PSA_SZZ Státní závěrečná zkouška magisterská

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/0. 0 kr. Ukončení: SZk.
Vyučující
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. (přednášející)
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr. (přednášející)
doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Martin Jelínek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Helena Klimusová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Irena Komendová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Katarína Millová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Hana Přikrylová Kučerová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Mojmír Svoboda, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Tomáš Urbánek, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Lubomír Vašina, CSc. (přednášející)
PhDr. Dalibor Vobořil, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Podmínkou přístupu k SZZ je odevzdání magisterské diplomové práce, odevzdání případové studie a získání příslušného počtu kreditů - tj. během 2. cyklu student musí získat min. celkem 120 kreditů (z toho 110 kreditů A a 10 kreditů B).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Státní závěrečná zkouška magisterská sestává z obhajoby magisterské diplomové práce a z ústní části. Ústní část státní závěrečné zkoušky magisterské student vykonáná z předmětů:
obecné psychologické obory (obecná psychologie, psychologie osobnosti a sociální psychologie) a metodologie psychologie
psychodiagnostika
poradenská psychologie (alternativně)
klinická psychologie (alternativně)
psychologie práce, organizace a řízení (alternativně)
Součástí ústní části SZZ magisterské je i rozprava nad případovou studií.
Studenti prokážou svou schopnost posoudit a zhodnotit teoretické přístupy v daném oboru. Jsou schopni porovnávat různé vědecké přístupy. Mají hlubokou znalost oboru, včetně odborných a speciálních dovedností týkajících se daného oboru.
Osnova
  • OBECNÉ PSYCHOLOGICKÉ VĚDY (kognitivní psychologie, psychologie emocí a motivace, psychologie osobnosti, sociální psychologie) a METODOLOGIE – zkušební okruhy:
  • 1. Předmět a výzkumné metody kognitivní psychologie - Historické kořeny kognitivní psychologie. Kognitivní obrat v psychologii. Oblasti výzkumu v kognitivní psychologii. Metody výzkumu kognitivní psychologie. Kognitivní věda, kognitivní neurověda a kognitivní neuropsychologie.
  • 2. Vnímání - Čití vs. vnímání. Percepční organizace, teorie Gestalt psychologie. Percepční konstanty. Vnímání velikosti, prostoru, hloubky a pohybu. Vnímání barev. Teorie percepce: konstruktivistické teorie, teorie přímého vnímání, integrující teorie. Rozpoznávání objektů. Poruchy percepce.
  • 3. Pozornost - Pozornost a vědomí. Předvědomé zpracování informací, priming. Automatické procesy. Habituace. Zaměřená pozornost. Detekce signálů. Teorie pozornosti. Chybné úkony, poruchy pozornosti.
  • 4. Paměť - Metody zkoumání paměti. Tradiční modely paměti, struktura paměti. Model pracovní paměti. Konekcionistické modely. Paměťové procesy: kódování, uchovávání, vybavování. Teorie dlouhodobé paměti. Epizodická a sémantická paměť. Implicitní paměť a učení. Teorie zapomínání a amnézie. Mimořádné paměťové schopnosti. Autobiografická paměť, zábleskové vzpomínky, problematika svědecké výpovědi.
  • 5. Mentální reprezentace - Vymezení mentální reprezentace. Propozice a představy. Schémata. Hypotéza duálního kódu. Výroková hypotéza. Modely mentální reprezentace. Mentální manipulace s představami. Pojmy a kategorie, procesy kategorizace. Teorie kategorizace. Produkce a produkční systém. Konekcionistické modely.
  • 6. Jazyk a řeč - Vlastnosti jazyka. Vnímání řeči. Teorie rozpoznávání slov. Sémantika a syntax. Porozumění jazyku: zpracování vět, diskurzu, příběhů. Osvojování jazyka, jazykový vývoj. Dědičnost versus prostředí. Řečová produkce. Základní procesy při čtení a psaní. Jazyk a myšlení.
  • 7. Myšlení, řešení problémů, tvořivost - Usuzování a dedukce. Teorie usuzování. Induktivní usuzování. Heuristiky a předsudky. Řešení problémů. Typy problémů, proces řešení problémů. Poznatky Gestalt psychologie o řešení problémů. Teorie problémového prostoru. Role znalostí při řešení problémů, expertní. rozhodování. Tvořivost - obecné přístupy ke tvořivosti. Objevy. Faktory tvořivosti.
  • 8. Kognitivní vývoj, inteligence - Obecné principy kognitivního vývoje. Zrání, faktory prostředí. Kognitivní vývoj v dospělosti. Přístupy k inteligenci, měření inteligence. Teorie inteligence. Umělá inteligence.
  • 9. Motivace - Motivace jako proces. Pohled soudobé psychologie na problematiku motivace chování. Základní teorie motivace a jejich vzájemné srovnání. Základní pojmy motivace (reflex, pud, instinkt, homeostáza, motivace, motiv) v kontextu relevantních teorií. Výkonová motivace. Teorie pole Kurta Lewina, atribuční model, efekt Zeigarníkové, Flow - fenomén. Přežití jednotlivce a druhu. Regulace příjmu potravy a tekutin. Sexuální a rodičovské motivy. Frustrace. Strategie zvládání frustrace. Teorie věnující se problematice frustrace. Charakteristika volních procesů. Vlastnosti vůle. Vzájemný vztah problematiku motivace a emocí.
  • 10. Emoce - Základní přístupy ke zkoumání emocí. Klasické a moderní teorie emocí. Základní teorie emocí a jejich vzájemné srovnání. Fyziologický základ emocí. Psychofyziologický doprovod emocí. Možnosti využíti přístrojových metod zaznamenávajících psychofyziologické koreláty emocí. Základní úskalí při výzkumu emocí. Problémy a způsoby studia emocí. Klasifikace emocí z hlediska síly a časové průběhu a z hlediska ontogenetického a fylogenetického. Aktuální geneze emoce.
  • 11. Základní přístupy k studiu osobnosti - psychoanalýza, behaviorismus, humanistická psychologie, kognitivní psychologie a teorie sociálního učení.
  • 12. Sociální kognice - Asocianistické a konstruktivistické modely sociálního poznávání. Schéma procesů kognitivního zpracování (sociálních) informací. Pojem sociálního stereotypu (autostereotyp a heterostereotyp). Interpretace sociální reality – teorie atribuce (Heider, Weiner, Fiske, Taylor, Ross).
  • 13. Skupinové procesy - Malá sociální skupina: vymezení, klasifikace a typologie skupin. Struktura a vývoj skupiny. Skupinová dynamika. Role vůdce ve skupině, styly vedení. Skupinový vliv. Typologie velkých skupin. Charakteristika davu, fenomény davového chování. Mezikulturální psychologie (Hofstede). Psychologie etnických společenství (mezietnické vztahy).
  • 14. Sociální komunikace - Komunikační proces. Syntax, sémantika, pragmatika. Verbální, paraverbální a neverbální komunikace. Metakomunikace. Komunikační styly a vztahy. Komunikační axiomy (Watzlawick, Bavelas, Haley, Jackson). Empatická a asertivní komunikace.
  • 15. Postoje - Základní vymezení postoje, teoretické přístupy. Vztah mezi postojem a chováním (LaPière, Fishbein, Ajzen, Madden). Metody měření postojů - postojové škály (Likert, Thurstone, Guttmann, Bogardus), sémantický diferenciál (Osgood), maskované techniky. Záměrná a nezáměrná změna postojů - teorie kognitivní disonance (Festinger), balanční teorie (Heider). Stereotypy a předsudky. Persuase. Konformita a poslušnost vůči autoritě (Asch, Milgram).
  • 16. Problematika vědeckého poznání - Cesty poznání. Věda jako předmětné, systematické, kritické, kontrolovatelné, reprodukovatelné poznání. Členění výzkumu v psychologii podle cíle a výzkumných designů. Cíle výzkumu v psychologii – deskripce, predikce, explanace. Postup vědecké práce, základní pojmy - teorie, hypotéza, konstrukt, operacionalizace, proměnná. Základní výzkumné designy – experiment, kvaziexperiment, korelační studie. Specifické výzkumné strategie, longitudinální a průřezový výzkum.
  • 17. Problematika měření v psychologii - Nepřímé měření konstruktů, validita a reliabilita nástrojů. Validita výzkumu – validita statistických postupů, konstruktová validita, externí a interní validita. Členění proměnných podle jejich role ve výzkumu.
  • 18. Kvalitativní a kvantitativní data, typy škál - Popisná a induktivní statistika. Princip falzifikace, testování hypotéz, postavení nulové hypotézy v procesu testování hypotéz, chyba I. a II. druhu.
  • 19. Výzkumný soubor - Základní a výběrový soubor. Sestavování výběrového souboru. Reprezentativnost. Pravděpodobnostní a nepravděpodobnostní výběry. Velikost výběrového souboru.
  • 20. Kauzální interpretace vztahů - Millovy kánony indukce. Experiment versus korelační studie. Typy experimentálních designů podle způsobu manipulace s nezávislými proměnnými. Varianty jednofaktoriálních a vícefaktoriálních experimentů. Zdroje ohrožení vnitřní validity.
  • 21. Mezisubjektový experiment - Znáhodnění a vyrovnání. Design kontrolních skupin a podmínek v psychologickém výzkumu.
  • 22. Vnitrosubjektový experiment - Efekt pořadí, progresivní efekt, efekt transferu. Counterbalancing (vyvažování) – kompletní a částečné vyvažování, reverzní vyvažování a blokové znáhodnění.
  • 23. Kvaziexperiment - Design s neekvivalentní kontrolní skupinou, plány vícenásobných časových sérií. Specifika ohrožení vnitřní validity.
  • 24. Korelační studie - Omezení závěrů korelačních studií. Typy zkreslení v korelačním výzkumu – nepravá korelace, vývojová sekvence, chybějící střední člen, dvojí příčina.
  • 25. Etické aspekty výzkumu v psychologii - Problematika klamání účastníků, informovaný souhlas, anonymita, riziko poškození, debriefing, vědecký přínos studie. Vědecké podvody – vymyšlená a zkreslená data, plagiátorství.
  • 26. Výzkumný projekt - Struktura výzkumného projektu – název, teoretická východiska, otázky a hypotézy, metoda, diskuse, citace zdrojů.
  • 27. Rozdíl mezi každodenním a vědeckým poznáním - Kvantitativní versus kvalitativní přístup ve výzkumu – rozdíly ve filosofických východiscích (objektivita, poznatelnost reality), přístupu (idiografický, nomotetický), cílech (verifikace, porozumění), základním přístupu (deduktivní, induktivní), vztahu k datům (vymezení dobrých data), roli výzkumníka, tvorbě výzkumného souboru, úrovni standardizace (validita a reliabilita) atd. Porovnání kvantitativních a kvalitativních metod ve vědeckém výzkumu.
  • 28. Výzkumné cíle a okolnosti vyžadující volbu kvalitativního výzkumného designu - Typy kvalitativních přístupů. Participativní a neparticipativní metody, archivní metody. Rysy kvalitativních metod.
  • 29. Symbolický interakcionismus a odvozené přístupy. Pragmatismus, realismus, konstrukcionismus. Etnometodologie.
  • 30. Východiska a postupy analýzy diskursu, foucaultovská tradice a psychologie diskursu, omezení získaných výsledků.
  • 31. Zakotvená teorie - Postupy a principy zakotvené teorie. Druhy kódování (otevřené, axiální a selektivní).
  • 32. Fenomenologie a fenomenologický přístup k výzkumu - Interpretativní fenomenologická analýza. Cíle a postupy fenomenologické analýzy, důležité pojmy (insiders perspective, uzávorkování).
  • 33. Případové a vícepřípadové studie ve vědeckém výzkumu - Typy případových studií, jejich problémy a omezení.
  • 34. Další přístupy a metody kvalitativního přístupu – biografický výzkum a analýza osobních dokumentů, etnografický výzkum, akční výzkum, narativní výzkum a narativní rozhovor.
  • 35. Kritéria hodnocení kvality kvalitativního výzkumu.
  • Literatura:
  • Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Acedmia.
  • Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2015). Cognitive psychology: A student’s handbook (7th ed.). Praha: Academia.
  • Sternberg, R. (2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.
  • Stuchlíková, I. (2007). Základy psychologie emocí (2. vyd.). Praha: Portál.
  • Poláčková Šolcová, I. (2018). Emoce: Regulace a vývoj v průběhu života. Praha: Grada.
  • Heckhausen, J., & Heckhausen, H. (Eds.) (2018). Motivation and action (3rd ed.). Springer.
  • Weiner, B. (1980). Human motivation. Holt, Rinehart and Winston.
  • Petri, H. L., & Govern, J. M. Motivation: Theory, Research and Application. Wadsworth Cengage Learning.
  • Švancara, J. (2003). Emoce, motivace, volní procesy: Studijní příručka k předmětu Obecná psychologie II (prožívání, jednání). Psychologický ústav FF MU.
  • Nakonečný, M. (1996). Motivace lidského chování. Praha: Academia.
  • Madsen, K. B. (1972). Teorie motivace. Praha: Academia.
  • Madsen, K. B. (1979). Moderní teorie motivace. Praha: Academia.
  • Hall, C. S. & Lindzey, G.(2002). Psychológia osobnosti: úvod do teórií osobnosti (3. vyd). Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
  • Sociální psychologie. Edited by Jozef Výrost - Ivan Slaměník. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. 404 s. ISBN 9788024714288.
  • Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 769 s. ISBN 8073670925.
  • Myers, David G. Sociální psychologie. Translated by Helena Vaďurová - Zuzana Paseková - Milena Bildová. 1. vydání. Brno: Edika, 2016. 536 stran. ISBN 9788026608714.
  • Disman, M. (2011). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
  • Ferjenčík, J. (2010). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál.
  • Gooodwin, C. J. (2010). Research in psychology: Methods and design. Hoboken, NJ: John Willey & Sons, Inc.
  • Hendl, J. (1997). Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum.
  • Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
  • Kerlinger, F. N. (1970). Základy výzkumu chování. Praha: Academia.
  • Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
  • Řiháček, T., Čermák, I., & Hytych, R. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita.
  • Willig, C. (2008). Introducing Qualitative Research in Psychology. Maidenhead, UK: Open University Press.
  • Poslední úpravy PhDr. Dalibor Vobořil, Ph.D., PhDr. Ktarína Millová, Ph.D., Dr. Jaroslava Dosedlová, Ph.D., doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D., 6.2.2019
  • PSYCHODIAGNOSTIKA – zkušební okruhy:
  • Teorie psychodiagnostiky
  • 1. Měření v psychologii, metodologické problémy.
  • 2. Psychometrický a klinický přístup.
  • 3. Charakteristiky psychometrických metod, standardy.
  • 4. Konstrukce psychodiagnostických metod.
  • 5. Metody a postupy analýzy položek.
  • 6. Osobní chyby - objektivita a standardizace.
  • 7. Náhodné chyby - reliabilita a její typy.
  • 8. Konstantní chyby - typy validity.
  • 9. Chyby interpretace - normalizace, normativní, ipsativní a interaktivní skóry.
  • 10. Nové postupy v psychometrice - teorie odpovídání na položku.
  • Literatura:
  • American Educational Research Association, American Psychological Association, National Council on Measurement in Education (2001): Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Testcentrum, Praha.
  • Břicháček, V. (1978): Úvod do psychologického škálování. Psychodiagnostické a didaktické testy, n. p., Bratislava.
  • Gould, S. J. (1998): Jak neměřit člověka. Pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence. Nakladatelství Lidové noviny, Praha.
  • Hunt, M. (2000): Dějiny psychologie. Portál, Praha.
  • Jelínek, M. a kol. (2011). Testování v psychologii. Grada: Praha.
  • Urbánek, T. a kol. (2011). Psychometrika. Portál: Praha.
  • Psychodiagnostika dospělých
  • 1. Klinické metody (pozorování, rozhovor, anamnéza) a psychofyziologické metody.
  • 2. Výkonové metody - principy, přehled. Testy jednotlivých psychických funkcí (paměti, pozornosti, kreativity aj.).
  • 3. Testy parciálních a kombinovaných schopností (např. testy technických, uměleckých, verbálních, matematických schopností). Testy vědomostí.
  • 4. Testy inteligence (jednodimenzionální, komplexní).
  • 5. Testy neuropsychologické (organicity).
  • 6. Metody diagnostikování osobnosti (princip, přehled).
  • 7. Dotazníkové metody - unidimenzionální dotazníky.
  • 8. Multidimenzionální dotazníky.
  • 9. Projektivní metody. Princip, přehled. Projektivní metody výběru.
  • 10. Verbální projektivní metody.
  • 11. Grafické projektivní metody.
  • 12. Objektivní testy osobnosti.
  • 13. Objektivní a subjektivní posuzovací stupnice.
  • 14. Nové trendy v psychodiagnostice a směry jejího vývoje.
  • Literatura:
  • Svoboda, M., Humpolíček, P., Šnorek, V. (2013). Psychodiagnostika dospělých. Portál: Praha.
  • Kondáš, O. a kol. (1992). Psychodiagnostika dospelých. OSVETA: Martin.
  • Najbrtová, K. a kol. (2017). Projektivní metody v psychologické diagnostice. Portál: Praha.
  • Říčan, P., Ženatý, J. (1988). K teorii a praxi projektivních technik. Psychodiagnostické a didaktické testy: Bratislava.
  • Stančák, A. (1996). Klinická psychodiagnostika dospelých. Psychoprof: Nové Zámky.
  • Poslední úpravy prof. PhDr. Mojmír Svoboda, CSc., 31.1.2019
  • Psychodiagnostika dětí a dospívajících
  • 1. Vymezení základních pojmů, psychometrické vlastnosti psychodiagnostických metod, zvláštnosti dětské psychodiagnostiky, klasifikace psychodiagnostických metod.
  • 2. Klinické metody: pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů.
  • 3. Testové metody: vývojové testy, inteligenční testy a soubory, testy speciálních schopností, znalostí a dovedností, neuropsychologické soubory a metody, projektivní metody, kresebné techniky, dotazníky, objektivní testy osobnosti, posuzovací škály.
  • 4. Psychologická dokumentace a psychologický nález, demonstrace nejčastěji používaných metod.
  • Literatura:
  • SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. 792 s. Studium. ISBN 978-80-7367-566-0.
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. 603 s. ISBN 8024710498.
  • Příručky k testům
  • Poslední úpravy PhDr. Irena Komendová, Ph.D., 5.2.2019
  • PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE – zkušební okruhy:
  • Poradenská psychologie
  • 1. Poradenská psychologie (dále PPS) jako odborná profesní činnost: aktuální trendy, pregraduální a postgraduální vzdělávání, vztah PPS k jiným psychologickým disciplínám.
  • 2. Cíle, strategie a přístupy v PPS; integrovaný přístup; systémově-interakční přístup; rodinná terapie.
  • 3. Poradenský proces a jeho průběh; účinné proměnné; osobnost poradce-terapeuta; rizika, omezení a možné negativní účinky poradenských intervencí.
  • 4. Psychodiagnostika v PPS (diagnostické kategorie jako východiska specifických odborných intervencí, vztah diagnostiky a psychokorektivního procesu).
  • 5. Vývojové poruchy řeči. Vývoj v řeči v normě a patologii. Poruchy výslovnosti, artikulace a rytmu řeči. Poruchy gramatické stavby věty. Poruchy sociálního užití řeči. Elektivní mutismus. Vývojová dysfázie.
  • 6. Mentální retardace. Definice, diagnostika, epidemiologie, etiologie a patogeneze, klinické obrazy jednotlivých stupňů m.r., průběh a prognóza, diferenciální diagnóza. Psychologická péče o dítě mentálně retardované a jeho rodinu. Zásady práce s rodiči, jejichž dítě nesplňuje původní očekávání.
  • 7. Pervazivní vývojové poruchy. Dětský autismus. Rettův syndrom. Aspergerův syndrom a schizoidní porucha v dětství.
  • 8. Poruchy aktivity a pozornosti. HA (hyperaktivita, hyperaktivní dítě), impulzivita, syndrom LDE (lehká dětská encefalopatie), LMD (lehká mozková dysfunkce), Hyperkinetická porucha, Poruchy aktivity a pozornosti: Hyperkinetická porucha chování, ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) ADD (Attention Deficit Disorder).
  • 9. Čtenářský výkon v normě a patologii. Dyslexie. Definice, diagnostika, epidemiologie, etiologie. Typy dyslexie, prognóza, diferenciální diagnóza. Kompenzační možnosti. Postupy speciálně pedagogické nápravy. Psychologická péče o dyslektiky, jejich rodiče a učitele. Organizace péče o dyslektiky. Specifické poruchy učení ovlivňující školní výkon: dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie a neovlivňující školní výkon: dyspinxie, dysmúzie, dyspraxie.
  • 10. Emoční poruchy v dětství a v dospívání. Zejm.: Nadměrná úzkostná porucha. Fobická úzkostná porucha. Školní fobie. Separační úzkostná porucha. Sociální úzkostná porucha.
  • 11. Děti ohrožené prostředím. Psychologická péče o děti ohrožené prostředím. Následky psychické deprivace a subdeprivace. Syndrom týraného dítěte. Prevence.
  • 12. Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky. Školsky významné nedostatky ve struktuře schopností.
  • 13. Laterální preference jako problém poradenský. Současný stav zkoumání funkční asymetrie. Typ laterality a školní výkon. Speciálně-pedagogické a psychologické postupy a doporučení u "problémových" dětí. Leváctví.
  • 14. Nadané dítě v procesu PPP, identifikace nadaných dětí a systém péče o nadané děti.
  • 15. Psychologické poradenství při výběru a volbě povolání.
  • Manželské a rodinné poradenství
  • 1. Změny a vývojové trendy rodiny a manželství (dále RaM); porovnání s předchozími generacemi. Komponenty a procesy v RaM (struktura, dynamika, intimita-autonomie, hodnotové orientace, komunikace).
  • 2. Pojetí rodiny a jejích funkcí, porovnání dysfunkčních a fungujících RaM. Poruchová a neporuchová komunikace v RaM.
  • 3. Vývojový pohled na RaM: tranzitorní-netranzitorní krize, etapy; charakteristiky jednotlivých etap - rizika, krize. (Od etapy přechodu k vážné známosti, snoubenectví, sňatek, rodina s malými dětmi ...).
  • 4. Etapizace poradensko-terapeutické intervence (včetně problematiky poradenského kontraktu). Některé strategie a taktiky intervencí (uvést do vztahu k jednotlivých přístupům a konceptům). Rozvodové poradenství, terapie, mediace (vč. pojmu "rozvodový potenciál").
  • Literatura:
  • CULLEY, Sue a Tim BOND. Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii: dovednosti a strategie pro zvyšování kompetence v pomáhajících profesích. Translated by Ivo Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 222 s. ISBN 9788073674526.
  • GELDARD, Kathryn a David GELDARD. Dětská psychoterapie a poradenství. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 328 s. ISBN 9788073674762.
  • GJURIČOVÁ, Šárka a Jiří KUBIČKA. Rodinná terapie: systemické a narativní přístupy. 2., doplň. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2009. 280 s. ISBN 9788024723907.
  • HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 144 s. ISBN 9788024738574.
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. Vyd. 2., aktualiz. a ur., v. Praha: Portál, 2011. 342 s. ISBN 9788026200000.
  • MUNDEN, Alison a Jon ARCELUS. Poruchy pozornosti a hyperaktivita : přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. Translated by Dagmar Tomková. Vydání druhé. Praha: Portál, 2006. 119 stran. ISBN 8073671883.
  • MCLEOD, John a Julia MCLEOD. Counselling skills: a practical guide for counsellors and helping professionals. Second edition. Meidenhead: McGraw Hill, 2011. xiv, 356. ISBN 9780335244263.
  • PEŠOVÁ, Ilona a Miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 150 s. ISBN 8024712164.
  • PROCHÁZKA, Roman. Teorie a praxe poradenské psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 249 s. ISBN 9788024744513.
  • SCHLIPPE, Arist von. Systemická terapie a poradenství. Edited by Jochen Schweitzer. Brno: Cesta, 2006. 251 s. ISBN 8072950827.
  • SVOBODOVÁ, Dagmar. Profesní poradenství: vybrané kapitoly. vyd. 1. Praha: Grada, 2015. 160 s. ISBN 9788024750927.
  • ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011. 221 s. ISBN 9788073678890.
  • Poslední úpravy doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D., 8.2.2019
  • PSYCHOLOGIE PRÁCE, ORGANIZACE A ŘÍZENÍ - zkušební okruhy:
  • 1. Vznik, vývoj a předmět psychologie práce, organizace a řízení - historie oboru - Weber, Stern, Münsterberg, psychotechnika, poválečný vývoj, současnost - 3 hlavní oblasti psychologie práce.
  • 2. Základní teorie managementu a jejich psychologické aspekty - podstata, představitelé, hlavní myšlenky, přínos a omezení jednotlivých teorií: a) mechanistický přístup k organizaci – teorie byrokracie, vědecké řízení (taylorismus), klasické řízení; b) škola lidských vztahů - Hawthornské studie, Hawthornský efekt, paternalismus; c) humanistické přístupy k organizaci – sebeaktualizace, teorie X a Y; d) moderní názory na organizaci – kybernetické principy, obecná teorie systémů, teorie kontingence, ekologické školy, teorie Z; e) postmoderní názory na organizaci – teorie chaosu, organizační metafory, racionalita, jazyk a moc, postmoderní organizace.
  • 3. Význam práce pro člověka, psychologie pracovní činnosti, psychologické aspekty nezaměstnanosti - první studie o nezaměstnanosti, funkce práce, psychologické důsledky ztráty zaměstnání, možné reakce na ztrátu zaměstnání, nezaměstnanost jako psychosociální problém, psychologická pomoc nezaměstnaným, bilanční diagnostika, outplacement.
  • 4. Psychologie pracovního prostředí, pracovní zátěž - vliv pracovního prostředí na psychiku, podmínky pracovního prostředí a psychologická práce s nimi, Hollandova typologie, inženýrská psychologie, ergonomie, Karasekův model, faktory pracovní zátěže – časový tlak, vnucené tempo, monotonie, emoční práce a další; aktuální témata: technostres, wrapped work, TWL - total workload, syndrom přepracování – overwork, karoshi.
  • 5. Základy personální psychologie - a) personální plánování (cíle a podmínky efektivního plánování lidských zdrojů, proces a zdroje personálního plánování - externí (tzv. SLEPT analýza aj.), interní (např. personální audit, SWOT analýza aj.;) b) analýza pracovní pozice (informace o pracovním místě vycházející z analýzy pracovní pozice, postup a metody analýzy pracovní pozice, zdroje informací, popis pracovního místa a specifikace nároků pracovního místa, kompetenční přístup...).
  • 6. Nábor a výběr pracovníků - fáze získávání a výběru zaměstnanců, nábor x výběr, metody výběru, "klasické" výběrové řízení - hlavní zásady, vlastní proces výběrového řízení a role psychologa v něm, typy rozhovorů, účel, struktura, výhody a nevýhody.
  • 7. Organizační psychologie - a) vznik a vývoj organizací, definice organizace v psychologii (základní koncepce organizace, důvody vzniku organizací, prehistorické pojetí organizace a současnost, podmínky úspěšného fungování organizace, přínosy a omezení plynoucí ze zavedení organizací); b) organizační struktura, organizační schema (organizační struktura, organizační schéma, organizační řád, funkce organizační struktury, typy organizační struktury podle tvaru, podle obsahu – hlavní rysy, výhody, nevýhody...); c) organizační cíle (poslání x vize x cíle, funkce cílů v organizaci, typy cílů, stanovení cílů – Locke, Drucker, MBO - řízení pomocí cílů...).
  • 8. Organizační kultura - vznik, vnitřní a vnější determinanty organizační kultury, prvky podle Scheina, souvislost s národní kulturou, typologie (Handy, Trompenaars, Deal a Kennedy, Hroník, kompasový model, typologie organizačního charakteru… aj.), možnosti řešení střetu dvou kultur v jedné organizaci, diagnostika, změna organizační kultury.
  • 9. Psychologická smlouva - historický pohled na koncept psychologické smlouvy, nejznámější autoři, typy psychologické smlouvy, současné výzkumy.
  • 10. Práva a povinnosti pracovního psychologa.
  • 11. Práce a manažera a její psychologické aspekty - manažerské funkce, úrovně managementu, manažerské role, personální management a řízení lidských zdrojů (úrovně managementu v organizaci a jejich funkce, základní manažerské aktivity a úkoly, manažerské role dle Mintzberga (interpersonální, informační, rozhodovací), možné propojení práce psychologa a manažera – manažer jako psycholog, psycholog jako manažer, personální management, řízení lidských zdrojů - vymezení pojmů, podstata.
  • 12. Assessment a development centre - charakteristika, možnosti použití, průběh – jednotlivé realizační fáze, jejich cíle a úskalí, hlavní předpoklady úspěšnosti, výhody a nevýhody.
  • 13. Adaptace pracovníků - smysl a cíl adaptačního procesu, typy (úrovně) adaptace, faktory ovlivňující průběh adaptace, identifikace x přinucená adaptace, možnosti zajištění optimálního průběhu adaptačního procesu.
  • 14. Intelektuální kapitál, řízení rozvoje a vzdělávání pracovníků - složky intelektuálního kapitálu, řízení rozvoje pracovníků, analýza vzdělávacích potřeb, specifika vzdělávání dospělých, podmínky pro efektivní vzdělávání, cíle vzdělávání, formy a metody vzdělávání, vyhodnocování vzdělávání.
  • 15. Hodnocení a odměňování pracovníků - základní teoretické principy, propojení hodnocení s ostatními procesy v organizaci, psychologický význam hodnocení, hlavní oblasti a fáze procesu hodnocení, metody hodnocení, využití kompetenčního přístupu v rámci hodnocení, hodnotící pohovor.
  • 16. Pracovní motivace a uspokojení z práce - motivace a pracovní motivace, zdroje motivace, spokojování potřeb pracovníků x motivace, teorie motivace – historický přehled: teorie instrumentality, humanistické teorie, teorie zaměřené na obsah (Herzberg, Alderfer, McClallend), zaměřené na proces (Vroom, Adams, Lathan a Locke, novější koncepce – např. teorie zmocnění aj., individuální motivační profil.
  • 17. Týmová práce, vedení týmů - podstata týmové práce, typy týmů, psychologické aspekty týmové práce, synergický efekt, možnosti, omezení a nevýhody týmové práce, role v týmu podle Belbina.
  • 18. Osobnost vedoucího pracovníka, styly vedení vývoj názorů na úspěšný způsob vedení pracovníků - a) rysový přístup – osobnostní předpoklady dobrého vedoucího; b) klasické typologie stylů vedení (např. McGregor, Likert, Blake a Mountonová); c) situacionalistický přístup (např. Hersey, Blanchard); d) transformační a transakční styl vedení (např. Bass).
  • 19. Konflikty na pracovišti, řízení konfliktů - možné zdroje konfliktů v organizaci, vývoj konfliktu, typy konfliktů, dopady konfliktů na chod organizace, možnosti jejich řešení, mobbing a bossing.
  • 20. Etika v pracovní psychologii.
  • Předpokladem úspěšného složení zkoušky je schopnost propojovat vědomosti z jednotlivých tematických bloků, vnímat vzájemné souvislosti přesahující i do jiných oblastí psychologie a aplikovat získané poznatky na praktické příklady.
  • Literatura:
  • Bělohlávek, František. Organizační chování: jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1996. 343 s. ISBN 80-85839-09-1.
  • Armstrong, Michael. Řízení lidských zdrojů [Armstrong, 2002]. Praha: Grada, 2002. 856 s. ISBN 80-247-0469-2.
  • Schein, Edgar H. Psychologie organizace. 1. vyd. Praha: Orbis, 1969. 161 s.
  • Štikar, Jiří. Psychologie ve světě práce. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2003. 461 s. ISBN 80-246-0448-5.
  • Hroník, František. Poznejte své zaměstnance: vše o Assessment Centre. 2. vyd. Brno: ERA, 2005. xii, 370 s. ISBN 8073660202.
  • Hroník, František. Jak se nespálit při výběru zaměstnanců: podrobný průvodce výběrovým řízením. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 1999. 311 s. ISBN 80-7226-161-4.
  • Koubek, Josef. Personální řízení 2. Vyd. 2. V Praze: Oeconomica, 2006. 136 s. ISBN 8024510227.
  • Další zdoje viz sylaby odpovídajících předmětů.
  • Poslední úpravy PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D., 4.2.2019
  • KLINICKÁ PSYCHOLOGIE – zkušební okruhy:
  • Klinická psychologie
  • 1) Filozofické, teoretické a praktické základy klinické psychologie.
  • 2) Definice, předmět a historie klinické psychologie.
  • 3) Člověk ve zdraví a nemoci.
  • 4) Obrany já a obranné mechanismy.
  • 5) Poruchy osobnosti.
  • 6) Lidská emocionalita a klinická psychologie.
  • 7) Introspekce.
  • 8) Metodologické problémy v klinické psychologii.
  • 9) Biologická terapie.
  • 10) Základy psychofarmakologie.
  • 11) Aktuální drogové závislosti.
  • 12) Psychologie v lékařství.
  • 13) Psychologie zdraví.
  • 14) Úzkostné poruchy.
  • 15) Strach a fobie.
  • 16) Deprese.
  • 17) Syndrom vyhoření, workoholismus, chronický únavový syndrom.
  • 18) Poruchy příjmu potravy.
  • 19) Sexuální poruchy.
  • 20) Psychosomatické poruchy.
  • Literatura:
  • Ayers, S., de Visser, R. (2015): Psychologie v medicíně. Grada, Praha.
  • Raboch a kol. (2015): DSM - 5 (česká verze).HOGREFE, Praha.
  • Baštecká a kol. (2003): Klinická psychologie v praxi. Portál, Praha.
  • Baštecký a kol. (1993): Psychosomatická medicína. Grada, Praha.
  • Garfielld, S.L. (1980): Clinical psychology and psychotherapy. J.W.and Sons, N.Y.
  • Heretík a kol. (2007): Klinická psychológia. Psychoprof, Nové Zámky.
  • Praško a kol. (2003): Poruchy osobnosti. Portál, Praha.
  • Říčan, P., Krejčířová, D. (1997): Dětská klinická psychologie. Grada, Praha.
  • Smolík, P. (2002): Duševní a behaviorální poruchy. Maxdorf, Praha.
  • Vašina, L. (2008): Základy psychopatologie a klinické psychologie. IMS-Bonny Press, Brno.
  • Vymětal, J. (2003): Lékařská psychologie. Portál, Praha.
  • Poslední úpravy doc. PhDr. Lubomír Vašina, CSc., 4.2.2019
  • Psychopatologie a psychiatrie
  • 1. Postavení psychiatrie v rámci medicínských věd, organizace psychiatrické péče. Klasifikace duševních poruch. Psychiatrické vyšetření. Etické problémy v psychiatrii
  • 2. Poruchy vnímání.
  • 3. Poruchy pozornosti, paměti a intelektu.
  • 4. Poruchy emotivity.
  • 5. Poruchy myšlení a řeči.
  • 6. Poruchy jednání (včetně poruch pudu sebezáchovy, pohlavního).
  • 7. Poruchy vědomí a osobnosti.
  • 8. Afektivní poruchy.
  • 9. Schizofrenie, schizofrenní poruchy a poruchy s bludy.
  • 10. Poruchy příjmu potravy.
  • 11. Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané účinkem psychoaktivních látek.
  • 12. Organické duševní poruchy. Gerontopsychiatrie.
  • 13. Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy.
  • 14. Poruchy osobnosti.
  • 15. Pedopsychiatrie. Hyperkinetický syndrom.
  • 16. Biologické způsoby léčby. Současné trendy v léčbě.
  • 17. Orientační, screeningové psychologické vyšetření. Psychologické vyšetření u jednotlivých
  • diagnostických okruhů.
  • 18. Psychoterapie u jednotlivých psychiatrických diagnóz. Rehabilitace kognitivních funkcí.
  • Literatura:
  • Svoboda, M. /ed./, Češková, E., Kučerová, H. (2006): Psychopatologie a psychiatrie pro psychology. Praha, Portál.
  • Höschl, C., Libiger, J., Švestka, J. (2002). Psychiatrie. Praha: Tigis.
  • Raboch, J., Zvolský, P. et al. (2001). Psychiatrie. Praha, Galén.
  • Smolík, P. (2002). Duševní a behaviorální poruchy. Praha, Maxdorf.
  • Poslední úpravy doc. PhDr. Hana Přikrylová Kučerová, Ph.D., 31.1.2019
  • Psychoterapie
  • 1. Historický přehled. Etické otázky (v současnosti i v historickém kontextu, ve výzkumu i v praxi).
  • 2. Hlubinná psychoterapie (klasická psychoanalýza a moderní přístupy k hlubinné terapii).
  • 3. Adleriánská a jungiánská psychoterapie.
  • 4. Dynamická psychoterapie a další směry vycházející z hlubinné psychoterapie.
  • 5. Humanistická psychoterapie. Gestalt a Rogersovská psychoterapie. Antropologická psychoterapie (logoterapie, existenciální analýza, daseinanalýza).
  • 6. Transakční analýza. Strategická (komunikativní) psychoterapie. Narativní přístupy v psychoterapii dospělých.
  • 7. Behaviorální psychoterapie. Metody behaviorální psychoterapie.
  • 8. Hypnosugestivní psychoterapie. Abreaktivní metody.
  • 9. Racionální, empatická a náhledová psychoterapie.
  • 10. Relaxační a imaginativní metody. Katatymně imaginativní psychoterapie.
  • 11. Skupinová psychoterapie, skupinová dynamika, vedení skupiny. Metody skupinové psychoterapie. Psychodrama, psychogymnastika.
  • 12. Rodinná terapie (vč. systemické psychoterapie).
  • 13. Terapeutická komunita. Arteterapie, muzikoterapie, biblioterapie, choreoterapie.
  • 14. Integrativní a eklektické přístupy v psychoterapii (v historickém kontextu i aktuálních přístupech).
  • 15. Psychoterapie v jednotlivých oblastech medicíny. Somatická a psychosomatická psychoterapie (koncepty, strategie, souvislosti, rizika).
  • 16. Vymezení psychoterapie vůči dalším intervenčním přístupům (krizová intervence, poradenství, coaching). Osobní (přímá) vs. distanční psychologická/psychoterapeutická intervence (specifika, možnosti, omezení či rizika).
  • 17. Aktuální přístupy (např. EMDR, ´therapeutical assessment´ aj.) a progresivní koncepty psychoterapie v blízké budoucnosti (např. tzv. personalizovaná medicína, aktivní využívání IT atp.).
  • 18. Odborné, profesní a zákonné podmínky pro vykonávání praxe v psychoterapii v ČR a EU. Supervize, intervize, výcviky, etický kodex, průběžné vzdělávání a rozvoj terapeutických kompetencí.
  • 19. Výzkum v psychoterapii (metodologie, účinnost, modelový výzkum).
  • Literatura:
  • Kratochvíl, S. (2017). Základy psychoterapie. Praha: Portál.
  • Prochaska, J.O., Norcross, J.C. (1999). Psychoterapeutické systémy: průřez teoriemi. Praha: Grada.
  • Vymětal, J.a kol. (2004). Obecná psychoterapie. Praha: Grada.
  • Vymětal, J. (2007). Speciální psychoterapie. Praha: Grada.
  • Zeig, J. K. (2006). Umění psychoterapie. Praha: Portál.
  • Timuľák, L. (2005). Současný výzkum psychoterapie. Praha: Triton.
  • Možný, P., Praško, J. (1999). Kognitivně-behaviorální terapie: úvod do teorie a praxe. Praha: Triton.
  • Kratochvíl, S. (1995). Skupinová psychoterapie v praxi. Praha: Galén.
  • Leuner, H. (1997). Katatymní prožívání obrazů: studijní texty k psychoterapii. Brno: Masarykova univerzita.
  • Poslední úpravy PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D., 5.2.2019
  • Psychoterapie dětí
  • 1. psychoterapie vs. evidence based medicine; kontext interpersonální vs. intrapsychický; rozdíly psychoterapie dětí vs. Dospělých.
  • 2. Cíle psychoterapie dětí; práva dětí v psychoterapii; etika v psychoterapii dětí; fáze terapeutického procesu; katalyzátory (nástroje) procesu terapie.
  • 3. Historická a aktuální specifika jednotlivých psychoterapeutických přístupů a škol, které se zaměřují na terapeutickou práci s dětmi, dospívajícími a rodinami.
  • 4. Rodinná psychoterapie (behaviorální, experienciálně-komunikační, strukturální, systemická).
  • 5. Všeobecná teorie systému.
  • 6. Psychodynamická teorie (Freud, Wynne, Lidz);
  • Racionálně-emotivní terapie u dětí (Ellis); krátká terapie zaměřená na řešení u dětí.
  • 7. Strukturální teorie (Minuchin)
  • 8. Funkcionální teorie (Bowen, Toman)
  • 9. Komunikační teorie (Bateson, Lederer, Haley, Satir)
  • Skupinová terapie u dětí a léčebné společenství; účinné faktory skupinové psychoterapie
  • 10. Terapie hrou, hra ve vybraných terapeutických přístupech i školách (Mead, Axline, Oaklender); dětská kresba; technika vyprávění příběhu
  • 11. Speciální techniky při práci s dětmi (Sandplay, Clay field, Scenotest)
  • 12. Přehled teorií vývoje v období dětství a dospívání (Freud, Erikson, Piaget, Kohlberg, Mahlerová, Bowlby, Ainsworth, Kohlberg)
  • 13. Syn. ADD, ADHD versus LMD a možnosti terapie;
  • 14. Syn. CAN a PAS (Parental alienation syndrome), děti ohrožené prostředím (zanedbání, týrání, deprivace)
  • 15. Psychosomatická a primárně somatická onemocnění u dětí, jejich zdroje, možnosti a meze psychoterapie (Mentální anorexie, koktavost, enuréza apod.)
  • 16. Návykové látky a drogová závislost u dětí a dospívajících
  • Literatura:
  • Langmeier J., Balcar K., Špitz J. (2000). Dětská psychoterapie. Praha: Portál.
  • Bremsová Ch. (2018). Dětská psychoterapie a poradenství. Praha: Triton.
  • Lanyadoová M., Horneová A. (2005). Psychoterapie dětí a dospívajících: psychoanalytický přístup. Praha: Triton.
  • Elliott J., Place M. (2002). Dítě v nesnázích: Prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada.
  • Humpolíček P., Valenta M. (2017). Hra v terapii. Praha: Portál.
  • Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. (1997). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada.
  • Gjuričová, Š. (2003). Rodinná terapie. Praha: Grada.
  • Hort, V., Hrdlička, M., Kocourková, J., Malá, E. (2000) Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál.
  • Oaklander, V. (2010) Třinácté komnaty dětské duše: Tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Dobříš: Drvoštěp.
  • Poslední úpravy Mgr. Michal Diviš, Ph.D, 5.2.2019
Literatura
  • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 636 s. ISBN 80-7178-376-5. info
  • EYSENCK, Michael W. a Marc Peter KEANE. Cognitive psychology :a student's handbook. 4th ed. Hove: Psychology Press, 2000, viii, 631. ISBN 0-86377-551-9. info
  • SOLSO, Robert L. Cognitive psychology. 5th ed. Boston: Allyn and Bacon, 1998, xx, 601 s. ISBN 0-205-27418-8. info
  • EYSENCK, Michael W. A handbook of cognitive psychology. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 1984. ISBN 0-86377-016-9. info
  • GAVIN, Helen. The essence of cognitive psychology. 1st pub. London: Prentice-Hall Europe, 1998, xi, 215 s. ISBN 0-13-796459-5. info
  • MADSEN, K. B. Teorie motivace : (srovnávací studie moderních teorií motivace). Translated by Eduard Bakalář. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 381 s. URL info
  • MADSEN, K. B. Moderní teorie motivace. Translated by Eduard Bakalář. Vyd. 1. Praha: Academia, 1979, 468 s. URL info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Lidské emoce. Vyd. 1. Praha: Academia, 2000, 335 s. ISBN 8020007636. info
  • A theory of achievement motivation. Edited by John W. Atkinson - Norman T. Feather. New York: John Willey & Sons, 1966. info
  • DWECK, Carol S. Self-theories :their role in motivation, personality, and development. Philadelphia: Psychology Press, 1999, xiii, 195. ISBN 0-86377-570-5. info
  • Handbuch der Psychologie in 12 Bänden. Edited by Rudolf Bergius - Hans Thomae. 2. unveränderte Aufl. Göttingen: Verlag für Psychologie, 1965, xviii, 907. info
  • KUHL, Julius. Motivation, Konflikt und Handlungskontrolle. Berlin: Springer-Verlag, 1983. ISBN 3-540-12423-3. info
  • Emoce. Edited by Jiří Jindřich Diamant - Milan Černý - Vladimír Študent. Vyd. 2. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1969, 295 s. URL info
  • WEINER, Bernard. An attributional theory of motivation and emotion. New York: Springer-Verlag, 1986, xi, 304. ISBN 354096312X. info
  • Motivation and personality : handbook of thematic content analysis. Edited by Charles P. Smith. Cambridge: Cambridge University Press, 1992, xvi, 708. ISBN 052140052X. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Vyd. 1. Praha: Academia, 1996, 270 s. ISBN 8020005927. info
  • ŠVANCARA, Josef. Emoce, city a motivace. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 193 s. URL info
  • POWER, Mick a Tim DALGLEISH. Cognition and emotion : from order to disorder. Hove: Psychology Press, 1998, xii, 496. ISBN 0863777392. info
  • STRONGMAN, K. T. The psychology of emotion : theories of emotion in perspective. 4th ed. Chichester: John Wiley & Sons, 1996, x, 255. ISBN 0471966193. info
  • Emotions : essays on emotion theory. Edited by Stephanie H. M. van Goozen - Nanne E. Van de. Poll - Joseph A. Sergean. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 1994, xii, 333. ISBN 0805812083. info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. 4. nezměněné vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2011, 372 stran. ISBN 9788024619668. URL info
  • KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
  • Úvod do metodologie psychologického výzkumu : jak zkoumat lidskou duši. Translated by Petr Bakalář, Illustrated by Ján Ferjenčík. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 255 s. ISBN 9788073678159. URL info
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaanalýza dat. Vydání druhé, opravené. Praha: Portál, 2006, 583 stran. ISBN 8073671239. info
  • GOODWIN, C. James. Research in psychology : methods and design. 6th ed. Hoboken: Wiley & Sons, 2010, xxiii, 600. ISBN 9780470522783. info
  • SCHEIN, Edgar H. Psychologie organizace. 1. vyd. Praha: Orbis, 1969, 161 s. URL info
  • ŠTIKAR, Jiří, Milan RYMEŠ, Karel RIEGEL a Jiří HOSKOVEC. Psychologie ve světě práce. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 461 stran. ISBN 8024604485. info
  • Baštecká a kol. (2003): Klinická psychologie v~praxi.Portál, Praha.
  • Organizační chování :jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Edited by František Bělohlávek. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1996, 343 s. ISBN 80-85839-09-1. info
  • HRONÍK, František. Poznejte své zaměstnance : vše o Assessment Centre. 2. vyd. Brno: ERA, 2005, xii, 370. ISBN 8073660202. info
  • KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů :základy moderní personalistiky. 3. vyd. Praha: Management Press, 2001, 367 s. ISBN 80-7261-033-3. info
  • HRONÍK, František. Jak se nespálit při výběru zaměstnanců : podrobný průvodce výběrovým řízením. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1999, xxi, 311. ISBN 8072261614. info
  • ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů : nejnovější trendy a postupy. Translated by Josef Koubek. 10. vyd. Praha: Grada, 2007, 789 s. ISBN 9788024714073. info
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod : analýza a metaanalýza dat. 4., rozšířené vyd. Praha: Portál, 2012, 734 s. ISBN 9788026202004. info
  • WILLIG, Carla. Introducing qualitative research in psychology : adventures in theory and method. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press, 2008, x, 230. ISBN 9780335221158. info
  • MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 332 s. ISBN 9788024713625. info
  • HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999, 278 s. ISBN 8024600307. info
Výukové metody
Výuka předmětu Státní závěrečná zkouška magisterská je realizována v příslušných předmětech během předchozího studia.
Zkouška před zkušební komisí.
Metody hodnocení
SZZ magisterská sestává z odděleně klasifikovaných součástí: obhajoby magisterské diplomové práce a z ústní části. Ústní část SZZ magisterské student vykoná z předmětů:
obecné psychologické obory (obecná psychologie, psychologie osobnosti a sociální psychologie) a metodologie psychologie
psychodiagnostika
*klinická psychologie, * psychologie organizace a řízení,* poradenská psychologie (z disciplín označených * si student volí jednu).
Součástí ústní části SZZ magisterské je i rozprava nad případovou studií. Pro absolvování SZZ magisterské je nutné úspěšné složení všech jejích částí. Celkový výsledek SZZ magisterské se hodnotí některým ze stupňů podle klasifikační stupnice stanovené čl. 17, odst. 1 Studijního a zkušebního řádu MU.
Hlasování zkušební komise o státní závěrečné zkoušce.
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz:8088/wups/w-studium/informace-ke-studiu/okruhy-ke-statni-zaverecne-zkousce-oboru-psychologie/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024.