REBcA12 Askisis me lektora VI

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Aikaterini Franc (přednášející)
Mgr. Simone Sumelidu (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Irena Radová, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 10:00–11:40 A22
Předpoklady
REBcA11 Askisis me lektora V
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Οι Ασκήσεις με Λέκτορα VΙ αποτελούν συνέχεια του αντίστοιχου μαθήματος Ασκήσεις με Λέκτορα V του προηγούμενου εξαμήνου. Η γλώσσα του μαθήματος είναι η ελληνική. Βασικός στόχος του μαθήματος είναι η βελτίωση ανεξάρτητου προφορικού και γραπτού λόγου ΚΕΠΑ Β2). Το μάθημα επικεντρώνεται σε επίκαιρα θέματα από τον ελληνικό τύπο και θέματα που αφορούν στην ελληνική λογοτεχνία, ιστορία και πολιτισμό. Cvičení probíhají v novořečtině a navazují na Askisis me lektora V. Hlavním cílem kurzu je kultivace samostatného ústního a písemného projevu v novořečtině (SERR B2). Cvičení jsou zaměřena na aktuální témata z řecého tisku a na témata týkající se řecké literatury, historie a kultury vůbec.
Výstupy z učení
Μετά το τέλος του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε ανάλογο γλωσσικό επίπεδο (ΚΕΠΑ Β2) ικανοί:
να επικοινωνούν ενεργά στα νέα ελληνικά, να γράφουν νεοελληνικά κείμενα πάνω σε θέματα που εξασκούνται στο μάθημα, να κατανοούν και δυσκολότερα νεοελληνικά κείμενα.
Po skončení kurzu budou studenti na odpovídající jazykové úrovni (SERR B2) schopni:
aktivně využívat získanou slovní zásobu a vést plynulou konverzaci v novořečtině na známá témata; rozumět souvislému srozumitelnému projevu v novořečtině; psát souvislé texty na probíraná témata; rozumět i náročnějším novořeckým textům (originálním textům se slovníkem) týkajícím se známých témat.
Osnova
  • Ανάγνωση κειμένων από τον τύπο και λογοτεχνικών κειμένων.
  • Συζητήσεις πάνω σε θέματα από τα αναφερόμενα κείμενα.
  • Εξάσκηση προφορικού και γραπτού λόγου στα νέα ελληνικά.
  • Četba ukázek z řeckých novin, časopisů, literárních děl.
  • Konverzace navazující na četbu ukázek.
  • Nácvik kultivovaného ústního a písemného projevu v novořečtině.
Literatura
  • DOSTÁLOVÁ, Růžena a Aikaterini FRANC. Základní kurz novořeckého jazyka. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 490 s. ISBN 8021023953. info
  • Ta nea ellinika jia xenus. Thessaloniki, 1990. info
  • Ta nea ellinika jia xenus, vivlio askiseon. Thessaloniki, 1990. info
  • Ta nea ellinika jia xenoglossus. Athina, 1983. info
  • Archizo ta ellinika. Thessaloniki, 1983. info
  • Perissotera ellinika. Thessaloniki, 1982. info
  • Ellinika tora 2+2. Athina 1992, 1992. info
  • DĪMĪTRA, Dīmītra a Marineta PAPACHEIMŌNA. Ellinika tora 2+2 : lyseis. Athina: Nostos, 87 s. ISBN 9698513731. info
  • IRINI PATHIAKI. Ellinika B. 1. vyd. Athina: Patakis, 2011, 390 s. info
  • ARVANITAKĪS, Kleanthīs a Frosō ARVANITAKĪ. Epikoinoniste ellinika : vivlio askiseon. 4i anatyposi. Athina: Deltos, 2006, 56 s. ISBN 9608464064. info
  • DĪMĪTRA, Dīmītra a Marineta PAPACHEIMŌNA. Ellinika tora 2+2 : tetradio askiseon. Illustrated by Sofia Zarabouka. 2i ekdosi. Athina: Nostos, 2005, 82 s. ISBN 9607310149. info
  • ARVANITAKĪS, Kleanthīs a Frosō ARVANITAKĪ. Epikoinoniste ellinika. 3i anatyposi. Athina: Deltos, 2005, 287 s. ISBN 9608464056. info
  • DEMIRĪ-PRODROMIDOU, Elenī, Roula KAMARIANOU-VASILEIOU a Stathīs EUSTATHIADĪS. Nea Ellīnika gia metanastes palinnostountes, prosfyges kai xenous : 2. epipedo : "--kai kalī epitychia". Athīna: Metaichmio, 2002, 447 s. ISBN 9789603754190. info
Výukové metody
Το μάθημα πραγματοποιείται σε μορφή σεμιναρίων. Μετά από την επεξεργασία κειμένων επιδιώκεται η συζήτηση και η ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των συμμετεχόντων, καθώς αποδίδεται ιδιαίτερη βαρύτητα στη διατύπωση και στην εκφορά του λόγου τους. Στο τέλος κάθε μαθήματος δίνονται ασκήσεις, κυρίως ερωτήματα-θέματα τα οποία θα πρέπει να αναπτύξουν οι φοιτητές στο σπίτι. Τα κείμενά τους διορθώνονται και σχολιάζονται στην τάξη. Στο μάθημα χρησιμοποιούνται: CD, video, e-learning, ιστοσελίδες για τη διδασκαλία νεοελληνικών.
Výuka probíhá formou semináře. Studenti pracují s vybranými texty a poté diskutují na dané téma. Jako domácí práce jsou jim zadávána cvičení v podobě otázek nebo témat, která zpracují na základě vybraného textu nebo svých vlastních názorů. Vypracovaná cvičení jsou kontrolována a probírána na hodině. Při výuce se využívají výuková CD, videa, e-learning, webové stránky určené pro výuku řečtiny, zahrnující videa, cvičení, testy ad., např. http://www2.media.uoa.gr/language/
Metody hodnocení
Προφορική παρουσίαση κατά τη διάρκεια των σεμιναρίων Γραπτή και προφορική εξέταση επί των θεμάτων που συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια των σεμιναρίων.
Vyučovací jazyk
Nová řečtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021.