FF:SPVPSUDid2 Didactics of psychology II - Course Information
SPVPSUDid2 Didactics of psychology II
Faculty of ArtsSpring 2022
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Arts - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Studies in the field of pedagogical sciences aimed at preparing secondary school teachers (programme FF, C-CV, specialization Psychology)
- Course objectives (in Czech)
- Didaktika psychologie jako jedna z klíčových disciplín v přípravě učitelů psychologie poskytuje posluchačům přehled aktuálních poznatků z teorie a praxe vyučování předmětu psychologie na středních školách. Cílem je vytvořit bázi základních teoretických poznatků a praktických zkušeností potřebných na přípravu a realizaci výuky psychologie na různých typech středních škol.
- Learning outcomes
- Upon successful completion of the course Didactics of psychology II
- student will be able to list all documents and materials from which the teacher builds in preparation for the lesson
- student control procedures that can be used for the preparation of teacher responsible for teaching
- student will be able to do and justify the preparation of the lesson on a selected topic in psychology
- student will be able to apply theoretical knowledge from psychological and pedagogical disciplines for teaching psychology in secondary schools - having regard to the profile of the teaching of psychology by the types of secondary schools and their focus of study - Syllabus (in Czech)
- 1. Postavení předmětu psychologie v obsahu středoškolského vzdělávání. Profilace výuky psychologie podle typů středních škol – středních odborných učilišť, středních odborných škol, gymnázií.
- 2. Kurikulární (pedagogické) dokumenty v předmětu psychologie. Vzdělávací standardy. Rámcové vzdělávací programy (RVP pro gymnaziální vzdělávání, RVP pro střední odborné vzdělávání), školní vzdělávací programy (ŠVP).
Učební plány. Učební osnovy. Časově tematické plány. Učebnice. Metodické příručky. - 3. Průřezová témata a mezipředmětové vztahy a vytváření systému vědomostí.
- 4. Plánování výuky, příprava učitele na vyučování (perspektivní – dlouhodobá, aktuální – bezprostřední, písemná příprava na vyučovací hodinu psychologie – její součásti).
- 5. Pozorování a analýza vyučovacího procesu – hospitace ve vyučovací hodině psychologie (kritéria pro pozorování vyučovací hodiny, záznam o průběhu vyučovací hodiny, analýza vyučovací hodiny).
- 6. Výběr, obsah a uspořádání učiva v předmětu psychologie. Didaktická transformace učiva a didaktická analýza učiva předmětu psychologie. Vymezování a vysvětlování psychologických pojmů.
- 7. Témata:
a) Předmět psychologie a její základní metody. Historie psychologie.
b) Systém psychologických vědních disciplín a jejich úkolů v praxi.
c) Senzorické procesy a vnímání.
d) Představivost (představy a fantazie).
e) Paměť.
f) Učení.
g) Pozornost.
h) Myšlení a řeči.
ch) Emoce a city.
i) Volní proces.
j) Osobnost, struktura osobnosti.
atd. - Poznámka: Okruhy počínaje č. 7 jsou náměty pro práci v seminářích, slouží jako praktická příprava pro vlastní výstupy v hodinách psychologie v rámci pedagogické praxe na středních školách. Frekventant zpracuje přípravu na vyučovací hodinu psychologie na střední škole dle doporučené osnovy (výběr tématu učiva dle vlastní volby) a realizuje výstup s tímto tématem na semináři, po němž bude analyzována jeho vyučovací hodina ostatními frekventanty a proběhne sebereflexe vystupujícího frekventanta.
- Literature
- required literature
- VAŠUTOVÁ, Maria and Veronika JEŽKOVÁ. Didaktika psychologie : vybrané kapitoly. Vydání: první. Ostrava: Universitas Ostraviensis, 2015, 212 stran. ISBN 9788074646812. info
- SOKOLOVÁ, Lenka. Didaktika psychológie. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2010, 161 s. ISBN 9788022328067. info
- KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- recommended literature
- Homola, M., Žáková, H.: Příručka pro vyučování psychologie na SVVŠ. Ústí nad Labem, Metodické oddělení školské správy Severočeského KNV v Ústí nad Labem 1968.
- Rozsypalová, M.: Ukázky z literárních děl k doplnění výuky psychologie na SZŠ. Praha: Institut pro další vzdělávání lékařů a farmaceutů v Praze, 1979.
- Cyrusová, E. a kol.: Metodické pokyny pro výuku psychologie – cvičení. Praha, SZŠ 5. května 51, 1996.
- Miškolciová, L.: Vybrané kapitoly z didaktiky psychológie. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2003, 2016.
- Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc, Rektorát UP v Olomouci 1989.
- Šipoczová, A.: Psychológia na stredných školách: Študijný text na prípravu učiteľov psychológie na nové poňatie výchovy a vzdelávania, Bratislava: SPN, 1984.
- Sokolová, L.: Metódy vyučovania psychológie a predmetov osobnostného a sociálneho rozvoja. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015.
- Lemešová, M.: Metodika vedenia sociálno-psychologického tréningu v prostredí školy. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015.
- PETTY, Geoff. Moderní vyučování. Vydání šesté, rozšířené a přepracované. Praha: Portál, 2013. 568 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
- Rozsypalová, M.: Metodické postupy ve vyučování psychologie na SZŠ. Brno, Institut pro další vzdělávání středních zdravotnických pracovníků 1987.
- Lemešová, M. a kol.: Psychológia zážitkom: Metodická príručka. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015.
- KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 265 s. ISBN 9788024724331. URL info
- ŠIL, Přemysl and Jana KAROLOVÁ. Já člověk : alternativní výuka psychologie pro střední školy. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 286 s. ISBN 8071821756. info
- VÍZDAL, František. Didaktika psychologie. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1987, 134 s. info
- BLAŠKOVIČ, Oskár and Tomáš PARDEL. Psychologie v obrazech a příkladech. Edited by Martin Jurčo. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963. info
- Teaching methods
- lecture and seminar, group work, discussion, active student's output
- Assessment methods
- conditions for completing the course: active participation in seminars - at least 80 %, seminar work: process of preparation per hour of teaching psychology in secondary school the recommended curriculum (select a theme of their choice student) and performance of student (future teacher) with this topic at the seminar
oral exam (includes themes of the course Didactics of psychology I and II) - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2022/SPVPSUDid2