PAM141 Interkulturní kompetence

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/16/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Klára Berg (cvičící)
Mgr. Kateřina Martínková (cvičící)
Mgr. Petr Chaluš (přednášející)
Mgr. Lenka Zouhar Ludvíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou sudou středu 16:00–19:40 C43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Interkulturní kompetence je realizován v rámci programu Erasmus+ a projektu Among Others ve spolupráci s Domem zahraniční spolupráce při MŠMT.
Seminář se zaměřuje na problematiku interkulturních kompetencí, sleduje aktuální společenská témata a poskytuje příležitost seznámit se s rozvojem interkulturních kompetencí pomocí metod neformálního vzdělávání.
Předmět má za cíl posílit identitu a pocitu sounáležitosti s ostatními, buduje respekt a empatii k druhým, kriticky reflektuje předsudky a aktivizuje k jednání proti diskriminaci. Seminář má interaktivní charakter, využity jsou sebezkušenostní metody, důraz je kladen na praktické zkušenosti a sebereflexi studentů a studentek.
Výstupy z učení
Studující po absolvování předmětu:
- získají lepší orientaci v tématu interkulturních kompetencí a neformálního vzdělávání
- budou si více vědomí své vlastní identity a pocitu sounáležitosti s ostatními
- budou schopni vyjadřovat své názory s větším respektem a empatií k druhým
- budou umět kriticky reflektovat předsudky a jednat proti diskriminaci
Osnova
  • Úvod do kurzu, obsah a cíle, očekávání studujících, principy neformálního vzdělávání, interkulturní kompetence a přístupy k interkulturnímu vzdělávání
  • Práce s vlastní identitou, sebereflexe vlastní kultury
  • Stereotypy, předsudky a diskriminace ve společnosti a jak s nimi pracovat ve vzdělávání
  • Živá knihovna
  • Nenásilná komunikace a empatie
  • Design neformálně vzdělávacích aktivit a projektová logika
  • Realizace aktivit studujících, zpětná vazba a evaluace aktivit
  • Pozn.: Plán jednotlivých setkání je předběžný a bude v průběhu upravován dle potřeb skupiny.
Literatura
    povinná literatura
  • RANDA, Jana. FELCMANOVÁ, Alena. Metodika přístupu anti-bias. Arpok, 2019. https://arpok.cz/wp-content/uploads/2017/01/Anti_bias-metodika-v-cj.pdf
  • MOREE, Dana. Základy interkulturního soužití. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 204 stran. ISBN 9788026209157. info
    neurčeno
  • Salto-Youth. European Training Strategy II. Amended version of competences for trainers working at international level. 2014, s. 2–5, 22–24. https://www.salto-youth.net/downloads/4-17-3044/Amended%20version%20-%20Set_of_trainer_competences_low%20resoluti
  • WINKELMANN, Anna Sophie. More than culture – Víc než kultura. Plzeň: Tandem, 2016. https://www.strukturovanydialog.cz/sites/default/files/file/files/1468320566/more-than-culture-vic-nez-kultura.pdf
  • Salto-Youth. Intercultural Competence – Research Report. 2012, s. 21–23. https://www.salto-youth.net/downloads/4-17-2740/Intercultural%20Competence%20Research%20Report%20-%20final.pdf?
  • JANSKÁ, Iva (ed.). Než začneme s multikulturní výchovou. Praha: Člověk v tísni, 2008. https://www.varianty.cz/download/docs/118_nez-zac-neme-s-multikulturni-vy-chovou-od-skupinovy-ch-konceptu-k-osobnostni-mu-pr-i-stupu.pdf
Výukové metody
Seminář má interaktivní charakter, využity jsou sebezkušenostní metody, důraz je kladen na praktické zkušenosti a sebereflexi studentů a studentek.
Metody hodnocení
1. Vypracování eseje - reflexe
- Termín odevzdání: do 8.června 2022
- rozsah: nejméně 2 normostrany
- tematické zadání bude na základě konzultace s vyučujícími upřesněno v průběhu semestru
2. Plnění průběžných praktických úkolů a cvičení - samostatná nebo skupinová práce k jednotlivým tematickým blokům (splnění alespoň 5 ze 7 těchto průběžných aktivit)
3. Plná účast alespoň na 6 setkání ze 7
Informace učitele
Mgr. Klára Berg
Gruzie, kde jsem žila, prohloubila mou citlivost k nerovnostem, zájem o politiku a víru v kolektivní řešení problémů současné doby. Jako školitelka neformálního vzdělávání vidím v rozmanitosti sílu a zohledňuji, jak je v naší společnosti rozdělená moc. Solidarita je pro mě velice důležitá. Kurz interkulturních kompetencí vedu tento rok po čtvrté. Od roku 2010 se na volné noze věnuji neformálnímu vzdělávání na mezinárodní úrovni; od roku 2014 pracuji jako školitelka programů Erasmus+ a European Solidarity Corps pod Domem zahraniční spolupráce. Jsem také součástí představenstva evropské politické nadace, zabývající se klimatickou změnou a sociální spravedlností, kde mám na starost capacity building.

Mgr. Kateřina Martínková
Jsem lektorka a facilitátorka neformálního vzdělávání na volné noze, od roku 2014 spolupracuji a tvořím kurzy pro (převážně) neziskové organizace, pracuji s mezinárodními skupinami, mladými lidmi, dobrovolníky a pracovníky s mládeží. Často se profesně pohybuji v programu Erasmus+ a školím pro Dům zahraniční spolupráce. Vystudovala jsem Učitelství angličtiny a francouzštiny na PdF MU (magisterské studium), sociologii na FSS MU (bakalářské studium), po studiu jsem strávila rok v Chorvatsku jako mezinárodní dobrovolnice. Zajímají mě lidi, jejich fungování ve skupinách, komunikace, formování identity a vliv různých aspektů jejich identity na jejich život.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.