PAM124 Seminář k základům poradenství

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 12:00–13:40 C33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je zorientovat studenty v nabídce poradenských služeb v ČR a v nárocích na poradenskou práci. V první části kurzu je věnována pozornost vybraným poradenským teoriím, které mají široké využití v přímé práci s klientem. Dále je věnována pozornost jednotlivým druhům poradenství, nabídce poradenských služeb v ČR a požadavkům na osobnost i práci poradce v kontextu vybraných oblastí poradenských služeb. Na konci kurzu studenti se orientují v existující nabídce poradenských služeb a s ohledem na vybrané teorie umí formulovat nároky na poradenskou práci včetně zásad vedení poradenského procesu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v nabídce poradenských služeb;
- vyjmenovat druhy poradenství
- s ohledem na vybrané teorie formulovat nároky na poradenskou práci včetně zásad vedení poradenského procesu.
Osnova
  • 1. Vymezování a základní charakteristika poradenství. Poradenství jako profesionální činnost, poradenství a terapie. Druhy poradenství (sociální, psychologické, pedagogické/výchovné, adiktologické a další).
  • 2. Poradenské teorie a školy, jejich klasifikace a základní charakteristika.
  • 3. Rogersova teorie a Rogersova poradenská škola.
  • 4. Behaviorální a kognitivně-behaviorální poradenská škola.
  • 5. Systémové přístupy v poradenství. Teorie systemického poradenství.
  • 6. Institucionální systém poradenských služeb v ČR a charakteristika jednotlivých oblastí poradenských služeb v pomáhajících profesích.
  • 7. Profese poradce („druhy“ poradců, kompetence a vzdělávání poradců, supervize a role profesních asociací ve vzdělávání poradců).
  • 8. Poradenský proces. Vztah poradce a klienta v poradenském procesu. Etika poradenské práce.
  • 9. Metody poradenské práce (např. diagnostické, anamnestické, skriningové metody, metody poradenské intervence – rozhovor, nácvikové a tréninkové metody, vyprávění příběhu).
  • 10. Formy poradenské práce. Individuální a skupinové poradenství. Distanční poradenství (telefonické, internetové poradenství apod.).
  • 11. Přístupy a profesionální způsoby práce, role poradce v poradenském procesu. Výběr metod a forem práce.
  • 12. Komunikace v poradenském procesu. Poradenský rozhovor a techniky vedení rozhovoru.
Literatura
    povinná literatura
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství. 2., přepracované vydání. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013, 363 stran. ISBN 9788074783562. info
  • DRAPELA, J. V. a Vladimír HRABAL. Vybrané poradenské směry : teorie a strategie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1995, 81 s. ISBN 8071840114. info
    neurčeno
  • KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Šárka PORTEŠOVÁ, Martina HREJSEMNOU a Michaela VACKOVÁ. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 258 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2. info
  • PROCHÁZKA, Roman. Teorie a praxe poradenské psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 249 s. ISBN 9788024744513. URL info
  • NYKL, Ladislav. Carl Ransom Rogers a jeho teorie : přístup zaměřený na člověka. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 183 s. ISBN 9788024740553. URL info
  • MILLER, Geraldine A. Adiktologické poradenství. Translated by Jiří Bareš. 1. české vyd. Praha: Galén, 2011, 461 s. ISBN 9788072627653. info
  • SCHLIPPE, Arist von. Systemická terapie a poradenství. Edited by Jochen Schweitzer. Brno: Cesta, 2006, 251 s. ISBN 8072950827. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006, 283 s. Portál 5.verze. ISBN 80-7367-122-0. info
  • ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
  • MOŽNÝ, Petr a Ján PRAŠKO. Kognitivně-behaviorální terapie : úvod do teorie a praxe. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1999, 304 s. ISBN 8072540386. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-150-9. info
  • GABURA, Ján a Jana PRUŽINSKÁ. Poradenský proces. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 147 s. ISBN 80-85850-10-9. info
  • KOŠČO, Jozef. Poradenská psychológia. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1987, 446 s. info
Výukové metody
přednášky, semináře, samostudium
Metody hodnocení
Zápočet je udělován na základě splnění písemného testu.
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=952
Kurz má elfovou studijní oporu. Vyučovací hodiny mohou být v období jaro 2021 nahrávané. Nahrávky budou uloženy v příslušné aplikaci v is.muni.cz. Nahrávky slouží výhradně jen studentům tohoto kurzu po dobu semestru jaro 2021 a je zakázáno je upravovat, šířit, nebo využívat jinak než k vlastnímu studiu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2021/PAM124