FF:PSA_022 Pedagogická psychologie I - Informace o předmětu
PSA_022 Pedagogická psychologie I
Filozofická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Daniela Halámková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 9:10–10:45 U32
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSA_022/02: každé liché pondělí 12:30–14:05 U13, A. Slezáčková, Z. Stránská - Předpoklady
- PSA_033 Obecná psycholog.II && PSA_019 Vývojová psychologie II && PSA_034 Sociální psycholologie II && PSA_039 Psychol. osobnosti II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Pedagogická psychologie zkoumá psychologické zákonitosti změn, které v subjektu působí výchovný a vzdělávací proces. Studenti se seznámí se základními a nejnovějšími poznatky této speciální psychologické vědní disciplíny a s možnostmi aplikace jejích teoretických poznatků v každodenním procesu učení, výchovy a sebevýchovy jedince. Na konci tohoto kurzu zvýší úroveň jejich sebepoznání a poznání žáků, zkvalitní vlastní metody úspěšného učení, poznají vlastní styl učení a možnosti jeho korekce.
- Osnova
- 1. Pedagogická psychologie jako věda. Definice, předmět pedagogické psychologie (vývoj názorů na předmět pedagogické psychologie, užší a širší pojetí předmětu pedagogické psychologie). Vztah pedagogické psychologie k psychologickým a pedagogickým vědám (k obecné psychologii, vývojové psychologii, sociální psychologii, školské psychologii, pedagogice). Místo pedagogické psychologie v systému psychologických věd (pedagogická psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína, pedagogická psychologie jako speciální psychologická disciplína, pedagogická psychologie jako hraniční věda). Systém pedagogické psychologie (obecné otázky pedagogické psychologie, speciální otázky pedagogické psychologie – psychologie výchovy, psychologie vyučování a vzdělávání, léčebná a speciální pedagogická psychologie).
- 2. Metody pedagogické psychologie. Metody získávání údajů: rozhovor, pozorování, anamnéza, dotazník a anketa, analýza produktů činnosti, psychologické testy, experimentální metody, sociometrie. Metody zpracování údajů: kvantitativní, kvalitativní.
- 3. Učení. Psychologie učení jako speciální psychologická disciplína. Učení – pojem (učení v širším a užším pojetí); fáze procesu učení; křivka učení. Klasifikace druhů učení. Psychologické teorie učení (pojetí učení)
- 4. Zákony učení. Zákon motivace (formy motivace; faktory ovlivňující motivaci k učení; programy rozvíjení motivace k učení). Yerkes-Dodsonův zákon. Zákon transferu (formy transferu; podmínky, které zefektivňují působení transferu; teorie transferu). Zákon opakování (cviku nebo frekvence) – funkce opakování, názory na funkci opakování v učení, vlastnosti efektivního opakování. Zákon zpětné informace (důsledku) – způsoby zpětných informací. Činitelé ovlivňující průběh a výsledky učení. Činitelé související s učícím se jedincem; činitelé související se situací, v níž učení probíhá; činitelé související s učivem; činitelé související s osobností učitele.
- 5. Metody učení. Osvojování vědomostí, dovedností a návyků. Spojení názorného vnímání, abstraktního myšlení a praktické činnosti při učení. Rozložení učiva, uležení, přeučení (over-learning), učení nahlas a potichu, metoda dílčí, celková a kombinovaná, metoda PQRST, individuální a skupinové učení, hypnopedie a sugestopedie, zvuková kulisa a její vliv na učení, doba vhodná k učení atd. Autoregulace učení. Doporučení pro žáky a studenty, jak se učit. Předpoklady úspěšného studia. Studijní neúspěchy a jejich řešení.
- 6. Učební (studijní) styly. Vymezení, typologie, diagnostika a ovlivňování studijního stylu.
- 7. Tvořivost a její rozvíjení. Pojem tvořivosti, faktory tvořivosti, vývoj tvořivosti, etapy tvořivého procesu, úrovně tvořivosti, činitelé a podmínky záměrného rozvíjení tvořivého myšlení žáků, postavení tvořivého žáka v třídním kolektivu.
- 8. Nadané děti – poznávání a rozvíjení jejich osobnosti. Identifikace nadaných dětí. Konkrétní způsoby práce s nadanými dětmi - výhody a nevýhody.
- 9. Školní úspěšnost – neúspěšnost žáka. Charakteristika školní úspěšnosti – neúspěšnosti, formy neúspěšnosti, činitelé (vnitřní a vnější). Neprospěch, neprospívání – závažnost problematiky neprospívání, neprospívání v užším a v širším smyslu slova (školní praxe a pedagogicko-psychologický přístup), příčiny neprospívání (podmíněné osobností žáka, osobností učitele, rodinou žáka, školou), psychologická charakteristika neprospívajících žáků – typicky a netypicky neprospívající žák, psychologické aspekty při odstraňování neprospěchu žáků.
- 10. Psychologické aspekty hodnocení - zkoušení a klasifikace učebních výkonů žáků. Vymezení pojmů hodnocení, zkoušení a známkování. Funkce zkoušení a hodnocení, druhy zkoušek.
- 11. Alternativní školství.
- Literatura
- povinná literatura
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 808586794X. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014, 383 s. ISBN 9788026207412. info
- doporučená literatura
- Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia. Bratislava 1988, 1990, 1991.
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 9788026204039. info
- Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 9788073675462. info
- KUSÁK, Pavel a Pavel DAŘÍLEK. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 234 s. ISBN 8024402947. info
- DAŘÍLEK, Pavel a Pavel KUSÁK. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 234 s. ISBN 8070678372. info
- ĎURIČ, Ladislav a Mária BRATSKÁ. Pedagogická psychológia : terminologický a výkladový slovník. Edited by Viliam S. Hotár - Jozef Pastier. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1997, 463 s. ISBN 8008024984. info
- Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
- ĎURIČ, Ladislav a Jozef ŠTEFANOVIČ. Psychológia pre učitel'ov. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1977, 592 s. info
- neurčeno
- HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 255 s. ISBN 9788024719986. URL info
- HŘÍBKOVÁ, Lenka. Základní témata problematiky nadaných. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007, 72 s. ISBN 9788086723259. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
- LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Tvořivé vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 208 s. ISBN 8024703742. info
- LOKŠA, Jozef a Irena LOKŠOVÁ. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole : [teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení]. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 199 s. ISBN 80-7178-205-X. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminář, praktická cvičení, diskuze ve skupině.
- Metody hodnocení
- Ukončení: kolokvium.
Požadavky k ukončení: 75% docházka na semináře, semestrální práce, závěrečný znalostní test (20 otázek, 15 uzavřených a 5 otevřených, max. počet bodů za test = 25).
Závěrečné hodnocení:
Body za písemný test (0 až 25); Body za seminární práci (0 až 5); Celkový počet bodů = 0 až 30; Vyhodnocení: pro kolokvium nutno dosáhnou min. 15 bodů - Navazující předměty
- Informace učitele
- PŘEDNÁŠKY se konají jednou za 14 dní, a to konkrétně v termínech 20.2., 6.3., 20.3., 3.4., 17.4. a 24.4. 2018. (1. a 8.5. je státní svátek):
P1: Pedagogická psychologie jako věda. Předmět a poslání pedagogické psychologie. Metody pedagogické psychologie. Etické otázky pedagogické diagnostiky. (AS)
P2: Učení. Zákony učení. Činitelé ovlivňující průběh a výsledky učení. Metody učení. (ZS)
P3: Školní úspěšnost a neúspěšnost žáka. Formy neúspěšnosti, činitelé (vnitřní a vnější), příčiny neprospívání žáků. (AS)
P4. Psychologické aspekty hodnocení, zkoušení a klasifikace učebních výkonů žáků. Funkce zkoušení a hodnocení, druhy zkoušek. (ZS)
P5: Nadaní žáci – poznávání a rozvíjení jejich osobnosti. Mýty a předsudky o nadaných dětech. Identifikace nadaných žáků. Konkrétní způsoby práce s nadanými dětmi ve škole, výhody a nevýhody. (AS)
P6: Osobnost učitele. Modely profesního cyklu učitele. Profesionální zdatnost učitele. Vyučovací styly učitele. Prevence syndromu vyhoření učitele. (ZS)
SEMINÁŘE se konají každé liché pondělí odpoledne, a to konkrétně v termínech 12.3., 26.3., 9.4. a 23.4. 2018.
S1: Učební (studijní) styly. Vymezení, typologie, diagnostika a ovlivňování studijního stylu. Možnosti autoregulace učení. Žákovo pojetí učení. Předpoklady úspěšného studia. (ZS)
S2: Motivace k učení. Výchova a sebevýchova. Výchovné prostředky – odměny a tresty aj. Způsoby (styly) výchovy. (ZS)
S3: Tvořivost ve škole a její rozvíjení. Pojem tvořivosti, faktory tvořivosti, vývoj tvořivosti, etapy tvořivého procesu, úrovně tvořivosti, rozvíjení tvořivého myšlení žáků. Tvořivost učitele. (DK, AS)
S4: Psychologické aspekty trémy. Druhy trémy, činitelé spolupůsobící při vzniku trémy, příznaky, následky trémy, metody zjišťování trémy, redukce trémy. (AS) - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/PSA_022