FF:PBB114 Practical training -individual - Course Information
PBB114 Practical training (individual plan)
Faculty of ArtsSpring 2021
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Kateřina Zelená
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 0/25 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education and Counselling (programme FF, B-SOPP_) (2)
- Course objectives
- The aim of the course - practice, is to gain insights into workload of particular professions (free time teacher, social worker, career counsellor, etc.) in chosen institution, to know the specifics of clients and institution. Practice is the background for developing competences and skills with clients (children, tee-agers, adults). Students choose the institution according to their interests and professional bearing.
- Learning outcomes
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- rozlišit a porovnat specifika konkrétního zařízení a typu zvoleného zařízení;
- identifikovat specifika a nároky na práci zaměstnance/pracovní pozici v zařízení, v němž praxi vykonával;
- formulovat dovednosti a kompetence pracovníka pro přímou práci s určitou klientelou (dětmi, mládeží, dospělými, seniory);
- formulovat své znalosti a dovednosti včetně limitů svého profesního rozvoje;
- zhodnotit přínos praxe pro svůj profesní růst a navrhnout plán svého dalšího profesního rozvoje. - Syllabus
- Practical training, development of selected professional skills. Students contact selected institutions (according to their specialization), the choice is consulted with the teacher. Individual plan of practice is created. Study of literature related to the field of practice. In the course of practice students fulfill tasks assigned by the teacher. Tasks are adjusted to specialization of chosen institution and emphasize training of selected professional skills. Practice reflection At the end of practice students submit completed tasks in written form, confirmation of the attendance and evaluation provided by practice supervisor from selected institution.
- Literature
- ŠPALEK, Jiří, Vladimír HYÁNEK and Laura FÓNADOVÁ. Na penězích záleží : české neziskové organizace v 21. století. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 144 stran. ISBN 9788021084308. URL info
- Dobrovolnictví v obci - jak na to?: vybrané ukázky aktivit, příklady dobré praxe z ČR i zahraničí. Praha: NSZM ČR, 2014. ISBN 978-80-260-7287-4. info
- STEJSKAL, Jan, Helena KUVÍKOVÁ and Kateřina MAŤÁTKOVÁ. Neziskové organizace - vybrané problémy ekonomiky : se zaměřením na nestátní neziskové organizace. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 169 s. ISBN 9788073579739. info
- MATĚJKA, Lukáš, Martin SKALSKÝ and Ondřej TOŠNER. Občanské sdružení : proč a jak je založit. Praha: Arnika, 2011, 29 s. ISBN 9788090468559. info
- BRUMOVSKÁ, Tereza and Gabriela MÁLKOVÁ. Mentoring : výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 150 s. ISBN 9788073677725. info
- REITMAYEROVÁ, Eva. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Illustrated by Věra Broumová. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 173 stran. ISBN 9788073673178. info
- TOŠNER, Jiří and Olga SOZANSKÁ. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 149 s. ISBN 8073671786. info
- ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena. K psychologické dimenzi dobrovolnictví. (To the psychological dimension of voluntary work.). Praha: Grantis, 2006. Grantis. Měsíčník neziskového sektoru. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. 5. vyd. Praha: Portál, 2006, 147 s. ISBN 8073671816. info
- TRENZOVÁ, Daniela. Nevládní neziskové organizace jako fenomém občanské společnosti. Edited by Vladimír Hyánek. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 88 s. info
- Teaching methods
- internship, training of professional skills, reflection of experience
- Assessment methods
- Reflection of experience, written papers of practical training.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 100 hodin (z toho 70 hodin stáž v zařízení). - Information about innovation of course.
- This course has been innovated under the project "Faculty of Arts as Centre of Excellence in Education: Complex Innovation of Study Programmes and Fields at FF MU with Regard to the Requirements of the Knowledge Economy“ – Reg. No. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, which is cofinanced by the European Social Fond and the national budget of the Czech Republic.
- Enrolment Statistics (Spring 2021, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2021/PBB114