FF:PGDS004 Andragogy - Course Information
PGDS004 Andragogy
Faculty of ArtsSpring 2022
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Kateřina Zelená
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20 - fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives
- Students will get the knowledge on the theory of andragogy, on underlying presumptions and on principles of adult learning. Students will discuss specifics of adult learning, factors determining efectivity of adult learning and methods and strategies of adult learning.
- Learning outcomes
- After completing the course, the student will be able to: - apply andragogical theories and concepts to topics in the field of teaching and learning for adults; - interpret current problems of adult education and human resource development with the help of adequate theories.
- Syllabus
- 1. Andragogika jako obor, charakteristika. Andragogika jako vědní a praktický obor. Struktura andragogických disciplín. Pojmová struktura andragogiky. Předmět andragogiky.
- 2. Vzdělávání dospělých a celoživotní učení, rozvoj lidských zdrojů.
- 3. Andragogika a další disciplíny: sociologie, psychologie, politická ekonomie atd.
- 4. Historie andragogického uvažování.
- 5. Významní myslitelé 20. století – Rogers, Freire, Mezirow, Knowles, Gagné, Jarvis. a další podle vlastního výběru.
- 6. Současná paradigmata andragogického myšlení.
- 7. Vzdělávání dospělých v současnosti, kontext problematiky. Sociální a ekonomické trendy spojené s globalizací. Výzvy pro pedagogiku a andragogiku a dopady do vzdělávacích systémů. Decentralizace, evropeizace, „recentralizace“.
- 8. Vzdělávání dospělých v národní a mezinárodní perspektivě, základní dokumenty ČR a EU.
- 9. Srovnávací andragogika. Mezinárodní srovnávací výzkumy.
- Literature
- required literature
- NOVOTNÝ, Petr. Pracoviště jako prostor k učení (Workplaces as learning spaces). In Pracoviště jako prostor k učení. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 97 pp. ISBN 978-80-210-4918-5. info
- NOVOTNÝ, Petr. Učení pro pracoviště. Prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. (Workplace Learning. Possibilities to apply the concept of workplace learning in the Czech environment.). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 152 pp. ISBN 978-80-210-5116-4. info
- RABUŠICOVÁ, Milada and Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice (Do We Learn Through All Our Lives? On adult education in the Czech Republic). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 339 pp. ISBN 978-80-210-4779-2. info
- BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8. info
- PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 280 s. ISBN 8020009507. info
- recommended literature
- JARVIS, Peter. Lifelong learning and the learning society. first published. London: Routledge, 2006, xiii, 218. ISBN 0415355419. info
- Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. U. Řada pedagogická. 11. Vzdělávání dospělých v rámci celoživotního učení. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 211 pp. Studia paedagogica. ISBN 80-210-4143-9. info
- Adult education and lifelong learning : theory and practice. Edited by Peter Jarvis. 3rd ed. London: RoutledgeFalmer, 2004, xvii, 382. ISBN 9780415314930. info
- ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2002, 856 s. ISBN 8024704692. info
- KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů :základy moderní personalistiky. 3. vyd. Praha: Management Press, 2001, 367 s. ISBN 80-7261-033-3. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1999, 200 s. ISBN 80-85963-93-0. info
- BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
- BELCOURT, Monica and Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
- SILBERMAN, Mel and Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- LEIRMAN, Walter. Čtyři kultury ve vzdělávání : expert, inženýr, prorok, komunikátor. Edited by Jiří Vymazal. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996, 157 s. ISBN 8071841684. info
- PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
- Vzdělávání a rozvoj manažerů. Edited by Joseph Prokopenko - Milan Kubr, Translated by Stanislav Jurnečka - St. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 631 s. ISBN 8071692506. info
- Teaching methods
- Lecture, discussion, individual work.
- Assessment methods
- Credit.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: blokově.
- Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2022/PGDS004