FF:UZHIA03sm Seminar for Pedagog. Practice - Course Information
UZHIA03sm Seminar for Pedagogical Practice
Faculty of ArtsSpring 2022
- Extent and Intensity
- 0/2/3. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Dorota Egerlová (assistant)
Mgr. Jana Fantová (assistant) - Guaranteed by
- prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Department of History – Faculty of Arts
Supplier department: Department of History – Faculty of Arts - Timetable
- Wed 16:00–17:40 B1.41
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Upper Secondary School Teacher Training in History (programme FF, N-HIU_) (2)
- Course objectives
- Self-evaluation of the pedagogical process. The students enrol concurrently with the subject Pedagogical Practice II.
- Learning outcomes
- After completing the instructional attempts (pedagogical practice), he/she is able to analyse his/her didactic activity and find the causes of success/failure in the work in class. A written report on the given didactic phenomenon, monitored during the pedagogical practice.
- Syllabus
- Didactic knowledge in practice.
- The obligations of the pedagogue and the operation of the school.
- The specific approach to students with learning disorders.
- Literature
- required literature
- Rámcové vzdělávací programy MŠMT
- STRADLING, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, MŠMT 2014.
- LABISCHOVÁ, Denisa and Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 276 s. ISBN 9788073685843. info
- JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-3495-2. info
- recommended literature
- STRADLING, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, MŠMT 2004.
- Dejepis21.cz Dějepis v 21. století (vzdělávací portál; online). Dostupné z: http://www.dejepis21.cz/.
- ČINÁTL, Kamil and Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu : film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014, 248 s. ISBN 9788087912119. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
- MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Výukové metody (Teaching methods). Brno: Paido, 2003, 219 pp. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
- Metodické inspirace : dějepis ve škole : ze zkušeností učitelů základních a středních škol. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR, 1998, 156 s. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
- BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 224 s. ISBN 8071841269. info
- Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu. Edited by Stanislav Julínek. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, 155 s. ISBN 8021012250. info
- MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1993]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 111 s. ISBN 80-210-0210-731. info
- ČAPEK, Vratislav. Didaktika dějepisu. 1. vyd. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 271 s. URL info
- Teaching methods
- Discussion with the teacher on the monitoring of a certain instructional phenomenon.
- Assessment methods
- Course credit based on an analysis of the written report on the certain instructional phenomenon at secondary school.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: Přímá výuka; domácí příprava.
- Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2022/UZHIA03sm