KJIA006 Jazykový seminář katalánštiny VI

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/4/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Elena Casas Cortada (přednášející)
Garance
Mgr. Lucie Kuzmová, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. David Utrera Domínguez
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 12:00–13:40 L41
Předpoklady
KJIA005 Jazykový seminář V
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout hluboké znalosti katalánské normativní gramatiky. Studenti budou získat znalosti pro aplikaci normativní gramatiky při tvorbě a opravě textů. Zaměříme se na lexikální a strukturální aspekty jazyka. Současně se studenti dostanou do kontaktu se všemi zdroji, které mohou odborníci využít při řešení otázek týkajících se katalánské gramatiky a katalánského pravopisu. En aquesta assignatura es pretén introduir l’alumnat en el coneixement aprofundit de la normativa catalana. Es buscarà que l’alumnat adquireixi els coneixements necessaris per aplicar la normativa del català en la producció i la correcció de textos. Per aquest motiu, s’aprofundirà en els coneixements sobre el lèxic i l’estructura de la llengua. Igualment, es presentaran els diversos recursos de què disposen els professionals (i els usuaris) de la llengua catalana per resoldre dubtes sobre aspectes concrets de la llengua i de la normativa aplicable en cada cas.
Výstupy z učení
Na konci předmětu budou studenti schopni aplikovat katalánskou normativní gramatiku. Al final de l'assignatura, l'alumnat ha de ser capaç d'aplicar la normativa del català en tots els àmbits.
Osnova
  • 1. Zdroje pro řešení pochybností o katalánštině (přehled a aktualizace)2. Přizpůsobení písemných textů: registry, dialektální variace 3. Pravopis 3.1. Problémy s čárkami a těžkými akcenty 3.2. Apostrofy a členy: toponymie a antroponomastika 3.3. Složená slova a dělení slov 4. Morphosyntax 4.1. Soulad 4.2. Posesivní zájmena 4.3. Relativní zájmena 4.4. Enklitika 4.5. Slovesní morfologie4.6. Použití "ser" a "estar" 4.7. Konjunkce 4.8. Předložky 5. Lexikon 5.1. Terminologie 5.2. Neologie 1. Recursos de què disposem per resoldre dubtes sobre la llengua catalana (repàs i actualització) 2. L’adequació de textos escrits: registres, variació dialectal 3.Ortografia 3.1. Qüestions d’accentuació i dièresis 3.2. Apostrofació i articles: topònims, antropònims 3.3. Els mots compostos i el guionet 4. Morfosintaxi 4.1. La concordança 4.2. Els possessius 4.3. Qüestions sobre els relatius 4.4. Qüestions sobre els pronoms febles 4.5. Flexió verbal: irregularitats, perífrasis 4.6. Ús de ser i estar 4.7. Qüestions sobre les conjuncions 4.8. Qüestions sobre les preposicions 5. Lèxic 5.1. La terminologia 5.2. Els neologismes
Literatura
    povinná literatura
  • Gramàtica de la llengua catalana. Primera edició. Barcelona: Institut d'Estudis Catalans, 2016, xli, 1439. ISBN 9788499653167. info
    doporučená literatura
  • ORTEGA ROBERT, Rudolf. Tots els dubtes : una gramàtica del català a l'abast. Edited by Màrius Serra. 1a ed. Barcelona: RBA, 2014, 333 s. ISBN 9788482646992. info
  • Gramàtica del català contemporani. Edited by Joan Solà - Gemma Rigau Oliver. 4a ed. Barcelona: Empúries, 2008, xxxviii, 9. ISBN 9788497873123. info
Výukové metody
Classe magistral, exercicis, deures Přednášky, cvičení, domácí úkoly
Metody hodnocení
Examen final (mínim per aprovar: 70%) Závěrečná zkouška (minimálně 70% pro absolvování)
Vyučovací jazyk
Katalánština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.