PAN135 The basis for lecturer

Faculty of Arts
Spring 2019
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Miroslava Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Lenka Řezáčová (lecturer)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Timetable
each even Tuesday 14:00–16:40 C43
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to create conditions for the training of teaching skills and to gain feedback on demonstration and outputs in the role of teacher. Student will be at the end of the course to understand the role of instructor, the specifics of adult education, will focus on basic teaching methods in the field of adult education, creates custom the minute scenario to a specific training course, try to climb in the role of lecturer, get feedback on a short (5-10 min.) output in the role of lecturer.
Learning outcomes (in Czech)
Student se orientuje v kompetencích lektora ve vzdělávání dospělých, zná didaktické principy vzdělávání dospělých, dokáže navrhnout lektorský scénář na krátké vzdělávací aktivity, získá zpětnou vazbu na své komunikační dovednosti v roli lektora (pro svou potřebu získá videonahrávku 2 minutového výstupu) i na dramaturgii vzdělávacího semináře, vyzkouší si vést krátkou vzdělávací aktivitu.
Syllabus (in Czech)
  • základní termíny (lektorování, lektor, verbální a neverbální komunikace, vzdělávací kurz, didaktika vzdělávání dospělých, zpětná vazba, evaluace vzdělávacího kurzu ...)
  • 1. Osoba lektora, kompetence lektora ve vzdělávání dospělých
  • 2. Komunikační dovednosti lektora, práce s účastníky
  • 3. Přístup lektora, funkce lektora, struktura vzdělávacího kurzu
  • 4. Příprava na výuku, zahájení vzdělávacího kurzu
  • 5. Efektivní využití didaktických metod, pomůcek a techniky
  • 6. Evaluace vzdělávacícho kurzu
  • 7. Nácvik lektorských dovedností
Literature
  • Langer, T. (2016). Moderní lektor: průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. Praha: Grada Publishing.
  • Medlíková, O. (2013). Lektorské dovednosti: manuál úspěšného lektora (2., dopl. vyd.). Praha: Grada.
Teaching methods (in Czech)
Bloková výuka,teoretická příprava, nácvik lektorských dovedností, diskuse ve skupině.
Assessment methods
Mandatory attendance at all meetings the necessity of an active approach. The compulsory part of the 2   appearances in the role of the teacher according to the specific assignment (5 min. Introduction Course, 5-10 min.   Prepared snapshot of course). Required is an active approach.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught only once.
General note: Předmět je primárně určen studentům 3. a 4. semestru prezenčního navazujícího magisterského studia.
The course is also listed under the following terms Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2019, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2019/PAN135