FF:IMNK071 Soc.teorie nových médií - Informace o předmětu
IMNK071 Sociální teorie nových médií
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 2/0/0. 80 hodin výuky/semestr. 8 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lukáš Slavík (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 10:00–11:40 N21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150 - Mateřské obory/plány
- Teorie interaktivních médií (program FF, N-OT)
- Cíle předmětu
- Kurz Sociální teorie nových médií navazuje na kurz Kyberkultura. Zatímco kurz Kyberkultura se soustředil na kořeny reflexe a kulturního utváření informačních a komunikačních technologií, kurz Sociální teorie nových médií sleduje témata aktuální sociálněvědné reflexe této oblasti. Kurz představuje nové technologie jako sociální (sociálně konstruovaný) fenomén, definuje pozici sociálního konstruktivismu a kritického přístupu k technologiím (s důrazem na témata diskurzivity a ideologie), zasazuje – z pohledu mediálních studií – informační a komunikační technologie do kontextu se staršími mediálními technologiemi a dále se v souvislosti s novými technologiemi zabývá tématy tělesnosti a identity, moci a politiky, komunity a veřejnosti, sociální a technologické a epistémické změny, komunikačním aktivismem a regulací nových technologií.
- Osnova
- Studia nových médií – historie a vymezení
- Nové média jako sociální fenomén
- Novost nových médií
- Archeologie nových médií – raná kyberkultura
- Nová média a komunita
- Užití, každodennost a kultura konvergence
- Nová média, politika a moc
- Nová média a veřejnost
- Nová média a nerovnost
- Informační / postmoderní / postindustriální / síťová společnost
- Literatura
- povinná literatura
- JENKINS, Henry. Convergence culture : where old and new media collide. 1st published in paperback. London: New York University Press, 2008, xi, 353. ISBN 9780814742952. info
- Handbook of new media : social shaping and consequences of ICTs : updated student edition. Edited by Leah A. Lievrouw - Sonia M. Livingstone. Thousand Oaks [Calif.]: SAGE, 2006, xix, 475. ISBN 1412918731. info
- WEBSTER, Frank. Theories of the information society. 3rd ed. London: Routledge, 2006, viii, 317. ISBN 0415406331. info
- NORRIS, Pippa. Digital divide : civic engagement, information poverty, and the Internet worldwide. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, xv, 303. ISBN 0521002230. URL info
- BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
- Habermas and the public sphere. Edited by Craig J. Calhoun. Cambridge: MIT Press, 1992, x, 498. ISBN 0262531143. info
- Výukové metody
- Přednášky, četba zadané literatury.
- Metody hodnocení
- Úspěšné absolvování kurzu je podmíněno jednak četbou zadané literatury (dokládanou odevzdáním kritických rešerší četby) a složením ústní zkoušky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/IMNK071