ISKM04 Seminář k diplomové práci I: Východiska a metodologie

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc. (přednášející)
Mgr. David Lacko, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Michal Lorenz, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Marek, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jiří Stodola, PhD. (přednášející)
Ing. Jiřina Svitáková, MBA, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Tulinská (přednášející)
PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M. (přednášející)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Předpoklady
Výhodou, nikoli nezbytností, jsou znalosti základů metodologie výzkumu (v rozsahu předmětu ISKB15 Seminář k bakalářské práci: metodologie pro ISK)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V rámci předmětu se studenti seznámí s různými paradigmaty, potenciálními tematickými okruhy diplomových prací a na ně navazujícími výzkumnými metodami využívanými v ISK, které mohou využít jako inspiraci při přípravě projektu diplomové práce. Nejdříve budou představeny různé přístupy k definování cíle práce (s akcentem, ale neomezené na výzkumný cíl) a uvědomění si účelu jeho zpracování. Následně bude představen vždy přístup (paradigma) v ISK a k němu budou prezentovány praktické příklady dříve realizovaných výzkumů, kdy pozornost bude cílena především na postup zpracování.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- porozumět transdisciplinaritě přístupů k výzkumným tématům oboru ISK jako východisku pro vlastní diplomovou práci;
- Zdůvodnit nastavení výzkumného designu pro vlastní práci;
- Popsat výhody a limity různých výzkumných metod v ISK;
- Mít kompetence pro provedení sběru a zpracování dat v rámci vlastního výzkumu;
- Popsat vlastní výzkum v rámci diplomové práce.
Osnova
  • Obsahem kurzu jsou rámcově níže uvedená témata (pořadí se může měnit):
  • 1. Paradigmata v ISK. Aktuální témata výzkumů a aplikací v ISK se zaměřením na specializace rozvíjené na KISK FF MU.
  • 2. Design informačních služeb a filozofie HCD.
  • 3. Příklad výzkumu pro design informační služby v knihovně.
  • 4. Příklad výzkumu pro design informační služby v elektronickém prostředí.
  • 5. Měření vzdělávání.
  • 6. Příklad výzkumu informační gramotnosti a vzdělávání.
  • 7. Příklad výzkumu využití technologie ve vzdělávání.
  • 8. Výzkum v literárních vědách.
  • 9. Příklad literatury v kulturním kontextu.
  • 10. Příklad filozofických metod.
  • 11. Metody v datovém a informačním managementu.
  • 12. Příklad informačního auditu.
  • 13. Příklad dataminingu.
Literatura
    doporučená literatura
  • Prokop, M. (2019). Slepé skvrny: O chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti.
  • Disman, M. (2002). Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum.
  • Law, N., Yuen, A., & Fox, R. (2011). Educational innovations beyond technology: Nurturing leadership and establishing learning organizations. Springer Science & Business Media.
  • Jonassen, D. H. (Ed.). (2004). Handbook of research on educational communications and technology.
  • Huang, R., Spector, J. M., & Yang, J. (2019). Educational Technology a Primer for the 21st Century. Springer.
  • Taylor & Francis. Ronen, I. K. (2020). Action research as a methodology for professional development in leading an educational process. Studies in Educational Evaluation, 64, 100826.
  • Eco, U. (1997). Jan napsat diplomovou práci. Votobia.
  • MAREŠ, Petr, Ladislav RABUŠIC a Petr SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 508 s. ISBN 978-80-210-6362-4. Projekty Nakladatelství Munipress info
  • PICKARD, Alison Jane. Research methods in information. Edited by Susan Childs - Elizabeth Lomas - Julie McLeod - Andrew K. Shenton. Second edition. London: Facet publishing, 2013, xxii, 361. ISBN 9781856048132. info
  • REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 184 s. ISBN 9788024730066. URL info
  • ŠEĎOVÁ, Klára a Jiří ZOUNEK. ICT a moc před tabulí. In Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007, s. 260-286. ISBN 978-80-7367-313-0. info
Výukové metody
Přednáška, diskuze, čtení, reflexe přečtených odborných textů
Metody hodnocení
Aktivní zapojení do diskuze v ~podobě reflexe přečtených odborných textů;
Komplexní psaný úkol - odborný text I(MRAD);
Rozprava nad textem I(MRAD) a odborným směřováním studenta pro další fázi koncipování diplomové práce
Navazující předměty
Informace učitele
Výuka předmětu v semestru jaro 2021 probíhá hybridní formou, tedy
a) částečně plně distančně jako samostudium záznamů z výuky,
b) částečně v "živých" online hodinách. Informace jsou studentům k dispozici v 0eganizačních pokynech a Studijních materiálech v IS MUNI.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Pouze pro studenty s IV plánem.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.