UEV_22 Media education and media literacy

Faculty of Arts
Spring 2017
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Pavel Sedláček (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Jan Špaček
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Bc. Jitka Leflíková
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts
Timetable
each odd Monday 14:10–17:25 N42
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem lekcí je přiblížit vybraná témata spojovaná společenskovědní diskuzí s oblastmi mediální výchovy a mediální gramotnosti. Kurz má podobu teoretické i praktické práce s odbornými texty a vybranými mediovanými obsahy. Ty reprezentují buď významné studie, monografie a dokumenty, nebo audiovizuální mediální produkty. Záměrem takto pojaté výuky je snaha přispět k hlubšímu porozumění světa médií a jeho provázanosti s naší každodenností. Studující připraví v průběhu semestru summary z povinných studijních zdrojů, rešerše dle zadaných kritérií a provedou individuální i skupinové prezentace. Nedílnou součástí je vzájemné sdílení zkušeností formou debat, exkurzí a workshopů s experty.
Syllabus (in Czech)
  • 1. setkání: představení kurzu; výsledky hlasování o výběru části témat a míst konání exkurzí/debat/workshopů
  • klíčové otázky a termíny mediální výchovy/gramotnosti;
  • cesty (masmediální) komunikace, druhy a funkce médií;
  • program zbývajících 4 setkání bez specifikace pořadí: mainstream vs alternativní média;
  • média, propaganda a manipulace;
  • média a politika;
  • sexismus a gender v reklamě;
  • etika médií a sociálních sítí - teorie vs praxe;
  • exkurze/debata/workshop ve vybraném médium/na vybrané téma;
  • workshop vedený na FF hostujícími experty;
  • studentské prezentace - Media Stories, Parody News, Reality TV, Celebrity, Sports Media, Advertising, Video Games, Animation;
  • netradiční závěr; zpětná vazba
Literature
  • PIKE, Deidre. Media Literacy. New York: Idebate Press, 2014. ISBN 9781617700859.
  • KLEIN, Woody. The inside stories of modern political scandals, 2010. Santa Barbara: Praeger. ISBN 9780313365140.
  • POTTER, W. James. Media literacy. Eight edition. Los Angeles: Sage, 2016, xxiii, 546. ISBN 9781483379326. info
  • FRANKLIN, Bob. Key concepts in journalism studies. 1st pub. London: Sage Publications, 2005, xix, 362. ISBN 0761944826. info
Teaching methods (in Czech)
1. Monologická (výklad, přednáška, instruktáž).
2. Dialogická (debata, brainstorming).
3. Peer Instruction.
4. Metody práce s textem (učebnicí, knihou, mediálním produktem), audiovizuálním záznamem.
5. Prezentace (statická projekce).
6. Kooperativní výuka.
7. Role play.
Assessment methods (in Czech)
1. Tři písemné úkoly tvoří dvě summary z povinných studijních zdrojů a jedna rešerše dle zadaných kritérií (podmínkou je odevzdání do stanovených termínů a přijetí zpracovaných úkolů lektorem)
2. Prezentace (rozdělení bude upřesněno dle konečného počtu studujících k 6. březnu)
3. Docházka (nejméně na čtyři celá setkání, mezi nimiž nesmí chybět účast při exkurzích, účast ve výuce vedené hostem a při vlastní prezentaci)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught once in two years.
The course is also listed under the following terms Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2017/UEV_22