PBB127 Vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Miroslava Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Zuzana Vařejková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 8:00–9:40 B2.13
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se obeznámí se základními východisky andragogiky a principy rozvoje lidských zdrojů v mezinárodním, národním, regionálním a podnikovém kontextu. Naučí se uvažovat o vzdělanostní, gramotnostní a kompetenční úrovni lidí s ohledem na plnění základních životních a sociálních rolí. Studenti porozumí pluralitě zájmů o vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů a budou reflektovat potřeby jednotlivých aktérů.
Výstupy z učení
Po skončení kurzu bude student schopen:
- porozumět pluralitě zájmů o vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů,
- uvažovat o vzdělanostní, gramotnostní a kompetenční úrovni lidí s ohledem na plnění základních životních a sociálních rolí,
- popsat specifika vzdělávání dospělých,
- popsat aktuální trendy v oblasti pracovního trhu,
- orientovat se ve strategických dokumentech.
Osnova
  • Celoživotní učení a vzdělávání dospělých v současnosti, kontext problematiky. Základní dokumenty pro ČR, EU.
  • Andragogika a rozvoj lidských zdrojů - základní teze oborů.
  • Trh práce, jeho ukazatele, statistické zdroje, aktuální stav, perspektivy vývoje a důsledky pro vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů.
  • Ověřování výsledků dalšího vzdělávání.
  • Rozvoj lidských zdrojů v mezinárodní a české perspektivě. Výzkumy a analýzy.
  • Personalistika a personální management.
  • Základní pojmy RLZ. Učení, výkon a změna jako tři předměty zájmu RLZ. Vzdělávání, výcvik a rozvoj lidí. Sociálně zodpovědný RLZ.
  • Vybrané oblasti andragogické didaktiky.
  • Organizační chování.Individuální rozvoj a organizační rozvoj.
  • Pluralita zájmů o učení se a vzdělávání dospělých: stát, organizace, jednotlivec.
  • Vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů v managementu, personalistice a dalších oborech.
  • Učení pro pracoviště
Literatura
    povinná literatura
  • BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
  • KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů :základy moderní personalistiky. 3. vyd. Praha: Management Press, 2001, 367 s. ISBN 80-7261-033-3. info
  • NOVOTNÝ, Petr. Učení pro pracoviště. Prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 152 s. ISBN 978-80-210-5116-4. info
    doporučená literatura
  • Dokumenty, vize a strategie ošetřující téma lidských zdrojů na evropské, české a regionální úrovni budou zadávány v průběhu kurzu.
  • ČAPLÁNOVÁ, Anetta a Marta MARTINCOVÁ. Inflácia, nezamestnanosť a ľudský kapitál z makroekonomického pohľadu : teoretické a praktické problémy. 1. vyd. Bratislava: Wolters Kluwer, 2014, 130 s. ISBN 9788081680243. info
  • JARVIS, Peter. Adult education and lifelong learning : theory and practice. 4th edition. London: Routledge, 2010, xiv, 338. ISBN 9780415494816. info
  • NOVOTNÝ, Petr. Pracoviště jako prostor k učení. In Pracoviště jako prostor k učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 97 s. ISBN 978-80-210-4918-5. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita & Nakladatelství Georgetown, 2002, 199 s. Edice Rubikon, sv. 8. ISBN 80-210-2858-0. info
  • ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2002, 856 s. ISBN 8024704692. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Management ve vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2000, 107 s. ISBN 80-86432-00-9. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1999, 200 s. ISBN 80-85963-93-0. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Marketing ve vzdělávání dospělých. [Praha]: DAHA, 1998, 55 s. ISBN 80-902232-2-2. info
  • BELCOURT, Monica a Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
  • PAVLÍK, Oldřich, Luboš CHALOUPKA a Karel KOHOUT. Vzdělávání dospělých : výtah z dokumentů a publikací. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 111 s. info
  • KELLER, Jan. Sociologie byrokracie a organizace. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1996, 191 s. ISBN 80-85850-15-X. info
Výukové metody
Přednáška, seminář Přednášky probíhají online formou v rámci MS Teams, studijní materiály jsou vloženy do LMS Elf. Přednášky budou nahrávané, nahrávka bude k dispozici studujícím předmětu v rámci MS Teams.
Metody hodnocení
Zpracování 3 tezí v průběhu semestru. 80% docházka
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/elf/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.