FF:MUKS50 Museum Didactics II. - Course Information
MUKS50 Museum Didactics II.
Faculty of ArtsSpring 2021
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Monika Frecerová (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.
Museology – Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Lucia Miškolciová
Supplier department: Museology – Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts - Timetable
- Fri 5. 3. 14:00–17:40 M21, Fri 26. 3. 14:00–17:40 M21, Fri 23. 4. 14:00–17:40 M21, Fri 14. 5. 14:00–17:40 M21
- Prerequisites (in Czech)
- MUKS63 Museum Didactics I.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Museology (programme FF, N-HI)
- Course objectives
- Student defines the basic concepts of museum didactics, teaching methods and concepts, explains the specifics and possibilities of the educational situation in the museum and prepares its analysis in practice.
- Syllabus
- definition of museum didactics; the relationship of the museum and formal education; educational situation in the museum; didactic methods, approaches and concepts in museum pedagogy; teaching aids and materials
- Literature
- ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. Olomouc: Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 140 s. ISBN 978-80-244-3003-4.
- ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Škola muzejní pedagogiky 1. Poznámky k partnerství výtvarné a muzejní pedagogiky. Vyd. 1. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 2007. 131 s. ISBN 978-80-244-1866-7.
- JAGOŠOVÁ, Lucie. Evaluace v muzejní pedagogice – teoretická východiska. [online] Brno: Museologica Brunensia, 2013. [cit. 2017-01-06]. Dostupný z WWW: https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/131375/2_MuseologicaBrunensia_2-2013-1_6.pd
- FOTR, Jiří a kol. Tvorba strategie a strategické plánování. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. 381 s. ISBN 978-80-247-3985-4.
- MAŽÁROVÁ, Monika. Strategické plánování vzdělávací činnosti muzea. Museologica Brunensia. 2016, roč. 5, č. 1, s. 36-44.
- FULKOVÁ, Marie et al. Možnosti realizace vzdělávacího programu v galerii a muzeu ve spolupráci se školou. Metodika III, Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro gymnaziální vzdělávání). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedago
- DIAMOND, J., LUKE, J. J., UTTAL, D.H., Practical Evaluation Guide: Tool for Museums and Other Informal Educational Settings. Plymouth: AltaMira Press, 2009, 140 s. ISBN 978-0-7591-1302-2.
- FULKOVÁ, Marie et al. Možnosti realizace vzdělávacího programu v galerii a muzeu ve spolupráci se školou. Metodika II, Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogick
- JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA Vladimír, MRÁZOVÁ Lenka. Muzejní Pedagogika. Metodické a didaktické aspekty muzejní edukace. 1.vyd. Brno: Paido, 2010. 298 s. ISBN 978-80-7315-207-9.
- FULKOVÁ, Marie et al. Možnosti realizace vzdělávacího programu v galerii a muzeu ve spolupráci se školou. Metodika I, Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro předškolní vzdělávání). Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogic
- Museum educator's handbook. Edited by Graeme K. Talboys. 3rd ed. Burlington, VT: Ashgate, 2011, x, 221 p. ISBN 9781409401537. info
- Teaching methods
- lecturing, collaborating
- Assessment methods
- create a museum educational program, discussion
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught once in two years.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2021/MUKS50