FF:TIM_BM_013 Sound Poetry - Informace o předmětu
TIM_BM_013 Sound Poetry
Filozofická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Zuzana Panák Husárová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Zuzana Panák-Husárová, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 4. 5. 10:00–16:40 G23, Čt 5. 5. 10:00–16:40 N21, Pá 6. 5. 10:00–15:40 N21
- Předpoklady
- To understand, communicate and write in English.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- The course is focused on the sonic elements of poetry and language, on the performativity of poetry and prose and on the possibilities of sensing and creating texts that have a rhytmical or physical potential. It consists of classes, where students learn about & discuss the existing projects, plus where they bring their own texts/projects and in the form of workshops we discuss them and advise on their potential. The class is framed around various approaches to the connections between poetic/prosaic expression & sound/music: Lautgedichte, poésie sonore, phonic poetry, audio poetry, noise poetry, sound-text composition, sound poetry translation. The core of the course will be dealing with the texts (in written & spoken & recorded form), whose “material” basis lies in the movement through language sonosphere. The course has its own English website, where the students can read the texts and other material.
- Výstupy z učení
- After the end of the course, the students will be able to: • Identify the main sound poetry approaches and techniques • Critically assess the value of various sound projects • Discuss the sound poetry trends • Create a sound poetry project
- Osnova
- 1. Sound Poetry: Introduction (Who, When, How, Why) • 2. Early Lautgedichte /Sound poem on the paper during class • 3. Creative Use of Sound Effects / Work with sound effects, noise poem • 4. Text & Sound Manipulation /Recorded voice, excursion • 5. Tools for Sound Poetry Creation /Project prototypes • 6. Bringing & Discussing the Final Projects/ Performing
- Literatura
- doporučená literatura
- Richard Huelsenbeck: En Avant Dada – A History of Dadaism.
- Kenneth Goldsmith: The Women of the Avant-Garde. 2009.
- Dick HIggins: A Taxonomy of Sound Poetry
- Steve McCaffery: Sound Poetry — A Survey. 1978.
- EXERCISE OF FREEDOM: The history of 20th Century Phonetic and Sound Poetry in a journey from voices of the past to the present.
- Christine Ehrick: Vocal Gender and the Gendered Soundscape: At the Intersection of Gender Studies and Sound Studies. 2015.
- Jas. H. Duke: Sounds, sound poetry, and sound/text compositions.
- Bob Cobbing: Some Statements on Sound Poetry.1978.
- Dada for now.
- Historical Sound Poetry Scores | 1914-1919
- Výukové metody
- Lecture, class discussions, workshops, group projects, projects.
- Metody hodnocení
- Active participation during classes • Sound poetry projects for classes + 1 final project
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://isoundpoetry.tumblr.com
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2022/TIM_BM_013