UEV_23 Kulturní andragogika

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. David Balarin (přednášející)
Garance
Mgr. Jan Špaček
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 14:00–17:40 N42
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními principy androgogiky, konceptem kulturní andragogiky a s možnostmi rozvoje dospělých za přispění využití umění a kultury ve vzdělávání.
Výstupy z učení
Studenti budou na konci kurzu schopni:
definovat vybrané základní pojmy a modely andragogiky;
definovat principy a zákonitosti enkulturace a rozvoje dospělého člověka;
porozumět významu kultury a umění pro rozvoj a kultivaci dospělého jedince i společnosti;
porozumět zákonitostem, možnostem a omezením využití kulturních a uměleckých prvků v rámci edukace dospělých;
využít osvojených teoretických pojmů a modelů pro návrh rozvojových a vzdělávacích programů pro dospělé.
Osnova
  • 1. Principy andragogiky.
  • 2. Sociální a kulturní andragogika.
  • 3. Pojem rezonance v učení.
  • 4. Zážitková funkce.
  • 5. Enkulturace.
  • 6. Příklady z praxe
Literatura
    povinná literatura
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 231 s. ISBN 80-7178-711-6. info
  • HOSTINSKÝ, Otakar. Umění a společnost. V Praze: Jan Laichter, 1941, 166 s. URL info
    doporučená literatura
  • MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 203 s. ISBN 9788021050297. info
  • ONDREJKOVIČ, Peter. Socializácia v sociológii výchovy. 1. vyd. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 2004, 197 s. ISBN 802240781X. info
  • PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského, 2003, 199 s. ISBN 8086723038. info
  • SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1997, 199 s. ISBN 8071844373. info
  • ELIAS, Willem, David JONES a Gerald NORMIE. Truth without facts: selected papers from the first three international conferences on adult education and the arts. VUBPRESS, 1995, 421 s. ISBN 90-5487-114-8. info
  • HOSTINSKÝ, Otakar. Otakar Hostinský a jeho odkaz pedagogice. Edited by Hana Schneiderová. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 171 s. URL info
Výukové metody
Výuka je vedená převážně jako distanční kurz. Teorie je "předávána" formou řízeného samostudia pomocí studijních materiálů, které jsou pro tento účel speciálně připraveny a poskytovaných prostřednictvím interaktivní osnovy v ISU. Studentům je k dispozici možnost kdykoliv konzultovat dotazy a témata prostřednictvím diskuzního fóra a on-line konzultace. K jednotlivým tématům vypracovávají aplikované úkoly, které odevzdávají v písemně podobě během semestru. Příklady z praxe jsou prezentovány v samostatné on-line/kontaktní přednášce.
Metody hodnocení
On-line test (min 51%) a odevzdání průběžně zadávaných úkolů.
Informace učitele
Studijní prezentace, zadání úkolů a povinné texty budou zpřístupněny v elektronické podobě v Informačním systému v rubrice Studijní materiály a v rámci Interaktivní osnovy (e-learning).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.