PS_BB053 Práce s dětmi s poruchou autistického spektra

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Kliková (cvičící), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Tereza Vargová (cvičící), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:40 C42
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/5, pouze zareg.: 0/5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou dětí s poruchou autistického spektra, s jejich specifickými potřebami a s dopady stanovení této diagnózy na celý rodinný systém.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět specifickým potřebám dětí s PAS a jejich rodin;
- aplikovat teoretické poznatky do péče o děti s PAS a aktivně se do ní zapojit;
- vytvořit vhodný plán aktivit pro rodiny s dětmi s PAS.
Osnova
  • 1. seznámení se s pravidly výuky a požadavky na úspěšné absolvování předmětu
  • 2. poskytnutí základních teoretických informací z oblasti poruch autistického spektra (PAS) - vymezení pojmu, terminologie, etiologie, rozdělení, projevy…
  • 3. přístupy k práci s dětmi s PAS
  • 4. diagnostika
  • 5. kazuistický seminář
  • 6. závěrečné kolokvium
Literatura
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Vydání třetí, přepracov. Praha: Portál, 2016, 493 stran. ISBN 9788026207689. info
  • GRANDIN, Temple. The Way I See It. 1. vyd. Praha: Miklós Csémy, 2015, 452 s. ISBN 978-80-906078-0-4. info
  • GRANDIN, Temple a Richard PANEK. Mozek autisty : myšlení napříč spektrem. Translated by Šárka D. Tripesová. Vydání první. Praha: Mladá fronta, 2014, 269 stran. ISBN 9788020431158. info
  • ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení : vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 405 stran. ISBN 9788073674755. info
  • VERMEULEN, Peter. Autistické myšlení. Translated by Iva Strnadová. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 130 s. ISBN 8024716003. info
  • ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Tvorba individuálních vzdělávacích plánů pro děti s poruchami autistického spektra : (metodický materiál). Vyd. 2., přeprac. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006, 71 s. ISBN 8086856178. info
Výukové metody
přednášky, skupinové práce, diskuze, práce s odbornou literaturou
Metody hodnocení
Požadavky ukončení: 1. aktivní účast na výuce - min. 80% 2. plnění průběžných seminárních úkolů 3. skupinový projekt – sestavení komplexního plánu programu pro rodiny s dětmi s PAS
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022.