FF:PAM141 Interkulturní kompetence - Informace o předmětu
PAM141 Interkulturní kompetence
Filozofická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/16/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Klára Berg (cvičící)
Mgr. Kateřina Martínková (cvičící)
Mgr. Petr Chaluš (přednášející)
Mgr. Lenka Zouhar Ludvíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každou sudou středu 16:00–19:40 C43
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Andragogika (program FF, N-ANDR_) (3)
- Andragogika (program FF, N-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět Interkulturní kompetence je realizován v rámci programu Erasmus+ a projektu Among Others ve spolupráci s Domem zahraniční spolupráce při MŠMT.
Seminář se zaměřuje na problematiku interkulturních kompetencí, sleduje aktuální společenská témata a poskytuje příležitost seznámit se s rozvojem interkulturních kompetencí pomocí metod neformálního vzdělávání.
Předmět má za cíl posílit identitu a pocitu sounáležitosti s ostatními, buduje respekt a empatii k druhým, kriticky reflektuje předsudky a aktivizuje k jednání proti diskriminaci. Seminář má interaktivní charakter, využity jsou sebezkušenostní metody, důraz je kladen na praktické zkušenosti a sebereflexi studentů a studentek. - Výstupy z učení
- Studující po absolvování předmětu:
- získají lepší orientaci v tématu interkulturních kompetencí a neformálního vzdělávání
- budou si více vědomí své vlastní identity a pocitu sounáležitosti s ostatními
- budou schopni vyjadřovat své názory s větším respektem a empatií k druhým
- budou umět kriticky reflektovat předsudky a jednat proti diskriminaci - Osnova
- Úvod do kurzu, obsah a cíle, očekávání studujících, principy neformálního vzdělávání, interkulturní kompetence a přístupy k interkulturnímu vzdělávání
- Práce s vlastní identitou, sebereflexe vlastní kultury
- Stereotypy, předsudky a diskriminace ve společnosti a jak s nimi pracovat ve vzdělávání
- Živá knihovna
- Nenásilná komunikace a empatie
- Design neformálně vzdělávacích aktivit a projektová logika
- Realizace aktivit studujících, zpětná vazba a evaluace aktivit
- Pozn.: Plán jednotlivých setkání je předběžný a bude v průběhu upravován dle potřeb skupiny.
- Literatura
- povinná literatura
- RANDA, Jana. FELCMANOVÁ, Alena. Metodika přístupu anti-bias. Arpok, 2019. https://arpok.cz/wp-content/uploads/2017/01/Anti_bias-metodika-v-cj.pdf
- MOREE, Dana. Základy interkulturního soužití. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 204 stran. ISBN 9788026209157. info
- neurčeno
- Salto-Youth. European Training Strategy II. Amended version of competences for trainers working at international level. 2014, s. 2–5, 22–24. https://www.salto-youth.net/downloads/4-17-3044/Amended%20version%20-%20Set_of_trainer_competences_low%20resoluti
- WINKELMANN, Anna Sophie. More than culture – Víc než kultura. Plzeň: Tandem, 2016. https://www.strukturovanydialog.cz/sites/default/files/file/files/1468320566/more-than-culture-vic-nez-kultura.pdf
- Salto-Youth. Intercultural Competence – Research Report. 2012, s. 21–23. https://www.salto-youth.net/downloads/4-17-2740/Intercultural%20Competence%20Research%20Report%20-%20final.pdf?
- JANSKÁ, Iva (ed.). Než začneme s multikulturní výchovou. Praha: Člověk v tísni, 2008. https://www.varianty.cz/download/docs/118_nez-zac-neme-s-multikulturni-vy-chovou-od-skupinovy-ch-konceptu-k-osobnostni-mu-pr-i-stupu.pdf
- Výukové metody
- Seminář má interaktivní charakter, využity jsou sebezkušenostní metody, důraz je kladen na praktické zkušenosti a sebereflexi studentů a studentek.
- Metody hodnocení
- 1. Vypracování eseje - reflexe
- Termín odevzdání: do 8.června 2022
- rozsah: nejméně 2 normostrany
- tematické zadání bude na základě konzultace s vyučujícími upřesněno v průběhu semestru
2. Plnění průběžných praktických úkolů a cvičení - samostatná nebo skupinová práce k jednotlivým tematickým blokům (splnění alespoň 5 ze 7 těchto průběžných aktivit)
3. Plná účast alespoň na 6 setkání ze 7 - Informace učitele
- Mgr. Klára Berg
Gruzie, kde jsem žila, prohloubila mou citlivost k nerovnostem, zájem o politiku a víru v kolektivní řešení problémů současné doby. Jako školitelka neformálního vzdělávání vidím v rozmanitosti sílu a zohledňuji, jak je v naší společnosti rozdělená moc. Solidarita je pro mě velice důležitá. Kurz interkulturních kompetencí vedu tento rok po čtvrté. Od roku 2010 se na volné noze věnuji neformálnímu vzdělávání na mezinárodní úrovni; od roku 2014 pracuji jako školitelka programů Erasmus+ a European Solidarity Corps pod Domem zahraniční spolupráce. Jsem také součástí představenstva evropské politické nadace, zabývající se klimatickou změnou a sociální spravedlností, kde mám na starost capacity building. Mgr. Kateřina Martínková
Jsem lektorka a facilitátorka neformálního vzdělávání na volné noze, od roku 2014 spolupracuji a tvořím kurzy pro (převážně) neziskové organizace, pracuji s mezinárodními skupinami, mladými lidmi, dobrovolníky a pracovníky s mládeží. Často se profesně pohybuji v programu Erasmus+ a školím pro Dům zahraniční spolupráce. Vystudovala jsem Učitelství angličtiny a francouzštiny na PdF MU (magisterské studium), sociologii na FSS MU (bakalářské studium), po studiu jsem strávila rok v Chorvatsku jako mezinárodní dobrovolnice. Zajímají mě lidi, jejich fungování ve skupinách, komunikace, formování identity a vliv různých aspektů jejich identity na jejich život. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/PAM141