerzy Kawalerowicz: Matka Johana od Andělů (Matka Joanna od Aniołów, 1961); Roman Polański: Nůz ve vodě (Nóż w wodzie, 1962); Wojciech J. Has: Jak být milována (Jak być kochaną, 1962); Wojciech J. Has: Rukopis nalezený v Zaragoze (Rękopis znaleziony w Saragossie, 1965); Andrzej Wajda: Popely (Popióły, 1965); Jerzy Skolimowski: Bariéra (Bariera, 1966); Jerzy Kawalerowicz: Faraon (1966); Henryk Kluba: Słóńce wschodzi raz na dzień (Slunce vychází jednou denně, 1967); Andrzej Wajda: Vše na prodej (Wszystko na sprzedaż, 1968); Kazimierz Kutz: Sůl černé země (Sól ziemi czarnej, 1969); Kazimierz Kutz: Perla v koruně (Perła w koronie, 1971); Andrzej Żuławski: Třetí část noci (Trzecia część nocy, 1971); Andrzej Wajda: Březový háj (Brzezina, 1970); Grzegorz Królikiewicz: Skrz naskrz (Na wylot, 1972); Wojciech J. Has: Sanatorium pod klepsydrą (Sanatorium na věčnosti, 1973); Andrzej Wajda: Wesele (Veselka, 1973); Krzysztof Zanussi: Iluminace (Iluminacja, 1973); Andrzej Wajda: Země zaslíbená (Ziemia obiecana, 1974); Krzysztof Zanussi: Ochranné zbarvení (Barwy ochronne, 1976); Andrzej Wajda: Člověk z mramoru (Człowiek z marmuru, 1977); Krzysztof Kieślowski: Amatér (Amator, 1979); Juliusz Machulski: Sexmise (Seksmisja, 1983).
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2017/FAV307