MUKS50 Museum Didactics II.

Faculty of Arts
Spring 2021
Extent and Intensity
2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Monika Frecerová (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.
Museology – Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Lucia Miškolciová
Supplier department: Museology – Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Timetable
Fri 5. 3. 14:00–17:40 M21, Fri 26. 3. 14:00–17:40 M21, Fri 23. 4. 14:00–17:40 M21, Fri 14. 5. 14:00–17:40 M21
Prerequisites (in Czech)
MUKS63 Museum Didactics I.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Student defines the basic concepts of museum didactics, teaching methods and concepts, explains the specifics and possibilities of the educational situation in the museum and prepares its analysis in practice.
Syllabus
  • definition of museum didactics; the relationship of the museum and formal education; educational situation in the museum; didactic methods, approaches and concepts in museum pedagogy; teaching aids and materials
Literature
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. Olomouc: Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 140 s. ISBN 978-80-244-3003-4.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Škola muzejní pedagogiky 1. Poznámky k partnerství výtvarné a muzejní pedagogiky. Vyd. 1. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 2007. 131 s. ISBN 978-80-244-1866-7.
  • JAGOŠOVÁ, Lucie. Evaluace v muzejní pedagogice – teoretická východiska. [online] Brno: Museologica Brunensia, 2013. [cit. 2017-01-06]. Dostupný z WWW: https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/131375/2_MuseologicaBrunensia_2-2013-1_6.pd
  • FOTR, Jiří a kol. Tvorba strategie a strategické plánování. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. 381 s. ISBN 978-80-247-3985-4.
  • MAŽÁROVÁ, Monika. Strategické plánování vzdělávací činnosti muzea. Museologica Brunensia. 2016, roč. 5, č. 1, s. 36-44.
  • FULKOVÁ, Marie et al. Možnosti realizace vzdělávacího programu v galerii a muzeu ve spolupráci se školou. Metodika III, Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro gymnaziální vzdělávání). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedago
  • DIAMOND, J., LUKE, J. J., UTTAL, D.H., Practical Evaluation Guide: Tool for Museums and Other Informal Educational Settings. Plymouth: AltaMira Press, 2009, 140 s. ISBN 978-0-7591-1302-2.
  • FULKOVÁ, Marie et al. Možnosti realizace vzdělávacího programu v galerii a muzeu ve spolupráci se školou. Metodika II, Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogick
  • JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA Vladimír, MRÁZOVÁ Lenka. Muzejní Pedagogika. Metodické a didaktické aspekty muzejní edukace. 1.vyd. Brno: Paido, 2010. 298 s. ISBN 978-80-7315-207-9.
  • FULKOVÁ, Marie et al. Možnosti realizace vzdělávacího programu v galerii a muzeu ve spolupráci se školou. Metodika I, Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro předškolní vzdělávání). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogic
  • Museum educator's handbook. Edited by Graeme K. Talboys. 3rd ed. Burlington, VT: Ashgate, 2011, x, 221 p. ISBN 9781409401537. info
Teaching methods
lecturing, collaborating
Assessment methods
create a museum educational program, discussion
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught once in two years.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2015, Spring 2017, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2021/MUKS50