NI04_05 Aktuální problémy moderní jazykovědy

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marta Kostelecká, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Sofie Rose-Anne W. Royeaerd, M.A. (cvičící)
Garance
Mgr. Marta Kostelecká, Ph.D.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marta Kostelecká, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s nejnovějšími poznatky těchto jazykovědných disciplin: sémantika, aplikovaná lingvistika, genderová lingvistika, kognitivní lingvistika, didaktika nizozemštiny, fonologie a fonetika, second language acquisition. Každá oblast bude uvedena přednáškou, studenti si na každou hodinu nastudují úryvky z odborné literatury, abychom mohli ve skupině o daném tématu diskutovat. Kromě toho každý student připraví jeden referát.
Výstupy z učení
Studenti se seznámí s vybranými jazykovědnými problémy, které se v současnosti řeší v Nizozemí.
Osnova
  • 1. Semantics - words and meanings
  • 2. Semantics - sentences and meanings
  • 3. Speach acts
  • 4. Covnersation analysis
  • 5. Gender linguistics
  • 6. Second language acquisition
  • 7. Dutch as a second language and Dutch as a foreign language
  • 8. Presentation
  • 9. Phonetics and phonology
  • 10. Presentation
  • 11. Cognitive linguistics
  • 12. Repetition
Literatura
  • Houtkoop, Hanneke - Koole, Tom. Taal in actie - hoe mensen communiceren met taal. Coutinho 2000.
  • Bennis, Hans - Israël, Tamar. Syntaxis van het Nederlands. Amsterdam University Press: 2000.
  • Taal in gebruik : een inleiding in de taalwetenschap. Edited by Th. A. J. M. Janssen. Haag: Sdu Uitgevers, 2002, 295 s. ISBN 9012094836. info
  • AUSTIN, John Langshaw. Jak udělat něco slovy. Translated by Jiří Pechar - Alena Bakešová. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2000, 172 s. ISBN 80-7007-133-8. info
  • APPEL, René a Anne VERMEER. Tweede-taalverwerving en tweede-taalonderwijs. 2. druk. Bussum: Coutinho, 1996, 274 s. ISBN 90-6283-952-5. info
  • Nederlands als tweede taal in de volwasseneneducatie :handboek voor docenten. Edited by Jan Hulstijn. 1e druk. Amsterdam: Meulenhoff Educatief, 1995, 281 s. ISBN 90-280-2228-7. info
Výukové metody
1 hodina přednáška, 1 hodina seminář každeý týden, skupinová a individuální práce
Metody hodnocení
Hodnota závěrečné známky se vypočítá na základě: - pravidelné účasti na hodinách 10% - aktivní účasti na hodinách 30% - obsahové a formální kvality referátu 40% - písemný test 10%
Vyučovací jazyk
Nizozemština
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2017, jaro 2019, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2024, jaro 2025.