PSMB018 Pedagogická praxe z psychologie na střední škole

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/14. 14 dní. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
PSMB017 Didaktika psychologie I
PSMB017 Didaktika psychologie I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická praxe na středních školách v předmětu psychologie slouží k získání a rozvoji dovednosti učit předmětu psychologie. Student při ní absolvuje náslechy a vlastní výstupy v hodinách psychologie. Cílem je současně seznámit se se základními školskými dokumenty a s celkovým chodem školy.
Výstupy z učení
Absolvováním praxe bude student schopen naplánovat, realizovat a řídit vyučovací hodinu psychologie na středních školách.
Student dokáže kriticky zhodnotit kvalitu své přípravy na vyučovací hodinu z hlediska její použitelnosti.
Student dokáže zhodnotit výsledky výuky, atmosféru třídy a chování žáků v hodině a vyvodí patřičné závěry.
Student umí provést záznam pozorování vyučovacího procesu na hospitaci ve škole a na jeho základě dokáže analyzovat pozorované jevy (hlavní proměnné - kategorie vyučovacího procesu).
Osnova
  • Pedagogická praxe na střední škole - absolvování min. 5 náslechů a 5 vlastních výstupů v hodinách psychologie, seznámení posluchačů se základními školskými dokumenty a s celkovým chodem školy, příp. účast na pedagogické radě, v předmětových komisích, na třídních schůzkách, seznámení s učitelskou a žákovskou knihovnou, asistentské práce atd.
  • Orientační hodinová dotace praxe (celkem 150 hodin):
  • a) 88 hodin přímé praxe na škole – z toho:
  • - 8 hodin naplánování rozvrhu náslechových hodin a vlastních výstupů a další činnosti praktikanta na pedagogické praxi a seznámení s celkovým chodem a provozem školy a prací učitele a se základními školskými dokumenty;
  • - absolvování min. 5 hodin náslechů a min. 5 hodin vlastních výstupů v hodinách psychologie;
  • - 2 hodiny – analýza náslechových hodin a výstupů praktikanta cvičným učitelem a praktikantem;
  • - 68 hodin asistentské práce – příprava výukových materiálů, didaktických pomůcek aj., seznámení s učitelskou a žákovskou knihovnou, seznámení s povinnostmi a činností třídního učitele, se specializovanými činnostmi koordinátora školního vzdělávacího programu, výchovného poradce, školního psychologa, školního metodika prevence, seznámení s pedagogickou evaluací, možnostmi dalšího vzdělávání učitelů, příp. účast praktikanta na pedagogické radě, pracovních poradách, v předmětových komisích, na třídních schůzkách aj.
  • b) 50 hodin samostudium – z toho: 40 hodin zpracování písemných příprav na vyučovací hodiny – vlastní výstupy včetně powerpointových prezentací a 10 hodin studium základních školských dokumentů.
  • c) 12 hodin – koncepce závěrečné zprávy o pedagogické praxi, jež zahrnuje kromě studentovy sebereflexe pedagogické praxe i popis pracoviště – základní informace o škole, koncepci výuky předmětu psychologie na dané škole, přehled činnosti studenta-praktikanta na škole, min. pět vlastních příprav na výstupy – vyučovací hodiny a jejich zhodnocení praktikantem a cvičným učitelem a záznam pozorování jedné náslechové vyučovací hodiny (dle vlastního výběru studenta-praktikanta) s analýzou zaměřenou na vlastní průběh vyučovací hodiny a hlavní proměnné – kategorie vyučovacího procesu.
Literatura
    doporučená literatura
  • VAŠUTOVÁ, Maria a Veronika JEŽKOVÁ. Didaktika psychologie : vybrané kapitoly. Vydání: první. Ostrava: Universitas Ostraviensis, 2015, 212 stran. ISBN 9788074646812. info
  • BOCHNÍČEK, Zdeněk, Jaromír HALIŠKA, Zuzana KOBÍKOVÁ, Oldřich ŠIMONÍK, Peter KRUPKA, Olga ROTREKLOVÁ, Tomáš PAPÍRNÍK, Aleš MAREČEK, Vladimír HERBER a Jiří HERMAN. Na pomoc pedagogické praxi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 132 s. ISBN 978-80-210-6302-0. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-6302-2013. URL info
  • KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 265 s. ISBN 9788024724331. URL info
  • SOKOLOVÁ, Lenka. Didaktika psychológie. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2010, 161 s. ISBN 9788022328067. info
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 223 s. ISBN 8072544748. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe : průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 66 s. ISBN 8070677937. info
Výukové metody
stáž - praxe, samostudium, domácí práce
Metody hodnocení
zápočet
požadavky k ukončení předmětu: 1 záznam z pozorování vyučovací hodiny psychologie na střední škole a její analýza a min. 5 písemných příprav ze samostatných výstupů (dle doporučené osnovy), hodnocení pedagogické praxe studenta uvádějícím učitelem potvrzené ředitelem školy a sebereflexe – zhodnocení pedagogické praxe praktikantem
Informace učitele
Podle Studijního a zkušebního řádu MU existuje povinnost archivovat veškeré písemné materiály po dobu 6 měsíců od konce zkouškového období příslušného semestru.
D o p o r u č u j e m e studentům uchovávat v kopii potvrzené protokoly o praxi i další písemné materiály, které jsou předpokladem k udělení zápočtu.
Odůvodnění doporučení: Pokud chce absolvent pokračovat v profesní kariéře především v EU, jsou tyto dokumenty v poslední době v některých zemích striktně vyžadovány.
Orientační hodinová dotace praxe (celkem 150 hodin):
a) 88 hodin přímé praxe na škole – z toho:
- 8 hodin naplánování rozvrhu náslechových hodin a vlastních výstupů a další činnosti praktikanta na pedagogické praxi a seznámení s celkovým chodem a provozem školy a prací učitele a se základními školskými dokumenty;
- absolvování min. 5 hodin náslechů a min. 5 hodin vlastních výstupů v hodinách psychologie;
- 2 hodiny – analýza náslechových hodin a výstupů praktikanta cvičným učitelem a praktikantem;
- 68 hodin asistentské práce – příprava výukových materiálů, didaktických pomůcek aj., seznámení s učitelskou a žákovskou knihovnou, seznámení s povinnostmi a činností třídního učitele, se specializovanými činnostmi koordinátora školního vzdělávacího programu, výchovného poradce, školního psychologa, školního metodika prevence, seznámení s pedagogickou evaluací, možnostmi dalšího vzdělávání učitelů, příp. účast praktikanta na pedagogické radě, pracovních poradách, v předmětových komisích, na třídních schůzkách aj.
b) 50 hodin samostudium – z toho: 40 hodin zpracování písemných příprav na vyučovací hodiny – vlastní výstupy včetně powerpointových prezentací a 10 hodin studium základních školských dokumentů.
c) 12 hodin – koncepce závěrečné zprávy o pedagogické praxi, jež zahrnuje kromě studentovy sebereflexe pedagogické praxe i popis pracoviště – základní informace o škole, koncepci výuky předmětu psychologie na dané škole, přehled činnosti studenta-praktikanta na škole, min. pět vlastních příprav na výstupy – vyučovací hodiny a jejich zhodnocení praktikantem a cvičným učitelem a záznam pozorování jedné náslechové vyučovací hodiny (dle vlastního výběru studenta-praktikanta) s analýzou zaměřenou na vlastní průběh vyučovací hodiny a hlavní proměnné – kategorie vyučovacího procesu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022.