ISKB16 Referenční a informační služby 1

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
25 hodin praxe v jednom týdnu + 35 hodin samostatná práce. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Eva Jandová (přednášející)
Bc. Alena Kmochová (přednášející)
Mgr. Tereza Schwarzová Matýsová (přednášející)
Mgr. Tereza Střížová (pomocník)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 5. 3. 8:00–9:40 D22, Pá 26. 3. 8:00–9:40 D22, Pá 16. 4. 8:00–9:40 D22, Pá 7. 5. 8:00–9:40 D22
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ISKB16/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/04: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/05: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/06: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/07: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/08: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/09: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/10: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/11: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/12: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/13: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/14: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/15: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/16: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/17: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
ISKB16/18: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je umožnit studujícím seznámit se s prostředím konkrétní vysokoškolské knihovny a uplatnit v praxi poznatky získané v jiných předmětech.
V době výuky má studující zodpovědnost za fungování přiděleného pracoviště, včetně péče o knihovní fond. Dostane se přímého do kontaktu s uživateli a seznámí se s jejich informačními potřebami.
Studující kombinované formy studia, kteří se nemohou podílet na poskytování služeb formou osobní účasti, mají možnost vypracovat seminární práci vztahující se k tématu z oblasti ISK.
Všem studujícím je k dispozici odborný pracovník, se kterým mohou konzultovat.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
– orientovat se ve fondu a službách Ústřední knihovny;
– orientovat se v elektronických zdrojích na MU;
– samostatně řešit informační požadavky uživatelů;
– vést referenční rozhovor;
– diskutovat vybraná témata související s akademickým knihovnictvím.
Osnova
  • Prezenční studenti absolvují praxi v týdnu dané seminární skupiny podle scénáře, který si sami zvolí; scénář vždy v týdnu před praxí konzultují/potvrzují s knihovnicemi v patřičném kanálu v MS Teams.
  • V případě platnosti červeného semaforu MUNI je možný pouze scénář 2b.
  • Scénář 1a: knihovna je otevřená; studující je v knihovně fyzicky přítomen
  • - studující zajišťuje provoz konzultačního/referenčního pultu od 15 do 20 h (může se změnit v závislosti na aktuální otevírací době knihovny; garantujeme možnost pobytu v čase 7:30-16)
  • - na docházce se domluví s knihovnicí tak, aby jeho praxe odpovídala 25 hodinám týdně
  • - studující absolvuje úvodní zaškolení formou testu a následné konzultace
  • - po zaškolení je zodpovědný za fungování přiděleného pultu, včetně péče o knihovní fond; má možnost vyzkoušet si práci na rešerši; odpovídá na písemné dotazy; v případě zájmu si může vyzkoušet i práci ve skladu
  • - studující plní průběžné úkoly
  • - studující absolvuje školení na jmennou katalogizaci

  • Scénář 1b: knihovna je otevřená; studující praxi absolvuje online
  • - studující je k dispozici online v čase 9-14 (odvíjí se od nastavení home office na fakultě); jiný časový harmonogram je možný po předchozí domluvě s knihovnicí tak, aby jeho praxe odpovídala 25 hodinám týdně
  • - studující absolvuje úvodní zaškolení a následné konzultace (online)
  • - po zaškolení plní studující náhradní úkoly související s činností referenčního knihovníka (odpovídá na referenční dotazy online, dohledává plné texty uživatelům; cvičně řeší rešerše)
  • - studující plní průběžné úkoly
  • - studující absolvuje školení na jmennou katalogizaci

  • Scénář 2a: knihovna je zavřená; studující je v knihovně fyzicky přítomen
  • - studující přichází mezi 7:30 – 16:00 v rozsahu 25 h týdně (praxi tak může absolvovat za méně než 5 dní, záleží na domluvě s knihovnicí)
  • - studující plní náhradní úkoly související s činností referenčního knihovníka (odpovídá na referenční dotazy online, dohledává plné texty uživatelům; je-li v provozu výpůjční okénko, dohledává objednané knihy, řadí vrácené – práce s fondem; skenuje; cvičně řeší rešerše; případně si může vyzkoušet práci ve skladu).
  • - studující absolvuje úvodní zaškolení a následné konzultace
  • - studující plní průběžné úkoly
  • - studující absolvuje školení na jmennou katalogizaci

  • Scénář 2b: knihovna je zavřená; studující praxi absolvuje online
  • - studující je k dispozici online v čase 9-14 (odvíjí se od nastavení home office na fakultě); jiný časový harmonogram je možný po předchozí domluvě s knihovnicí tak, aby jeho praxe odpovídala 25 hodinám týdně
  • - studující absolvuje úvodní zaškolení formou testu a následné konzultace (online)
  • - po zaškolení plní studující náhradní úkoly související s činností referenčního knihovníka (odpovídá na referenční dotazy online, dohledává plné texty uživatelům; cvičně řeší rešerše)
  • - studující plní průběžné úkoly
  • - studující absolvuje školení na jmennou katalogizaci

  • -------------------------------------------------------------- Platí pouze v běžném režimu.
    1. Základní seznámení se službami a fondem Ústřední knihovny a elektronickými zdroji na MU (formou přednášky).
  • 2. Úvodní zaškolení odborným pracovníkem.
  • 3. Řízená praxe v rozsahu 25 hodin, řešení uživatelských dotazů, péče o fond.
  • 4. Zpracování úkolu (dílčí rešerše, výukového materiálu, ...) na téma související s provozem knihovny. / Zpracování seminární práce na téma z oblasti akademického knihovnictví. (Pro studující, kteří se nemohou účastnit řízené praxe.).
  • 5. Závěrečná evaluace praxe, zhodnocení úkolu.
  • Poznámka: Body 2 a 3 se týkají pouze těch studujících, kteří se účastní řízené praxe.
  • Harmonogram povinných přednášek:
  • – 5. 3. úvodní informace o knihovně, organizační pokyny, seznámení s aplikací MS Teams
  • – 26. 3. představení služeb knihovny: referenční služby, informační vzdělávání a vyhledávání informací
  • – 7. 5. představení službeb knihovny: výpůjční služby, MVS, informační a reprografické služby
  • Další oddělení knihovny (akvizice, výměna publikací a katalogizace) budou představeny formou prezentací a videí.
Literatura
    povinná literatura
  • Reference and information services : an introduction. Edited by Richard E. Bopp - Linda C. Smith. 4th ed. Santa Barbara, Calif.: Libraries Unlimited, 2011, xxiii, 743. ISBN 9781598848175. info
  • SKIP. Kodex etiky českých knihovníků. SKIP: Svaz knihovníků a informačních pracovníků [online]. © 2010–2018 [cit. 22. 1. 2018]. Dostupné z: http://www.skipcr.cz/co-je-skip/kodex-etiky/kodex-etiky-ceskych-knihovniku/?searchterm=kodex
  • American Library Association. Guidelines for Behavioral Performance of Reference and Information Service Provider. RUSA: Reference and User Services Association [online]. 29. 9. 2008 [cit. 22. 1. 2018]. Dostupné z: http://www.ala.org/rusa/resources/guide
Výukové metody
Při absolvování řízené praxe:
– úvodní společná přednáška
– individuální zaškolení v termínu praxe
– odborný dohled, průběžné konzultace
Při psaní seminární práce:
– úvodní společná přednáška
– konzultace seminární práce
Metody hodnocení
Řízená praxe – docházka; průběžné hodnocení kvality práce; hodnocení zpracovaného úkolu.
Seminární práce – hodnocení zpracované seminární práce.
Závěrečný test.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.