FF:NJDSJ4_17 Jazykověda II - Course Information
NJDSJ4_17 Vybrané problémy jazykovědy II
Faculty of ArtsSpring 2023
- Extent and Intensity
- 0/0. 10 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Mgr. Vlastimil Brom, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Jiřina Malá, CSc. (seminar tutor)
doc. PhDr. Jaromír Zeman, CSc. (seminar tutor)
prof. PhDr. Iva Zündorf, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D.
Department of German, Scandinavian and Netherland Studies – Faculty of Arts
Supplier department: Department of German, Scandinavian and Netherland Studies – Faculty of Arts - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- German Language (programme FF, D-FI) (2)
- German Language (programme FF, D-FI4) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět je zaměřen na vybrané otázky jazykovědného bádání relevantní potenciálně pro celé spektrum aktuálně rozpracovávaných disertačních témat; s ohledem na tato témata budou okruhy v případě potřeby průběžně modifikovány. Vybrané tematické či bibliografické okruhy mohou být zpracovávány formou esejí nebo ústních prezentací. Diskutované problémy zahrnují např. tendence v současném jazyce, otázky jazykového kontaktu a interference, vztahy synchronie a diachronie, metody korpusové lingvistiky, textové lingvistiky, pragmatiky, jazyka masmédií aj. Zvláštní pozornost je věnována rovině bibliografické, tj. sledování a reflektování základních zvláště aktuálních odborných titulů.
- Syllabus (in Czech)
- Předmět je zaměřen na vybrané otázky jazykovědného bádání relevantní potenciálně pro celé spektrum aktuálně rozpracovávaných disertačních témat; s ohledem na tato témata budou okruhy v případě potřeby průběžně modifikovány. Vybrané tematické či bibliografické okruhy mohou být zpracovávány formou esejí nebo ústních prezentací. Diskutované problémy zahrnují např. tendence v současném jazyce, otázky jazykového kontaktu a interference, vztahy synchronie a diachronie, metody korpusové lingvistiky, textové lingvistiky, pragmatiky, jazyka masmédií aj. Zvláštní pozornost je věnována rovině bibliografické, tj. sledování a reflektování základních zvláště aktuálních odborných titulů.
- Literature
- Glück, Helmut (hrsg.): Metzler Lexikon Sprache / herausgegeben von Helmut Glück. Stuttgart: J.B. Metzler, 2000.
- Glück, Helmut (hrsg.): Metzler Lexikon Sprache / herausgegeben von Helmut Glück. Stuttgart: J.B. Metzler, 2000.
- Karlík, Petr - Nekula, Marek - Pleskalová, Jana (Ed.): Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Lidové noviny, 2002.
- Hentschel, Elke: Handbuch der deutschen Grammatik / von Elke Hentschel und Harald Weydt.. -- Berlin : Walter de Gruyter, 1990.
- Dürscheid, Christa. Einführung in die Schriftlinguistik. Christa Dürscheid. 3., überarbeitete und erg. Aufl. Göttingen : Vandenhoeck & Ruprecht, 2006.
- Lexikon der Germanistischen Linguistik. Hrsg. von Hans Peter Althaus, Helmut Henne, Herbert Ernst Wiegand.. -- 2., vollst. neu bearb. und erw. Aufl.. -- Tübingen : Max Niemeyer, 1980.
- Bußmann, Hadumod. Lexikon der Sprachwissenschaft. herausgegeben von Hadumod Bußmann. 3., aktualis. und erw. Aufl. Stuttgart : Alfred Kröner Verlag, 2002
- Nübling, Damaris. Historische Sprachwissenschaft des Deutschen : eine Einführung in die Prinzipien des Sprachwandels. Damaris Nübling ; in Zusammenarbeit mit Antje Dammel, Janet Duke und Renata Szczepaniak. Tübingen : Gunter Narr Verlag, c2006.
- Lakoff, George - Johnson, Mark: Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002.
- Coseriu, Eugenio. Einführung in die Allgemeine Sprachwissenschaft. 2. Aufl. Tübingen : Francke Verlag, 1992.
- Čermák, František: Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum, 2001.
- Allan, Keith. The western classical tradition in linguistics. Keith Allan. 1st pub. London : Equinox, 2007.
- Assessment methods (in Czech)
- Kolokvium
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Spring 2023, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2023/NJDSJ4_17